Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
whistler -06
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 124631" data-attributes="member: 32948"><p>Som dansk skidlärare (läs min presentation) så kommer här en kort svensk-dansk parlör för dig och alla andra som någonsin kommer att komma i kontakt med en dansk. De danska orden är skrivna på det sätt de låter. </p><p></p><p>Räkneord:</p><p>Ett - En</p><p>Två - To</p><p>Tre - Tre</p><p>Fyra - Fier</p><p>Fem - Fem</p><p>Sex - Sex</p><p>Sju - Syy </p><p>Åtta - Åååde</p><p>Nio - Ni </p><p>Tio - Ti (11-19 är typ samma som svenskan)</p><p>Tjugo - Tyve</p><p>Trettio - Trelve</p><p>Fyrtio - Föör</p><p>Femtio - Halv Tres</p><p>Sextio - Tres</p><p>Sjuttio - Halv Fjärs</p><p>Åttio - Fiers</p><p>Nittio - Halv Fems</p><p>Hundra - Hondert </p><p></p><p>(Tänk på att efter 20 så räknar danskarna precis som tyskarna. 28 blir alltså [Åååde å tyyyve]) </p><p></p><p>Övriga bra ord att kunna:</p><p>Rumpa - Rompen </p><p>Följa John - Kongens efterföljare</p><p>Skidor - Ski</p><p>Carvingskidor - Cärvingski</p><p>Pjäxa - Stövvel </p><p>Stavar - Stääver </p><p>Ursäkta - Unskyld</p><p>Det är härligt - De er daeligt!</p><p>Jättebra - kjempefint</p><p>Bra - Gott</p><p>Dator - Kåmpjudåår </p><p>Pojkar - Drenger</p><p>Flickor - Piger </p><p>Barn - Börn </p><p>Vuxna - Voxne</p><p>Karl Alfred - Skipper Skraekk (Tecknad serie)</p><p>Långben - Fedtmule</p><p>Kalle Anka - Anders And</p><p></p><p>Danskarna har även betydligt fler ord för skidor än vad övriga nationaliteter har. Som skiduthyrare får man ofta förfrågningar om "Räjscärver", "Funcärver", "Extremecärver", "Supercärver", "Autocärver", osv...</p><p></p><p>Tänk även på att öva på det danska uttalet om du vill lära dig prata danska. Danskan börjar som bekant mycket längre ner i svalget än vad svenskan gör. Ungefär vid adamsäpplet. Om du ändå har problem med att få till rätt uttal så prova att stoppa en pingisboll i munnen. På det viset för du automatiskt, och helt utan ansträngning (nåja) ett perfekt danskt uttal! </p><p></p><p>Är det en dansk från sydjylland kan du ge upp danskan direkt. Då får du ta till engelskan ibland. </p><p>Är dansken däremot från centrala köpenhamn så går det ofta varken med engelska, svenska, tyska eller swahili. De förstår till och med inte varandra... </p><p></p><p>Annars är danskar generellt sett ganska roliga och pratglada typer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 124631, member: 32948"] Som dansk skidlärare (läs min presentation) så kommer här en kort svensk-dansk parlör för dig och alla andra som någonsin kommer att komma i kontakt med en dansk. De danska orden är skrivna på det sätt de låter. Räkneord: Ett - En Två - To Tre - Tre Fyra - Fier Fem - Fem Sex - Sex Sju - Syy Åtta - Åååde Nio - Ni Tio - Ti (11-19 är typ samma som svenskan) Tjugo - Tyve Trettio - Trelve Fyrtio - Föör Femtio - Halv Tres Sextio - Tres Sjuttio - Halv Fjärs Åttio - Fiers Nittio - Halv Fems Hundra - Hondert (Tänk på att efter 20 så räknar danskarna precis som tyskarna. 28 blir alltså [Åååde å tyyyve]) Övriga bra ord att kunna: Rumpa - Rompen Följa John - Kongens efterföljare Skidor - Ski Carvingskidor - Cärvingski Pjäxa - Stövvel Stavar - Stääver Ursäkta - Unskyld Det är härligt - De er daeligt! Jättebra - kjempefint Bra - Gott Dator - Kåmpjudåår Pojkar - Drenger Flickor - Piger Barn - Börn Vuxna - Voxne Karl Alfred - Skipper Skraekk (Tecknad serie) Långben - Fedtmule Kalle Anka - Anders And Danskarna har även betydligt fler ord för skidor än vad övriga nationaliteter har. Som skiduthyrare får man ofta förfrågningar om "Räjscärver", "Funcärver", "Extremecärver", "Supercärver", "Autocärver", osv... Tänk även på att öva på det danska uttalet om du vill lära dig prata danska. Danskan börjar som bekant mycket längre ner i svalget än vad svenskan gör. Ungefär vid adamsäpplet. Om du ändå har problem med att få till rätt uttal så prova att stoppa en pingisboll i munnen. På det viset för du automatiskt, och helt utan ansträngning (nåja) ett perfekt danskt uttal! Är det en dansk från sydjylland kan du ge upp danskan direkt. Då får du ta till engelskan ibland. Är dansken däremot från centrala köpenhamn så går det ofta varken med engelska, svenska, tyska eller swahili. De förstår till och med inte varandra... Annars är danskar generellt sett ganska roliga och pratglada typer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
whistler -06
Tillbaka
Topp