Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vridstyv i korken
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 12770" data-attributes="member: 12483"><p>Godafton!</p><p></p><p>Ok, vi vet att t ex gamla Völkl Zebra och Dynamic VR17 m fl 60-70 talslaggar var boxkonstruktioner av epoxy och trä, och därigenom per definition och mekanisk grundkurs 1 rejält vridstyva. Bevisligen gick dom bra på is. Det sägs också att dom tidiga metallskidorna (Head, Fisher m fl) var otroligt vridstyva men samtidigt helt omöjliga på is. Vi vet bl a också att dom tidigaste GS-timglasen som Elan byggde på 80-talet förkastades av åkarna pga för dåligt kantgrepp. Dom matchade inte riktigt dom traditionella skärningar vid den tiden. </p><p></p><p>Nåväl. </p><p>Jag har trott mig veta, eller förstå, att en skidas egenskaper beror av en kombination av böjstyvhet (flex), vridstyvhet, dämpning, material i kärna, material i kraftdistribuerande delar samt naturligtvis sidoskärningen (mer?).</p><p></p><p>VARFÖR kan man idag göra skidor med egenskaper som tidigare ansågs som oförenliga? Snackar vi nya fibrer, fiberorientering, monocoque:er, metall-gummi m m i nya kombinationer, eller vad?</p><p></p><p>Vore kul att få lite fakta från skidtekniskt kunniga individer på Freeride. Undervisa oss!</p><p></p><p>För många år sen brukade även jag såga sönder gamla lagg för att se vad som fanns inuti (som vilken nyfiken unge som helst f ö), men det var som sagt ett tag sen sist.</p><p></p><p>/A</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 12770, member: 12483"] Godafton! Ok, vi vet att t ex gamla Völkl Zebra och Dynamic VR17 m fl 60-70 talslaggar var boxkonstruktioner av epoxy och trä, och därigenom per definition och mekanisk grundkurs 1 rejält vridstyva. Bevisligen gick dom bra på is. Det sägs också att dom tidiga metallskidorna (Head, Fisher m fl) var otroligt vridstyva men samtidigt helt omöjliga på is. Vi vet bl a också att dom tidigaste GS-timglasen som Elan byggde på 80-talet förkastades av åkarna pga för dåligt kantgrepp. Dom matchade inte riktigt dom traditionella skärningar vid den tiden. Nåväl. Jag har trott mig veta, eller förstå, att en skidas egenskaper beror av en kombination av böjstyvhet (flex), vridstyvhet, dämpning, material i kärna, material i kraftdistribuerande delar samt naturligtvis sidoskärningen (mer?). VARFÖR kan man idag göra skidor med egenskaper som tidigare ansågs som oförenliga? Snackar vi nya fibrer, fiberorientering, monocoque:er, metall-gummi m m i nya kombinationer, eller vad? Vore kul att få lite fakta från skidtekniskt kunniga individer på Freeride. Undervisa oss! För många år sen brukade även jag såga sönder gamla lagg för att se vad som fanns inuti (som vilken nyfiken unge som helst f ö), men det var som sagt ett tag sen sist. /A [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Vridstyv i korken
Tillbaka
Topp