Völkl RTM 84, längd på skidan? (är själv lång men väger lite)

gustaf86

Ny medlem
Hej!

Har bestämt mig för att köpa völkl rtm 84. Jag är 194 cm och väger knappt 70 kg och har god erfarenhet i backen. Har provat 176 cm och tycker att den fungerat bra, men efter att ha läst flera forum funderar jag på om jag egentligen borde köpa 181 cm. Dock är jag ju väldigt lätt för min längd och är rädd att den längre skidan kanske blir för styv för mig. Vore väldigt tacksam för tips.

Tror absolut att den längre funkar för dig.
Är själv 185cm 95kg men kör RTM Vweks 176cm.
Gillar att skidan är kvick men skulle förmodligen gilla den längre också.
Skidorna är väldigt lättåkta rockern i skidan gör att du inte behöver åka på extrem kraft hela tiden.
Ju mer du trycker ju mer levererar skidan, enligt mig en superskida. men ska inte användas i offpist som vissa har skrivit, visst klarar den att åka utanför preppat område men där finns otroligt många bättre skidor att använda för det.
En skida som klarar att smiskas hela dagar även i eftermiddags pucklar.
Skidan använder jag för piståkning samt med familjen, när jag åker offpist så åker jag med en annan skida.

Enig med nitrogendyrkare
Fantastisk pistskida för alla förhållanden i pisten, men i offpist finns annat mycket bättre.
Längdmässigt är det väl hugget som stucket. Mer hur kvick skida du vill ha, rtm84 är en riktigt bra skida.
Jag är själv 192 och väger +90 kg kör på Vwerks 181 och dom är riktigt kvicka, lätta, lättåkta (kräver inte 100% hela tiden) grymt isbett och kör över alla ojämnheter, snöhögar och annan sörja i backen.
Pratet om att man måste ha så långa skidor tycker jag är överdrivet, ok för fullrockad offpistlagg, men inte pistskidor.
Jag har ett par 167 cm långa Volant copper (allmountainskida) som är helt fantastiskt rolig att åka på med sin kortare svängradie. Har åkt på grabbens 157 cm långa atomic vf75 d2 med helt ok resultat, men där känns det att det blir lite för klent för mina dryga 90 kg, men dom funkade över förväntan.
Skillnaden på en kort och lång skida är snarare att den kortare är lite kinkigare med tyngdpunkten över skidan, ett snävare spann där den längre skidan inte är lika känslig. Men det varierar oxå med skidturen, fabrikat och vilka pjäxor du har.
Men detta resonemang gäller framförallt för bra skidor i expertsegmentet

Så har du testat 176 och trivdes bra med dom så tycker jag du skall köpa dom
181 svänger bra men lite mindre än 176 och RTM är en skida på expertnivå som är hyfsat styv, god erfarenhet är ju ett väldigt vitt begrepp. En för styv skida som du inte orkar, med din vikt i kombination med kraften/farten i åkningen, böja ut blir mindre kul att åka på och du får inte ut skidans hela prestanda

GC

Tillbaka
Topp