Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl Mantra
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 120928" data-attributes="member: 13245"><p>Peter K,</p><p></p><p>Jag har inga till salu, ohc inga ritningar heller tyvärr-Grundprincipen är en rätt tunn aluplatta (gärna bra kvalitet på aluminiumen...). I skidan sitter fyra T-skruvar (tänk främre skriven för tådelen på en äldre Markerbindning) med motsvarande frästa spår i plattan. Två bak och två fram. Till det kommer fyra helicoilinserts i skidan (som måste hamna exakt rätt, typ 3-4 gånger noggrannare än när man borrar för en bindning). De främre helicoilen har motsvarande hål i platten, sitter precis bakom tådelen (har testat rätt mycket map bästa placeringen). De bakre helecoilen har motsvarande spår i plattan. </p><p></p><p>Av och påmontering sker medelst att plattan placeras över T-skrivarna och sedan skjuts på plats, sedan skrivas de fyra skrivarna i. </p><p></p><p>Det blir lite extra bök att montera bindningen, i princip skuvar men den som vanligt och kapar och slipar in skrivarna på undersidan av plattan. De sitter då inte i allt för många gängor, men i praktiken är det nog rätt starkt. Jag gängar givetvis skruvhålen och limmar skruvarna också.</p><p></p><p>Rätt mycket av problematiken går ut på att hitta ett lämpligt hålmönster till härligheten. Det skall till 8 hål (jag har tidigare kört 7 hål, med bara en T-skriv fram) som skall placeras ut så de inte interfererar med några av de bindningar man skall köra och dessutom gärna möjligör för lite olika montering av bindningarna map storlek.</p><p></p><p>Skidan bör nog vara rätt stabil, helst ha ett lager alu på toppen. Skulle inte lite på några helicoils i en plastskida typ salomon, men vem vet, det kanske också skulle hålla. Helicoil är ju grymma. Man kunde i och för sig tänka sig en fetare insatsgänga också.</p><p></p><p>Med detta system bygger plattan som sagt endast 3mm-3.5mm extra. Den väger inte många gram. Den styvar inte upp skidan på något konstigt sätt utan positioneringen av de "fasta" skruvarna är valda för en väldigt bra kraftöverföring. Nackdelen är att byte mellan plattor tar ett par minuter. Med min hålplacering får man montera bort skistoppern för att komma åt bakre hålen. De tydligaste nackdelarna för eventuel produktion (eller snarare försäljning) är den exakta montering som krävs. Det finns i princip ingen felmarginal vid borrning av hålen (1/4 mm kanske). Dessutom blir det ju bökigare att montera bindningen.</p><p></p><p>HWC HitMe</p><p>Mannen, Myten, Materialförvaltaren</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 120928, member: 13245"] Peter K, Jag har inga till salu, ohc inga ritningar heller tyvärr-Grundprincipen är en rätt tunn aluplatta (gärna bra kvalitet på aluminiumen...). I skidan sitter fyra T-skruvar (tänk främre skriven för tådelen på en äldre Markerbindning) med motsvarande frästa spår i plattan. Två bak och två fram. Till det kommer fyra helicoilinserts i skidan (som måste hamna exakt rätt, typ 3-4 gånger noggrannare än när man borrar för en bindning). De främre helicoilen har motsvarande hål i platten, sitter precis bakom tådelen (har testat rätt mycket map bästa placeringen). De bakre helecoilen har motsvarande spår i plattan. Av och påmontering sker medelst att plattan placeras över T-skrivarna och sedan skjuts på plats, sedan skrivas de fyra skrivarna i. Det blir lite extra bök att montera bindningen, i princip skuvar men den som vanligt och kapar och slipar in skrivarna på undersidan av plattan. De sitter då inte i allt för många gängor, men i praktiken är det nog rätt starkt. Jag gängar givetvis skruvhålen och limmar skruvarna också. Rätt mycket av problematiken går ut på att hitta ett lämpligt hålmönster till härligheten. Det skall till 8 hål (jag har tidigare kört 7 hål, med bara en T-skriv fram) som skall placeras ut så de inte interfererar med några av de bindningar man skall köra och dessutom gärna möjligör för lite olika montering av bindningarna map storlek. Skidan bör nog vara rätt stabil, helst ha ett lager alu på toppen. Skulle inte lite på några helicoils i en plastskida typ salomon, men vem vet, det kanske också skulle hålla. Helicoil är ju grymma. Man kunde i och för sig tänka sig en fetare insatsgänga också. Med detta system bygger plattan som sagt endast 3mm-3.5mm extra. Den väger inte många gram. Den styvar inte upp skidan på något konstigt sätt utan positioneringen av de "fasta" skruvarna är valda för en väldigt bra kraftöverföring. Nackdelen är att byte mellan plattor tar ett par minuter. Med min hålplacering får man montera bort skistoppern för att komma åt bakre hålen. De tydligaste nackdelarna för eventuel produktion (eller snarare försäljning) är den exakta montering som krävs. Det finns i princip ingen felmarginal vid borrning av hålen (1/4 mm kanske). Dessutom blir det ju bökigare att montera bindningen. HWC HitMe Mannen, Myten, Materialförvaltaren [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl Mantra
Tillbaka
Topp