Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl Mantra
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 120917" data-attributes="member: 12152"><p>Tveklöst 191. Motivering enligt Glissuer.</p><p></p><p>Jag tror inte heller på Diamir Fr eller Naxo i det här fallet. Det blir för mycket flexande i kantningen för att det ska bli bra i pist för en så stor åkare som du. Nu har iofs Naxo kommit i en ny utgåva som sagt, men konstruktionen ser inte ut att skilja sig speciellt mycket från den gamla. Med den tidigare Naxon tappade man enormt mycket direkthet. Mycket mer än man kan tro. Om man testar den bindningen genom att stå i bindningen med skidan på ett plant underlag och sen kanta upp skidan som i en sväng märker man att det krävs en kantning på kanske tio grader innan kanten ens lyfter från golvet. Hela bindningen viker sig nästan och man undrar hur fasen det kan hålla att åka på. Att prata egenskaper på hårt underlag när en sådan bindning sitter på är rent av löjligt. All form av vridstyvhet i kraftöverföringen försvinner i kopplingen mellan pjäxan och skidan. Diamir FR är lite bättre, men absolut ingenting att välja om man har ambitioner att utnyttja skidans egenskaper i pisten. I det här fallet med Mantra borde det finnas en del pulver att hämta och det vore synd att dölja det med en sladdrig bindning.</p><p></p><p>Dessutom skulle jag tänka igenom saken rejält innan jag skuvade dit en Marker Comp 14. Det är DIN-talet till trots en ganska klen bindning. Marker har ett väldigt dåligt rykte i många kretsar och även i de jag rör mig i. Hittills har alla kompisar som vågat gå mot strömmen och köpt en Marker fått problem. (Ett visst undantag görs för Markers racebindningar med upp till DIN 18 eller ännu högre). Oftast rör det sig om omotiverade tjuvsläpp och sedan skruvas inställningen upp farligt högt för att undvika detta. Då riskerar man istället knäskador vid fall i låg fart. Rena mekaniska fel har också varit förekommande. Plastdetaljer som spricker och skruvar som dras ur plattor. Dessutom fungerar Marker dåligt med slitna pjäxsulor (som det snart blir om man knatar runt en del på asfalt i byn eller på klippor uppe bland bergen) iom att det inte finns någon manuell höjdinställning på tådelen. Den automatiska höjdregleringen funkar bara inom ett visst intervall. Resultatet blir glapp och en odirekt känsla. Totalt sett ser jag Marker som ett otänkbart val när det gäller bindningar. Det är en högst personlig uppfattning och ingen allmän rekommendation. Hade jag varit i din längd och vikt och skulle välja en bindning till en 191cm Mantra hade jag utan den minsta uns av tvekan skruvat dit en Salomon 9.16. Den är i mina ögon marknadens bästa bindning för lite tyngre och/eller avancerade åkare och slår alla Marker med hästlängder.</p><p></p><p>Jag avslutar med ett väl avvägt citat från det attitydstinna forumet hos TGR:</p><p></p><p>"ALL Markers suck. Period."</p><p></p><p>/MnO</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 120917, member: 12152"] Tveklöst 191. Motivering enligt Glissuer. Jag tror inte heller på Diamir Fr eller Naxo i det här fallet. Det blir för mycket flexande i kantningen för att det ska bli bra i pist för en så stor åkare som du. Nu har iofs Naxo kommit i en ny utgåva som sagt, men konstruktionen ser inte ut att skilja sig speciellt mycket från den gamla. Med den tidigare Naxon tappade man enormt mycket direkthet. Mycket mer än man kan tro. Om man testar den bindningen genom att stå i bindningen med skidan på ett plant underlag och sen kanta upp skidan som i en sväng märker man att det krävs en kantning på kanske tio grader innan kanten ens lyfter från golvet. Hela bindningen viker sig nästan och man undrar hur fasen det kan hålla att åka på. Att prata egenskaper på hårt underlag när en sådan bindning sitter på är rent av löjligt. All form av vridstyvhet i kraftöverföringen försvinner i kopplingen mellan pjäxan och skidan. Diamir FR är lite bättre, men absolut ingenting att välja om man har ambitioner att utnyttja skidans egenskaper i pisten. I det här fallet med Mantra borde det finnas en del pulver att hämta och det vore synd att dölja det med en sladdrig bindning. Dessutom skulle jag tänka igenom saken rejält innan jag skuvade dit en Marker Comp 14. Det är DIN-talet till trots en ganska klen bindning. Marker har ett väldigt dåligt rykte i många kretsar och även i de jag rör mig i. Hittills har alla kompisar som vågat gå mot strömmen och köpt en Marker fått problem. (Ett visst undantag görs för Markers racebindningar med upp till DIN 18 eller ännu högre). Oftast rör det sig om omotiverade tjuvsläpp och sedan skruvas inställningen upp farligt högt för att undvika detta. Då riskerar man istället knäskador vid fall i låg fart. Rena mekaniska fel har också varit förekommande. Plastdetaljer som spricker och skruvar som dras ur plattor. Dessutom fungerar Marker dåligt med slitna pjäxsulor (som det snart blir om man knatar runt en del på asfalt i byn eller på klippor uppe bland bergen) iom att det inte finns någon manuell höjdinställning på tådelen. Den automatiska höjdregleringen funkar bara inom ett visst intervall. Resultatet blir glapp och en odirekt känsla. Totalt sett ser jag Marker som ett otänkbart val när det gäller bindningar. Det är en högst personlig uppfattning och ingen allmän rekommendation. Hade jag varit i din längd och vikt och skulle välja en bindning till en 191cm Mantra hade jag utan den minsta uns av tvekan skruvat dit en Salomon 9.16. Den är i mina ögon marknadens bästa bindning för lite tyngre och/eller avancerade åkare och slår alla Marker med hästlängder. Jag avslutar med ett väl avvägt citat från det attitydstinna forumet hos TGR: "ALL Markers suck. Period." /MnO [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl Mantra
Tillbaka
Topp