Völkl Gotama vs K2 Apache Cheif

Ahlgren88

Ny medlem
Ja det är frågan? Jag har blivit erbjuden att få köpa ett av dessa par för samma pris.

Båda inkl Marker 11 bindningar.

Båda skidorna är av samma årsmodell.

K2 - 174cm långa

Gotama - 176cm långa

Jag är cirka 181cm lång och väger runt 75kg, tidigare åkt mycket snowblades, och även carving.

Det jag är ute efter är en bra allroundskida, åker inte direkt i park, men lite gupp m.m. kan det bli.

Tacksam för lite råd.

God jul & gott nytt år!

Båda skidorna är för korta för dig för de användningsområde de har. Tänker du inte åka minst 50 % offpist så hade jag kollat åt ett annat håll rent skidmässigt.

Ok.

Hasse_Lindbord - Årsmodell 2007 på båda.

havreboll - Ok, för korta? Du menar att skidorna ska vara längre än jag själv är? Jag har hört att ca -10cm på din längd ska vara lagom.

Jag åker i stort sett knappt park, dock åker jag gärna "utanför" backarna så mycket det går. Alltså lite i skog m.m. som oftast ligger bredvid pistade backar.

Så det lär bli 50-50% på pistade backar vs offpist.

Skulle Völkl Karma årsmodell 05 vara bättre?Hört att den ska vara ganska allround.

Skidan jag idag har är en Völkl Dogen årsmodell 2007 som jag har möjlighet att byta bort mot antingen Völkl Gotama årsmodell 2007 alternativt K2 Apache Cheif. Därför denna fråga kom på tal.
Då kanske du tycker att jag istället skulle behålla Völkl Dogen hellre än att byta bort den mot någon av ovanstående? Varför jag är intresserad av att byta den mot någon av dessa är för att det känns lite mer som "vuxnare skidor".

völkl gotama (som jag själv har) är iallfall på de senare modellerna en fullrocker skida vilket gör att den både känns kortare och har en effektiv längd som är kortare. Den funkar bra i pist om man verkligen ligger på men kan kännas lite ostabil med tanke på att du står på en yta som är lika stor som ett par snowblades.

Om du har tänkt att köpa en tidigare modell där det inte var rocker så kan jag inte svara för hur skidan uppför sig. Kan dock säga att skidorna du nämner har en stor svängradie och jag hade inte gått på en sådan skida om den vore kortare än mig själv.

havreboll sa:
völkl gotama (som jag själv har) är iallfall på de senare modellerna en fullrocker skida vilket gör att den både känns kortare och har en effektiv längd som är kortare. Den funkar bra i pist om man verkligen ligger på men kan kännas lite ostabil med tanke på att du står på en yta som är lika stor som ett par snowblades.

Om du har tänkt att köpa en tidigare modell där det inte var rocker så kan jag inte svara för hur skidan uppför sig. Kan dock säga att skidorna du nämner har en stor svängradie och jag hade inte gått på en sådan skida om den vore kortare än mig själv.
Hmm ok.. Skulle du säga att Völkl Karma möjligtvis skulle passa mitt ändamål bättre? Av årsmodell 2005.
Har läst mycket om att den ska vara rätt allround.

håller du inte till i parken hade jag kört på mantran om vi pratar völkl och hur du tänker åka. Var tänker du köpa dom ifrån förresten eftersom vi pratar om cirka 5 år gamla modeller?

Om du skall köpa några av dessa skidor så hoppas jag du inte betalar mer än max 500 kr per par. Och de är för korta för dig tycker jag personligen. Och Cheif har ingen TT som sagt...

havreboll - Ok, Mantran skilljer sig så pass mycket gentemot Karma, Dogen och Gotama menar du?

Hasse_Lindborg - Oj, Max 500kr per/par. Tror knappt de går att hitta de modellerna (oavsett årsmodell) för under åtminstone 800kr tycker jag det verkar som.

Så rent allmänt gäller inte -10cm på din läng när det gäller twintip skidor då om jag uppfattar er rätt? Ni kanske skulle rekomendera mig att köpa "vanliga" carvingskidor då?

5 år gamla skidor som är "offpist" skidorn när de släppts är inte värda ett öre mer...

Och -10 cm är på renodlade pistskidor fast där brukar jag säga -5 till din egen längd iofs..

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
5 år gamla skidor som är "offpist" skidorn när de släppts är inte värda ett öre mer...

Och -10 cm är på renodlade pistskidor fast där brukar jag säga -5 till din egen längd iofs..
Ok, så twintips bör över lag vara minst lika långa som en själv då?
Tack för alla bra svar :)

Tackar. Men jag tror faktiskt att jag byter bort mina Völkl Dogen 168cm långa mot Völkl Gotama 176cm långa, så får vi se vad jag tycker. Kan väl inte gå mer än åt helvete..

Det kan inte gå mer åt helvete än vad det har gjort om du åker på ett par 168 cm långa och antagligen uråldriga skidor. Men visst, 176cm är kort. Jag är ett par kg lättare än dig och ett par cm kortare och föredrar skidor runt 185-190cm. Marker free är väl inte heller något som man blir speciellt nöjd med om man har några som helst ambitioner med sin åkning.

Tror dock att det kommer funka fint ändå även fast det mesta är åt helvete, du har tidigare åkt mycket snowblades och carving säger du, åker en del i skogen och ett par gupp hinns med. Du verkar inte vara den åkare på berget som är mest medveten om sin utrustning så antagligen skiter du lite i hur det känns och är nöjd med att det går att åka! Kör på gotama och byt när du känner att du inte är nöjd

somebody sa:
Det kan inte gå mer åt helvete än vad det har gjort om du åker på ett par 168 cm långa och antagligen uråldriga skidor. Men visst, 176cm är kort. Jag är ett par kg lättare än dig och ett par cm kortare och föredrar skidor runt 185-190cm. Marker free är väl inte heller något som man blir speciellt nöjd med om man har några som helst ambitioner med sin åkning.

Tror dock att det kommer funka fint ändå även fast det mesta är åt helvete, du har tidigare åkt mycket snowblades och carving säger du, åker en del i skogen och ett par gupp hinns med. Du verkar inte vara den åkare på berget som är mest medveten om sin utrustning så antagligen skiter du lite i hur det känns och är nöjd med att det går att åka! Kör på gotama och byt när du känner att du inte är nöjd
Tror iallafall fall jag byter mina völkl dogen mot gotama . Som sagt fått ett erbjudande på att byta mina mot hans, båda årsmodell 07. Så i mina ögon känns ett par gotama 07, 176cm långa bra gentemot ett par dogen 168cm långa -07

Snödjup

Tillbaka
Topp