Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Völkl Racetiger GS Speewall
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1049333" data-attributes="member: 12483"><p>VÖLKL RACETIGER GS SPEEWALL = butiksrace.</p><p>Med ett par 185 cm, R=20,5 m, med DIN 16-bindning (standard!) kommer du sannolikt väldigt långt vad gäller GS-prestanda. Som jag tidigare nämnt kan du säkert t o m träna GS-banor på klubbnivå med dessa. Tävla med dom får du bara göra om dom uppfyller(?) FIS-reglemente för "Masters"-åkare. </p><p></p><p>Rossignol Hero Master (R20 WC) = Masters Race, d v s dom uppfyller FIS-reglerna för masters.</p><p>185 cm , R=23 m. Jag misstänker att dom prestandamässigt inte skiljer sig särskilt mycket från GS Speedwall ovan. Sen skryter ju Ross med att R20 är direkt nedstigande från Ross fullängds FIS-lagg 190, 195 cm vad gäller utförande, konstruktion, grymt belag etc, etc, men vad vet man egentligen.</p><p></p><p>De flesta fabrikanter (Head, Atomic, Fischer, Elan...) har numera en "Masters" GS-skida sitt program med radie mellan 21 och 27 m, antagligen för att dagens 195 cm/ R=35 m GS FIS-lagg blir för mastiga för gemene man och presumtiva amatör-raceåkare. Den verkliga skillnaden mellan "Masters"- och "Butiksrace"-skida måste man nog testa sig fram till.</p><p></p><p>Man kan också notera att laggen i dom här kategorierna måste köras på hårt nypreppat underlag för att ge rättvist utslag. Dom funkar inte särskilt bra i uppkörd pist, sockersnö eller annan skitsnö. Stenhård manchester är bäst! Är man riktigt tekniskt driven och modig kan det nästintill vara is! </p><p></p><p>Ähum, nuäresåatt ...</p><p>...det står ett par R20 185 cm i min verkstad hemma å väntar bara på att få börja åkas på. Dom känns dock väldigt gedigna viktmässigt (härligt tunga!) och förtroendeingivande vid handböjning. Ska bara checka kantvinklarna och dra på lågflouren, sen jevvlar...! Återkommer med recension...</p><p></p><p>Eder,</p><p>Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1049333, member: 12483"] VÖLKL RACETIGER GS SPEEWALL = butiksrace. Med ett par 185 cm, R=20,5 m, med DIN 16-bindning (standard!) kommer du sannolikt väldigt långt vad gäller GS-prestanda. Som jag tidigare nämnt kan du säkert t o m träna GS-banor på klubbnivå med dessa. Tävla med dom får du bara göra om dom uppfyller(?) FIS-reglemente för "Masters"-åkare. Rossignol Hero Master (R20 WC) = Masters Race, d v s dom uppfyller FIS-reglerna för masters. 185 cm , R=23 m. Jag misstänker att dom prestandamässigt inte skiljer sig särskilt mycket från GS Speedwall ovan. Sen skryter ju Ross med att R20 är direkt nedstigande från Ross fullängds FIS-lagg 190, 195 cm vad gäller utförande, konstruktion, grymt belag etc, etc, men vad vet man egentligen. De flesta fabrikanter (Head, Atomic, Fischer, Elan...) har numera en "Masters" GS-skida sitt program med radie mellan 21 och 27 m, antagligen för att dagens 195 cm/ R=35 m GS FIS-lagg blir för mastiga för gemene man och presumtiva amatör-raceåkare. Den verkliga skillnaden mellan "Masters"- och "Butiksrace"-skida måste man nog testa sig fram till. Man kan också notera att laggen i dom här kategorierna måste köras på hårt nypreppat underlag för att ge rättvist utslag. Dom funkar inte särskilt bra i uppkörd pist, sockersnö eller annan skitsnö. Stenhård manchester är bäst! Är man riktigt tekniskt driven och modig kan det nästintill vara is! Ähum, nuäresåatt ... ...det står ett par R20 185 cm i min verkstad hemma å väntar bara på att få börja åkas på. Dom känns dock väldigt gedigna viktmässigt (härligt tunga!) och förtroendeingivande vid handböjning. Ska bara checka kantvinklarna och dra på lågflouren, sen jevvlar...! Återkommer med recension... Eder, Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Völkl Racetiger GS Speewall
Tillbaka
Topp