Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Kuro eller Black Diamond Megawatt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 546721" data-attributes="member: 46762"><p>Hmm... Jag är suttit och läst igenom mitt inlägg och mig veteligen finns det fler skidor än Megwatt och EHP som har rak skärning. Så jag har med andra ord inte sagt att ALLA är kopior. Dock anser jag att Lotus 120 var en vägbrytande skida, på samma sätt på Tabla Rasa innan. Det är allmänt (rel.) känt att Hjorleifson tog mycket inspiration från Lotusarna när han skapade sin mästerverktyg. Och så mycket smalare är den väl inte Utter? (4mm, tidigare 8mm)</p><p></p><p>Angående att rockern kom från två år sen kan jag inte hålla med om, visst det var snarare early rise, men det var ju inte gammal klassisk puderskida direkt. Jag tror rockern på mina mäter uppemot 40cm, dock är den jäkligt flack och något självförvållad. Det som jag tycker gör skidtypen i fråga så bra är det enkla och frånvaron av krusiduller. Inget spann, lätt rocker (ingen banan à la Hellbent), nästintill rak skärning från midjan och bak och relativt styva från tån och bak. Ganska nära plank med andra ord. Vilket gör att åkningen utformas av skidåkaren, och inte skidan... Och Lotus var väl den skidan som lyckades bäst, först. Har jag förklarat mig nu?</p><p></p><p>Sen är Megawatten väldigt lik Lotus 120, det är 5mm som skiljer över hela skidan, förutom i brättet där det är 8mm. ( M: 153-125-130 Lotus: 145-120-125). De extra millimetrarna i brättet samt något kortare skida resulterar i 4m snävare svängradie. Och så rockern som är fläskigare, främst brantare än Lotusarna. Flexprofilen är även den rel. lik. Jag tycker iaf. skidorna påminner om varandra jäkligt mycket...</p><p></p><p>@ Utter: Jo, ibland kanske de är lite lätta, där kan jag def. förstå dig. Men allt som oftast är det en stor fördel!!! Jag löser det genom att gå mer på kant när det är taskigt underlag.</p><p></p><p> [USER=27538]@Stig[/USER] Strand. Nojlas är mannen du skall snacka med, han skriver nog i tråden om några minuter...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 546721, member: 46762"] Hmm... Jag är suttit och läst igenom mitt inlägg och mig veteligen finns det fler skidor än Megwatt och EHP som har rak skärning. Så jag har med andra ord inte sagt att ALLA är kopior. Dock anser jag att Lotus 120 var en vägbrytande skida, på samma sätt på Tabla Rasa innan. Det är allmänt (rel.) känt att Hjorleifson tog mycket inspiration från Lotusarna när han skapade sin mästerverktyg. Och så mycket smalare är den väl inte Utter? (4mm, tidigare 8mm) Angående att rockern kom från två år sen kan jag inte hålla med om, visst det var snarare early rise, men det var ju inte gammal klassisk puderskida direkt. Jag tror rockern på mina mäter uppemot 40cm, dock är den jäkligt flack och något självförvållad. Det som jag tycker gör skidtypen i fråga så bra är det enkla och frånvaron av krusiduller. Inget spann, lätt rocker (ingen banan à la Hellbent), nästintill rak skärning från midjan och bak och relativt styva från tån och bak. Ganska nära plank med andra ord. Vilket gör att åkningen utformas av skidåkaren, och inte skidan... Och Lotus var väl den skidan som lyckades bäst, först. Har jag förklarat mig nu? Sen är Megawatten väldigt lik Lotus 120, det är 5mm som skiljer över hela skidan, förutom i brättet där det är 8mm. ( M: 153-125-130 Lotus: 145-120-125). De extra millimetrarna i brättet samt något kortare skida resulterar i 4m snävare svängradie. Och så rockern som är fläskigare, främst brantare än Lotusarna. Flexprofilen är även den rel. lik. Jag tycker iaf. skidorna påminner om varandra jäkligt mycket... @ Utter: Jo, ibland kanske de är lite lätta, där kan jag def. förstå dig. Men allt som oftast är det en stor fördel!!! Jag löser det genom att gå mer på kant när det är taskigt underlag. [USER=27538]@Stig[/USER] Strand. Nojlas är mannen du skall snacka med, han skriver nog i tråden om några minuter... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Kuro eller Black Diamond Megawatt?
Tillbaka
Topp