Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl Sanouk
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 41460" data-attributes="member: 13861"><p>Intressant. Om jag inte hade spenderat gårdagskvällen med att inte stirra djupt i Génépiflaskan hade jag kunnat ge en bättre analys av splittailens vara eller icke vara.</p><p></p><p>Har i alla fall just haft ett snack med en brädåkande polare som har kört några (puder)dagar på en Swell Panik som är en seriös offpist/lössnöbräda med swallowtail (splittail). Fördelen med en splittail är att bakändan (eller bakändarna om det är lagg vi pratar om) sjunker ner i snön, lyfter framdelen på brädan och ger en stabilare åkning. Nu är det ju inte riktigt samma sak att åka lagg respektive bräda i lössnö men jag kan tänka mig att dom här egenskaperna i princip är likadana på ett par skidor. Idén med splittail på skidor kommer i alla fall varken från Salomon eller Völkl (eller Dynastar för den delen men det dom hade på Arno Adam-skidorna kan man knappast kalla för en riktig swallowtail), stötte på åkare som sågade upp en rejäl splittail på sina lagg redan för en fyra-fem år sedan. Jag har däremot lite svårt att se den egentliga fördelen med delade bakändar på ett par offpist-skidor. Ok, tvivlar inte på att man får en lugnare och stabilare åkning i bottenlöst puder, men för åkning över hela berget tror jag knappast det funkar speciellt bra. I tajta passager, couloirer och pucklar m.m. lär bakändan haka fast och krångla till åkningen onödigt mycket. Såvida man inte slänger iväg sina surt förvärvade slantar hos Mike Wiegele eller någon annan heli-operation så tror jag inte att en splittailskida är något bra val.</p><p></p><p>Den egentliga anledningen bakom är väl just det faktum att det ser jäkligt coolt ut och skapar en hel del uppmärksamhet i liftkön. Intressant i alla fall att Völkl har börjat inse att det är dags att göra lite mjukare fatskis. Såg ett par Gotama härom veckan och måste säga att jag blev rejält sugen på att ta en sväng med dom plankorna under fossingarna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 41460, member: 13861"] Intressant. Om jag inte hade spenderat gårdagskvällen med att inte stirra djupt i Génépiflaskan hade jag kunnat ge en bättre analys av splittailens vara eller icke vara. Har i alla fall just haft ett snack med en brädåkande polare som har kört några (puder)dagar på en Swell Panik som är en seriös offpist/lössnöbräda med swallowtail (splittail). Fördelen med en splittail är att bakändan (eller bakändarna om det är lagg vi pratar om) sjunker ner i snön, lyfter framdelen på brädan och ger en stabilare åkning. Nu är det ju inte riktigt samma sak att åka lagg respektive bräda i lössnö men jag kan tänka mig att dom här egenskaperna i princip är likadana på ett par skidor. Idén med splittail på skidor kommer i alla fall varken från Salomon eller Völkl (eller Dynastar för den delen men det dom hade på Arno Adam-skidorna kan man knappast kalla för en riktig swallowtail), stötte på åkare som sågade upp en rejäl splittail på sina lagg redan för en fyra-fem år sedan. Jag har däremot lite svårt att se den egentliga fördelen med delade bakändar på ett par offpist-skidor. Ok, tvivlar inte på att man får en lugnare och stabilare åkning i bottenlöst puder, men för åkning över hela berget tror jag knappast det funkar speciellt bra. I tajta passager, couloirer och pucklar m.m. lär bakändan haka fast och krångla till åkningen onödigt mycket. Såvida man inte slänger iväg sina surt förvärvade slantar hos Mike Wiegele eller någon annan heli-operation så tror jag inte att en splittailskida är något bra val. Den egentliga anledningen bakom är väl just det faktum att det ser jäkligt coolt ut och skapar en hel del uppmärksamhet i liftkön. Intressant i alla fall att Völkl har börjat inse att det är dags att göra lite mjukare fatskis. Såg ett par Gotama härom veckan och måste säga att jag blev rejält sugen på att ta en sväng med dom plankorna under fossingarna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Völkl Sanouk
Tillbaka
Topp