Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Mantra M5/M6 vs Blizzard Bonafide vs Head Kore
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1215890" data-attributes="member: 92022"><p>Mantran är en häftig skida, väldigt imponerande bygge men kräver rejält med fart och tryck i benen för att kvickna till liv men då levererar den också. Ganska tråkig och död att åka på om man tar det lugnt eller är trött i benen.</p><p>Däremot tycker jag inte den hade så bra flyt i lössnö pga styvheten. </p><p></p><p>Nordica enforcer 93 var mycket trevlig, mer lättsvängd än mantran och fortfarande stabil i högre fart och bra kantgrepp. Men mer lättåkt och var roligare att åka på även i lägre farter och styrande svängar. Väldigt trevligt allroundskida.</p><p></p><p>Head Kore 93 är riktigt trevligt, väldigt bra bärighet i lössnö för sin bredd och bra grepp även på hårdare underlag. Ganska styv under foten så man behöver jobba lite för att få ned den i kortsväng men den är stabil även i högre fart. Förvånansvärt bra bärighet i puder, bekväm och lättsvängd.</p><p></p><p>Jag skulle ha skidan även till kortare toppturer (shift bindning) och då föll valet på head kore 93, pga att nordica enforcer är markant mycket tyngre. Hade inte vikten spelat någon roll är det inte omöjligt att det blivit enforcern för min del. </p><p></p><p>Ska du åka 70% pist så skulle jag rekommendera en skida kring 90mm i midjan eller mindre just för att få lite bättre prestanda när det är hårdare. Ser så många åkare i backen med skidor som är 100+mm i midjan som sällen lämnar pisten men det är mycket få av dom som orkar driva på skidan i pisten utan det blir mer sladdande och hasande till skillnad från åkare med smalare skidor som ofta driver på bättre i svängarna och därmed utveklar tekniken mycket fortare. </p><p></p><p>Viktigast är att testa och prova ut en skida som du trivs med. Testerna säger verkligen inte allt, har blivit besviken när jag testat vissa skidor och mycket positivt överraskad av andra.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1215890, member: 92022"] Mantran är en häftig skida, väldigt imponerande bygge men kräver rejält med fart och tryck i benen för att kvickna till liv men då levererar den också. Ganska tråkig och död att åka på om man tar det lugnt eller är trött i benen. Däremot tycker jag inte den hade så bra flyt i lössnö pga styvheten. Nordica enforcer 93 var mycket trevlig, mer lättsvängd än mantran och fortfarande stabil i högre fart och bra kantgrepp. Men mer lättåkt och var roligare att åka på även i lägre farter och styrande svängar. Väldigt trevligt allroundskida. Head Kore 93 är riktigt trevligt, väldigt bra bärighet i lössnö för sin bredd och bra grepp även på hårdare underlag. Ganska styv under foten så man behöver jobba lite för att få ned den i kortsväng men den är stabil även i högre fart. Förvånansvärt bra bärighet i puder, bekväm och lättsvängd. Jag skulle ha skidan även till kortare toppturer (shift bindning) och då föll valet på head kore 93, pga att nordica enforcer är markant mycket tyngre. Hade inte vikten spelat någon roll är det inte omöjligt att det blivit enforcern för min del. Ska du åka 70% pist så skulle jag rekommendera en skida kring 90mm i midjan eller mindre just för att få lite bättre prestanda när det är hårdare. Ser så många åkare i backen med skidor som är 100+mm i midjan som sällen lämnar pisten men det är mycket få av dom som orkar driva på skidan i pisten utan det blir mer sladdande och hasande till skillnad från åkare med smalare skidor som ofta driver på bättre i svängarna och därmed utveklar tekniken mycket fortare. Viktigast är att testa och prova ut en skida som du trivs med. Testerna säger verkligen inte allt, har blivit besviken när jag testat vissa skidor och mycket positivt överraskad av andra. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Völkl Mantra M5/M6 vs Blizzard Bonafide vs Head Kore
Tillbaka
Topp