Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Katana vs K2 SideStash?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 830873" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har kört en säsong på den första årsmodellen av Katana 190cm och en säsong på Sidestash 181cm, så jag har gått igenom ditt bryderi i praktiken, även om det inte är samma Katana riktigt. Jag är 181cm lång och väger 77kg. Jag bytte från Katanan utan egentlig anledning, förutom sedvanligt prylbögeri, och valde 181cm Sidestash eftersom jag var sugen på att testa en kortare längd. Jag var knäskadad vid tillfället ska väl tilläggas och det kändes enklare att hantera en kortare skida. I åkning i Sälen och lite Åreslänter var 181cm perfekt. Den är supersmidig i största allmänhet och speciellt rapp i kortsväng samtidigt som den inger en lagom respekt i längre svängar. Däremot tyckte jag att den var för liten för "riktig" åkning i alperna. I några dagar gammal kallsnö går den fint, men när snön är bra så saknade jag längden i skidan. Efter en (knapp) säsongs utvärderande kom jag fram till att den är för kort för mig och jag sålde iväg den. Jag tror att jag skulle haft den kvar om jag hade valt 188:an. </p><p></p><p>Katana 190cm körde jag på i drygt en säsong och den kändes helt perfekt i längd. Jag har även kört en del på 183 Katana, och jag tycker att den är sämre på allt. Oavsett om det är i branten i stora backen i Tandådalen, i skog, eller i större åkning i mer öppna linjer så fungerar 190 bättre för mig. Den är enklare att hantera i djup snö och ger mer respons och balans på fast snö. Jag har inte vid ett enda tillfälle tyckt att den var för lång. </p><p></p><p></p><p>Precis som JL76 säger så mäter K2 kort och Völkl långt. Dock stämmer det inte att 181 Sidestash är 184cm. Det beror på att den är helt platt bak, vilket gör att K2:s "fel" blir hälften så stort i jämförelse med modeller med full twin. Den är följdaktligen 182,5cm lång om man mäter den med rakt måttband. Katanan vet jag inte hur lång den är nu för tiden, men 190 av första årsmodellen är 187cm, vilket i så fall skulle innebära att 183:an är ca 181cm lång. Skillnaden är skit samma alltså. </p><p></p><p>Angående valet mellan Katana och Sidestash så tycker jag att Katanan vinner i och med förändringen till full rocker förra säsongen. Katanan är i mitt tycke en vassare skida. Men den är också lite tyngre och mer bastant i känslan, så om du gillar lite mer lättsamma skidor är Sidestash ett bättre val. Längdmässigt väljer du 190/188 om du åker mest eller vill optimera för alperna och 181/183 om du prioriterar mindre åkning av Sälen upp till Åre-klass. En tröst är dock att vad du än väljer så kommer du att vänja dig vid den skidan och förmodligen bli nöjd. Det är två vassa skidor vi pratar om och två vettiga längder för din storlek. Det kan inte bli så fel.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 830873, member: 12152"] Jag har kört en säsong på den första årsmodellen av Katana 190cm och en säsong på Sidestash 181cm, så jag har gått igenom ditt bryderi i praktiken, även om det inte är samma Katana riktigt. Jag är 181cm lång och väger 77kg. Jag bytte från Katanan utan egentlig anledning, förutom sedvanligt prylbögeri, och valde 181cm Sidestash eftersom jag var sugen på att testa en kortare längd. Jag var knäskadad vid tillfället ska väl tilläggas och det kändes enklare att hantera en kortare skida. I åkning i Sälen och lite Åreslänter var 181cm perfekt. Den är supersmidig i största allmänhet och speciellt rapp i kortsväng samtidigt som den inger en lagom respekt i längre svängar. Däremot tyckte jag att den var för liten för "riktig" åkning i alperna. I några dagar gammal kallsnö går den fint, men när snön är bra så saknade jag längden i skidan. Efter en (knapp) säsongs utvärderande kom jag fram till att den är för kort för mig och jag sålde iväg den. Jag tror att jag skulle haft den kvar om jag hade valt 188:an. Katana 190cm körde jag på i drygt en säsong och den kändes helt perfekt i längd. Jag har även kört en del på 183 Katana, och jag tycker att den är sämre på allt. Oavsett om det är i branten i stora backen i Tandådalen, i skog, eller i större åkning i mer öppna linjer så fungerar 190 bättre för mig. Den är enklare att hantera i djup snö och ger mer respons och balans på fast snö. Jag har inte vid ett enda tillfälle tyckt att den var för lång. Precis som JL76 säger så mäter K2 kort och Völkl långt. Dock stämmer det inte att 181 Sidestash är 184cm. Det beror på att den är helt platt bak, vilket gör att K2:s "fel" blir hälften så stort i jämförelse med modeller med full twin. Den är följdaktligen 182,5cm lång om man mäter den med rakt måttband. Katanan vet jag inte hur lång den är nu för tiden, men 190 av första årsmodellen är 187cm, vilket i så fall skulle innebära att 183:an är ca 181cm lång. Skillnaden är skit samma alltså. Angående valet mellan Katana och Sidestash så tycker jag att Katanan vinner i och med förändringen till full rocker förra säsongen. Katanan är i mitt tycke en vassare skida. Men den är också lite tyngre och mer bastant i känslan, så om du gillar lite mer lättsamma skidor är Sidestash ett bättre val. Längdmässigt väljer du 190/188 om du åker mest eller vill optimera för alperna och 181/183 om du prioriterar mindre åkning av Sälen upp till Åre-klass. En tröst är dock att vad du än väljer så kommer du att vänja dig vid den skidan och förmodligen bli nöjd. Det är två vassa skidor vi pratar om och två vettiga längder för din storlek. Det kan inte bli så fel. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Katana vs K2 SideStash?
Tillbaka
Topp