Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vridstyvhetshöjning hos PX12/PX15/PX18 och i allm.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Johan_Lindroos" data-source="post: 500825" data-attributes="member: 80352"><p>Verkar smart att ha reservbindningar i "vinkällaren"!</p><p></p><p>Jag har ungefär samma erfarneheter som du, fast då med PX12. Funkar fint i början, men den verkar "mjukna" efter ett tag.</p><p></p><p>De har aldrig tjuvutlöst som andra bindningar kan göra i helt normala åksituationer. Och då har jag ändå inte behövt skruva upp dem alls. Däremot prestandamässigt, d v s att hålla foten fast, så tycker jag det fattas en hel del tänk. T ex på Markers nya Duke, och Jester så sitter fästena för bakbindningen snett utåt så att kraften fördelas mer mot skidans kant. På PX12/15/18 så är det bakvänt tänkt, kraften går snett in mot skidans mitt!</p><p></p><p>Salomons design med en stor metallklump bak är bra.</p><p></p><p>Hade jag inte haft borrhål som passar för Look så hade jag bytt till Salomon. Känns lite lurigt att borra nya hål som troligtvis hamnar mycket nära de befintliga.</p><p></p><p>Jag kikade lite på Looks gamla bindningssystem då jag skaffade PX12. Vad jag trodde då och blev tipsad om var att de gamla med den bakre snurrplattan hade skruvarna väldigt tätt ihop så att det som hände i flera fall med breda skidor var att man vred ur bakbindningen. Där har den nya bindningen en fördel eftersom den har skruvarna brett isär. Synpunkter?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Johan_Lindroos, post: 500825, member: 80352"] Verkar smart att ha reservbindningar i "vinkällaren"! Jag har ungefär samma erfarneheter som du, fast då med PX12. Funkar fint i början, men den verkar "mjukna" efter ett tag. De har aldrig tjuvutlöst som andra bindningar kan göra i helt normala åksituationer. Och då har jag ändå inte behövt skruva upp dem alls. Däremot prestandamässigt, d v s att hålla foten fast, så tycker jag det fattas en hel del tänk. T ex på Markers nya Duke, och Jester så sitter fästena för bakbindningen snett utåt så att kraften fördelas mer mot skidans kant. På PX12/15/18 så är det bakvänt tänkt, kraften går snett in mot skidans mitt! Salomons design med en stor metallklump bak är bra. Hade jag inte haft borrhål som passar för Look så hade jag bytt till Salomon. Känns lite lurigt att borra nya hål som troligtvis hamnar mycket nära de befintliga. Jag kikade lite på Looks gamla bindningssystem då jag skaffade PX12. Vad jag trodde då och blev tipsad om var att de gamla med den bakre snurrplattan hade skruvarna väldigt tätt ihop så att det som hände i flera fall med breda skidor var att man vred ur bakbindningen. Där har den nya bindningen en fördel eftersom den har skruvarna brett isär. Synpunkter? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Vridstyvhetshöjning hos PX12/PX15/PX18 och i allm.
Tillbaka
Topp