Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl ledge2011 vs k2 domain?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Deleted member 85865" data-source="post: 817121"><p>Är du nybörjare så kan jag rekommendera dem. Är dock ingen expert på park men med tanke på det du beskriver så ska du klara dig bra på dem. Jag kör faktiskt den skidan mest utanför parken (borde ha en annan) men jag tycker den fungerar bra ändå och jag kör rätt hårt och har bra med fart för att vara tjej, så skidorna får tåla en del. Däremot är de rätt ostabila i höga farter men det funkar. Med det du ska använda dem till kommer de att passa bra tror jag.</p><p></p><p>Precis som "fiber" säger så är det där med längden en bra sak att tänka över. Med tanke på att du växer så borde du gå upp en längd om du planerat att ha kvar samma skidor i ett par år framöver. En 162a kommer absolut inte bli för lång! Går ju även bort en bit med tanke på att det är twintips så 155orna blir alltså mer än 7 cm kortare då även ca 10 cm av tailen försvinner. Dock gillar ju jibbare att ha för korta skidor ibland..allt för att göra det lättare.</p><p></p><p>Fiber..du skriver att skidan gick sönder. Hur många dagar åkte du på dem och hur gick de sönder? Har du spenderat runt 100 dagar i parken med en ledge så är det inte konstigt att de börjar ge sig och det är då faktiskt ändå dags att byta skida. Om du spenderat 100 dagar någon annanstans så är det lika bra att byta ut den även om den inte gått sönder. Det är ju en förbrukningsvara och de slappar ner sig efter ett tag.</p><p></p><p>Vad det gäller min erfarenhet av hållbarheten så har ju mina hållt men jag har knappt använt dem i parken. Att de slits ovanpå är att "belaget", eller vad man nu ska kalla det, slits väldigt lätt. Korsar du ofta skidorna i hopp så, kommer de nötas sönder. Så blir det med alla skidor men dessa är inte under kategorin att vara extra hållbara, om man säger så. Skidorna är dock till för att användas så det är inget konstigt i sig. Skidan är billig och jag tycker att den är prisvärd.</p><p></p><p>K2 Press har jag faktiskt ingen koll på. Kan kolla upp dem lite mer. Det lilla jag kan säga av att bara se skidan är att den inte är symmetrisk, vilket betyder att skidan är likadan fram som bak. Spelar ingen roll åt vilket håll du åker åt så att säga. Detta för att underlätta för de som åker mycket switch (baklänges). Ledgen är alltså symmetrisk men det är inte K2s Press.</p><p>En symmetrisk skida rekommenderas att mittmonteras (sätta bindnignen precis på mitten) eftersom du annars inte drar nytta av den symmetriska funktioen. Eftersom du ska köra 80% park så lär du ju mittmontera.</p><p></p><p>Mycket att hålla reda på och det känns som jag kanske dragit på dig för mycket information, men fråga om något är oklart och flummigt.</p><p></p><p>Förlåt för den långa "novellen". Hoppas du orkar läsa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Deleted member 85865, post: 817121"] Är du nybörjare så kan jag rekommendera dem. Är dock ingen expert på park men med tanke på det du beskriver så ska du klara dig bra på dem. Jag kör faktiskt den skidan mest utanför parken (borde ha en annan) men jag tycker den fungerar bra ändå och jag kör rätt hårt och har bra med fart för att vara tjej, så skidorna får tåla en del. Däremot är de rätt ostabila i höga farter men det funkar. Med det du ska använda dem till kommer de att passa bra tror jag. Precis som "fiber" säger så är det där med längden en bra sak att tänka över. Med tanke på att du växer så borde du gå upp en längd om du planerat att ha kvar samma skidor i ett par år framöver. En 162a kommer absolut inte bli för lång! Går ju även bort en bit med tanke på att det är twintips så 155orna blir alltså mer än 7 cm kortare då även ca 10 cm av tailen försvinner. Dock gillar ju jibbare att ha för korta skidor ibland..allt för att göra det lättare. Fiber..du skriver att skidan gick sönder. Hur många dagar åkte du på dem och hur gick de sönder? Har du spenderat runt 100 dagar i parken med en ledge så är det inte konstigt att de börjar ge sig och det är då faktiskt ändå dags att byta skida. Om du spenderat 100 dagar någon annanstans så är det lika bra att byta ut den även om den inte gått sönder. Det är ju en förbrukningsvara och de slappar ner sig efter ett tag. Vad det gäller min erfarenhet av hållbarheten så har ju mina hållt men jag har knappt använt dem i parken. Att de slits ovanpå är att "belaget", eller vad man nu ska kalla det, slits väldigt lätt. Korsar du ofta skidorna i hopp så, kommer de nötas sönder. Så blir det med alla skidor men dessa är inte under kategorin att vara extra hållbara, om man säger så. Skidorna är dock till för att användas så det är inget konstigt i sig. Skidan är billig och jag tycker att den är prisvärd. K2 Press har jag faktiskt ingen koll på. Kan kolla upp dem lite mer. Det lilla jag kan säga av att bara se skidan är att den inte är symmetrisk, vilket betyder att skidan är likadan fram som bak. Spelar ingen roll åt vilket håll du åker åt så att säga. Detta för att underlätta för de som åker mycket switch (baklänges). Ledgen är alltså symmetrisk men det är inte K2s Press. En symmetrisk skida rekommenderas att mittmonteras (sätta bindnignen precis på mitten) eftersom du annars inte drar nytta av den symmetriska funktioen. Eftersom du ska köra 80% park så lär du ju mittmontera. Mycket att hålla reda på och det känns som jag kanske dragit på dig för mycket information, men fråga om något är oklart och flummigt. Förlåt för den långa "novellen". Hoppas du orkar läsa. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl ledge2011 vs k2 domain?
Tillbaka
Topp