Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Völkl RTM 84, längd på skidan? (är själv lång men väger lite)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="GoranC" data-source="post: 1042806" data-attributes="member: 138899"><p>Enig med nitrogendyrkare</p><p>Fantastisk pistskida för alla förhållanden i pisten, men i offpist finns annat mycket bättre.</p><p>Längdmässigt är det väl hugget som stucket. Mer hur kvick skida du vill ha, rtm84 är en riktigt bra skida.</p><p>Jag är själv 192 och väger +90 kg kör på Vwerks 181 och dom är riktigt kvicka, lätta, lättåkta (kräver inte 100% hela tiden) grymt isbett och kör över alla ojämnheter, snöhögar och annan sörja i backen.</p><p>Pratet om att man måste ha så långa skidor tycker jag är överdrivet, ok för fullrockad offpistlagg, men inte pistskidor.</p><p>Jag har ett par 167 cm långa Volant copper (allmountainskida) som är helt fantastiskt rolig att åka på med sin kortare svängradie. Har åkt på grabbens 157 cm långa atomic vf75 d2 med helt ok resultat, men där känns det att det blir lite för klent för mina dryga 90 kg, men dom funkade över förväntan.</p><p> Skillnaden på en kort och lång skida är snarare att den kortare är lite kinkigare med tyngdpunkten över skidan, ett snävare spann där den längre skidan inte är lika känslig. Men det varierar oxå med skidturen, fabrikat och vilka pjäxor du har.</p><p>Men detta resonemang gäller framförallt för bra skidor i expertsegmentet</p><p></p><p>Så har du testat 176 och trivdes bra med dom så tycker jag du skall köpa dom</p><p>181 svänger bra men lite mindre än 176 och RTM är en skida på expertnivå som är hyfsat styv, god erfarenhet är ju ett väldigt vitt begrepp. En för styv skida som du inte orkar, med din vikt i kombination med kraften/farten i åkningen, böja ut blir mindre kul att åka på och du får inte ut skidans hela prestanda</p><p></p><p>GC</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="GoranC, post: 1042806, member: 138899"] Enig med nitrogendyrkare Fantastisk pistskida för alla förhållanden i pisten, men i offpist finns annat mycket bättre. Längdmässigt är det väl hugget som stucket. Mer hur kvick skida du vill ha, rtm84 är en riktigt bra skida. Jag är själv 192 och väger +90 kg kör på Vwerks 181 och dom är riktigt kvicka, lätta, lättåkta (kräver inte 100% hela tiden) grymt isbett och kör över alla ojämnheter, snöhögar och annan sörja i backen. Pratet om att man måste ha så långa skidor tycker jag är överdrivet, ok för fullrockad offpistlagg, men inte pistskidor. Jag har ett par 167 cm långa Volant copper (allmountainskida) som är helt fantastiskt rolig att åka på med sin kortare svängradie. Har åkt på grabbens 157 cm långa atomic vf75 d2 med helt ok resultat, men där känns det att det blir lite för klent för mina dryga 90 kg, men dom funkade över förväntan. Skillnaden på en kort och lång skida är snarare att den kortare är lite kinkigare med tyngdpunkten över skidan, ett snävare spann där den längre skidan inte är lika känslig. Men det varierar oxå med skidturen, fabrikat och vilka pjäxor du har. Men detta resonemang gäller framförallt för bra skidor i expertsegmentet Så har du testat 176 och trivdes bra med dom så tycker jag du skall köpa dom 181 svänger bra men lite mindre än 176 och RTM är en skida på expertnivå som är hyfsat styv, god erfarenhet är ju ett väldigt vitt begrepp. En för styv skida som du inte orkar, med din vikt i kombination med kraften/farten i åkningen, böja ut blir mindre kul att åka på och du får inte ut skidans hela prestanda GC [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Völkl RTM 84, längd på skidan? (är själv lång men väger lite)
Tillbaka
Topp