Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Volkl Sanouk Skis 2007
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 412402" data-attributes="member: 13245"><p>Mno ger en bra beskrivning av Sanouk, men jag vill lägga till en sak. För det första upplever jag inte mjukheten som lika störande när det är stökigt, fast givetvis är inte Sanouk förstavalet i sådana förhållanden. Man får helt enkelt välj att köra med lite mer "flow" istället för rå attack (som passar mina andra favvollagg Explosiv).</p><p></p><p>Som MnO skriver är flytet förståss den dominerande känslan på Sanouk, men den uppför sig också på et väldigt speciellt sätt i sväng. En carvingskida på hård snö använder skärningen för att skapa böj i skidan och det är sedan det som gör den skärande svängen möjlig. Hela Sanouks design är på ett liknande sätt gjord för att man även lössnö skall få den där böjen i skidan. Toppens design och flexkarakteristiken är sådan att direkt när du säter tryck på skidan så böjs den och går in i sväng. Skillnaden mot princip alla andra skidor (förutom möjligen sådana med rocker) är att svängen i pudret liksom känns skärande medan en normal hård skida gör en mer eller mindre utdragen sladd.</p><p></p><p>Denna effekt tycker jag funkar både när man blåser på i lite längre sängar och när man tightar till det lite (så länge det ä någorlunda mjukt). Ett ytterligare fenomen är att bakmoneringen gör panikmanövrar enkla. Ändå är inte den superlånga nosen bångstyrig, eftersom den liksom drar in i sväng på det där "skärande" sättet. </p><p></p><p>Överlag gör detta att man på Sanouken kan stå väldigt "framåt" i en aktiv svängposiion och ändå ALDRIG riskera att skidan dyker. Därmed inbjuder den till en väldigt speciellt aktiv åkstil i den mjuka.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 412402, member: 13245"] Mno ger en bra beskrivning av Sanouk, men jag vill lägga till en sak. För det första upplever jag inte mjukheten som lika störande när det är stökigt, fast givetvis är inte Sanouk förstavalet i sådana förhållanden. Man får helt enkelt välj att köra med lite mer "flow" istället för rå attack (som passar mina andra favvollagg Explosiv). Som MnO skriver är flytet förståss den dominerande känslan på Sanouk, men den uppför sig också på et väldigt speciellt sätt i sväng. En carvingskida på hård snö använder skärningen för att skapa böj i skidan och det är sedan det som gör den skärande svängen möjlig. Hela Sanouks design är på ett liknande sätt gjord för att man även lössnö skall få den där böjen i skidan. Toppens design och flexkarakteristiken är sådan att direkt när du säter tryck på skidan så böjs den och går in i sväng. Skillnaden mot princip alla andra skidor (förutom möjligen sådana med rocker) är att svängen i pudret liksom känns skärande medan en normal hård skida gör en mer eller mindre utdragen sladd. Denna effekt tycker jag funkar både när man blåser på i lite längre sängar och när man tightar till det lite (så länge det ä någorlunda mjukt). Ett ytterligare fenomen är att bakmoneringen gör panikmanövrar enkla. Ändå är inte den superlånga nosen bångstyrig, eftersom den liksom drar in i sväng på det där "skärande" sättet. Överlag gör detta att man på Sanouken kan stå väldigt "framåt" i en aktiv svängposiion och ändå ALDRIG riskera att skidan dyker. Därmed inbjuder den till en väldigt speciellt aktiv åkstil i den mjuka. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Volkl Sanouk Skis 2007
Tillbaka
Topp