Vølkl Mantra -07 177 cm

keckepro

Ny medlem
Vølkl Mantra -07 177 cm
Hei !

Jag ær ute på skidjakt. Har precis konverterat från Snowboard til Skidor efter att jag lånat polarens carvingskidor en vecka efter att han skadat foten. Jævligt kul!

Jag ær ute efter ett par skidor som funkar øverallt. Pist / Offpist (ofta vindpackad) och Park.

Eftersom jag næstan precis køpt nya snowboardgrejor så ær budgeten begrænsad. Har suttit och tittat lite på begagnatmarknaden hær i Oslo och har funnit dessa två:

Vølkl Mantra -07
http://www.finn.no/finn/viewimage?f...25596&adTypeId=67&areaId=461&WT.svl=Minibilde

Rossingol Scratch BC, kan det vara något? (har inte frågat om længd, men hoppas på runt 180.
http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=102&itemnr=215991

Vølkl mantra skal væl vara bra, men det jag ær orolig øver ær jacket i undersidan. Tror jag kan få ner dessa til 2500.

Vad tror ni?
Sjælv ær jag 183 cm førdelat på 80 kilo.

Ær vældigt tacksam før lite input i detta æmne.

Senast ändrad:
Vølkl Mantra -07 177 cm
Repan är inga problem, det skulle vara om de har blivit åkta mycket efter skadan och det har gått in fukt, men det är svårt att veta. Dock är bindningarna på Mantrorna inte mycket att hänga i granen...

Jag tror BC:na funkar bättre till dig som är nykonverterad, lekfullare, lättare och mjukare, och funkar i parken (Mantra är verkligen inte ngn parkskida). Bättre bindning än Mantra har de också! Nu har du inte skrivit hur duktig du är, men om du i framtiden åker mer och mer offpist och utveckas mycket är 185-längden det enda rätta för dig, men nu i början är 178-orna lättare, men 185 är den "korrekta" längden för dig.

Jag som är 174cm/75kg körde som exempel på 185-orna, dock är jag mycket mer erfaren och upplevde skidorna som "för jibbiga" mot slutet, Mantran hade ju varit bättre val för mig då...

Vølkl Mantra -07 177 cm
Ok, kanske ska satsa på dem då. Jag kommer att åka en hel del denna sæsongen. Estimerar ca 40 åkdagar totalt.

Har æven fått erbjudande från Bikes and Boards hær i oslo att køpa ett par helt nya K2 Silencer med en salomonbindning før 2200 NOK. Eventuallet ett par Fujative før någon hundring mer. Kan det vara något? Vad jag læst så ska de vara lite mer renodlade parkskidor som gærna blir lite fladdriga i høgre farter.

Vølkl Mantra -07 177 cm
Skulle säga RossiBC, en mer lekfull skida som är bra allround och inte gör bort sig i parken. Mantra är bra men inget för parken. Håller med Carled om längden, är du inte helt färsk så ta en lång.

Vølkl Mantra -07 177 cm
Aker sjalv mest snowboard men kopte ett par Mantra 177cm denna vinter. Mycket nojd!!

I parken och pudret aker du snowboard, och i andra foren aker du skidor -> roligt hela tiden!

Vølkl Mantra -07 177 cm
Gick faktiskt ner och köpte det där kitet till slut. K2 Silencer med Salomon STH 12 bindningar.
Åkte rakt upp till Tryvann och körde några timmar.

För en som aldrig åkt twintips så kan jag säga att det var en häftig upplevelse!
Som ett mellanting mellan snowboard och traditionella skidor. Typ den där "glidarkänslan" som man får på snowboard.

Passade på att testa hoppa lite och det gick hyffsat bra.
Känns ändå som att jag har att växa i i även desssa skidor.

Målet denna säsong får väl bli att sätta en 360 på ett högre hopp. (fast först en 180 på ett lägre hehe)
Små steg, små steg...

Är det någon av er som bor i Oslo-området och kan tänka sig åka lite skidor någon kväll/helg?
Är det någon som är jävlig på att hoppa och lite pedagogiskt som kan tipsa mig lite så kan jag ju bjuda på liftkortet och en pölse.

Tillbaka
Topp