Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Völkl RTM 79
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1144965" data-attributes="member: 144594"><p>Jag åker själv på Rossignol Soul 7, första modellen innan de blev styvare med "HD". Är inte nöjd med dem men det är en annan historia. De är extremt lättåkta (trots sin bredd, 104 mm..) med en enorm sweet spot. Skulle nästan funka för nybörjare. Men för mig är de lite för mjuka och livlösa och ger för litet "tillbaka".</p><p></p><p>Jag nämnde Völkl Kendo eftersom min fru har extremt god erfarenhet av tjejmodellen Kenja. Hon utvecklades nästan momentant på dem (nåja det tog några dagar) från försiktig åkare till riktigt duktig med god teknik och vilja till högre fart. Kenja verkar uppmuntra god teknik och skärande svängar utan att vara elaka om man vill ta det lugnt eller sladda litet. Men man får inte ha alldeles för mjuka pjäxor - gäller kanske RTM 84 också. Annars går för mycket av din kraft förlorad i övergången kropp+pjäxa+skida. Min fru fick litet ont i knäna och bytte pjäxor från 60 flex till 90 och kände tydlig skillnad, kontrollen ökade och knäna mådde bättre.</p><p>Allt detta andrahandsuppgifter via frugan men vi kommunicerar hyggligt (oftast) och jag ser ju hur hon åker. Har själv funderat på Kendo (som alltså är Kenjas broder) även om jag har 30 år mer skidåkning i benen än hon har</p><p></p><p>Det där du skriver om uppkörd pist gör att jag undrar om du inte nån gång borde testa en rejält bredare skida. Hyr en skida med 100 mm midja en dag med slaskig vårsnö (eller varm alpsnö efter lunch) eller uppkörda småpucklar och testa. För mig är det stor skillnad - det går från tråkigt och jobbigt till jättekul. Man kan liksom bränna på ovanpå sk*ten istället för att harva nere i den. Knän och lårmuskler blir glada. Jag tycker att detta är en något förbisedd aspekt i diskussionen om bredd - mindre erfarna åkare som aldrig åker utanför pisten kan ha väl så stor nytta av större bredd tycker jag. Upp till en viss gräns förstås.</p><p></p><p>Samtidigt har jag också hört så mycket gott om RTM 84 att den verkar vara ett säkert val för dig. Särskilt som du ju gillar och har testat en "lillasyster" i samma serie.</p><p></p><p>Mina 50 cent...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1144965, member: 144594"] Jag åker själv på Rossignol Soul 7, första modellen innan de blev styvare med "HD". Är inte nöjd med dem men det är en annan historia. De är extremt lättåkta (trots sin bredd, 104 mm..) med en enorm sweet spot. Skulle nästan funka för nybörjare. Men för mig är de lite för mjuka och livlösa och ger för litet "tillbaka". Jag nämnde Völkl Kendo eftersom min fru har extremt god erfarenhet av tjejmodellen Kenja. Hon utvecklades nästan momentant på dem (nåja det tog några dagar) från försiktig åkare till riktigt duktig med god teknik och vilja till högre fart. Kenja verkar uppmuntra god teknik och skärande svängar utan att vara elaka om man vill ta det lugnt eller sladda litet. Men man får inte ha alldeles för mjuka pjäxor - gäller kanske RTM 84 också. Annars går för mycket av din kraft förlorad i övergången kropp+pjäxa+skida. Min fru fick litet ont i knäna och bytte pjäxor från 60 flex till 90 och kände tydlig skillnad, kontrollen ökade och knäna mådde bättre. Allt detta andrahandsuppgifter via frugan men vi kommunicerar hyggligt (oftast) och jag ser ju hur hon åker. Har själv funderat på Kendo (som alltså är Kenjas broder) även om jag har 30 år mer skidåkning i benen än hon har Det där du skriver om uppkörd pist gör att jag undrar om du inte nån gång borde testa en rejält bredare skida. Hyr en skida med 100 mm midja en dag med slaskig vårsnö (eller varm alpsnö efter lunch) eller uppkörda småpucklar och testa. För mig är det stor skillnad - det går från tråkigt och jobbigt till jättekul. Man kan liksom bränna på ovanpå sk*ten istället för att harva nere i den. Knän och lårmuskler blir glada. Jag tycker att detta är en något förbisedd aspekt i diskussionen om bredd - mindre erfarna åkare som aldrig åker utanför pisten kan ha väl så stor nytta av större bredd tycker jag. Upp till en viss gräns förstås. Samtidigt har jag också hört så mycket gott om RTM 84 att den verkar vara ett säkert val för dig. Särskilt som du ju gillar och har testat en "lillasyster" i samma serie. Mina 50 cent... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Völkl RTM 79
Tillbaka
Topp