Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Yet another “what skis should I buy” thread
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Xswe" data-source="post: 1052496" data-attributes="member: 151858"><p>Hej!</p><p></p><p>Är 190 cm och ligger på 100+ kilo själv och har även jag kört på en Monster 88 tidigare. Det jag verkligen rekommenderar är mycket metal i skidan. Av de stora märkena är Völkl och deras olika RTM-modeller verkligen något att rekommendera för oss som kör lite hårdare då dessa är välbyggda och ofta vridstyva. (Lyxmodellerna Vwerks är speciellt trevliga, särskillt om du kör med lite äldre och mer förlåtande teknik)</p><p></p><p></p><p></p><p>När det gäller midja så säger jag 80mm min om du vill köra bäst i stenhårt, men 88mm med en lätt tipr-ocker är sweet-spotten för det du beskriver som sorbeteftermiddag. (speciellt om det är en Rossignol Experience88 (186cm), eller motsvarande Völkl eller Nordica). Längdmässigt säger jag minst 180 cm men gärna upp till 188 eller längre om dom har mycket rocker.</p><p></p><p>Gillar du att carva och är lokalpatriot gör Hendryx riktigt trevliga skidor även för oss.... och dom går att köra precis så fort som du vill... eller fortare :D Även märket Extrem som även dessa görs av Åre skidfabrik kan passa väldigt bra. Alla skidor från både Hendryx och Extrem går som ett snälltåg om du carvar med en god teknik, men carvar du inte så är dom inte jätteförlåtande. </p><p></p><p>Har du god ekonomi så ska du även titta på både Stökli och Kästle då dessa bygger stabila kvalitetsbyggen och riktigt bra skidor för de användningsområden du beskriver. (risken finns dock att du aldrig går tillbaka till vanliga märken efter..... vilket även gäller Hendryx). </p><p></p><p>Lycka till</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Xswe, post: 1052496, member: 151858"] Hej! Är 190 cm och ligger på 100+ kilo själv och har även jag kört på en Monster 88 tidigare. Det jag verkligen rekommenderar är mycket metal i skidan. Av de stora märkena är Völkl och deras olika RTM-modeller verkligen något att rekommendera för oss som kör lite hårdare då dessa är välbyggda och ofta vridstyva. (Lyxmodellerna Vwerks är speciellt trevliga, särskillt om du kör med lite äldre och mer förlåtande teknik) När det gäller midja så säger jag 80mm min om du vill köra bäst i stenhårt, men 88mm med en lätt tipr-ocker är sweet-spotten för det du beskriver som sorbeteftermiddag. (speciellt om det är en Rossignol Experience88 (186cm), eller motsvarande Völkl eller Nordica). Längdmässigt säger jag minst 180 cm men gärna upp till 188 eller längre om dom har mycket rocker. Gillar du att carva och är lokalpatriot gör Hendryx riktigt trevliga skidor även för oss.... och dom går att köra precis så fort som du vill... eller fortare :D Även märket Extrem som även dessa görs av Åre skidfabrik kan passa väldigt bra. Alla skidor från både Hendryx och Extrem går som ett snälltåg om du carvar med en god teknik, men carvar du inte så är dom inte jätteförlåtande. Har du god ekonomi så ska du även titta på både Stökli och Kästle då dessa bygger stabila kvalitetsbyggen och riktigt bra skidor för de användningsområden du beskriver. (risken finns dock att du aldrig går tillbaka till vanliga märken efter..... vilket även gäller Hendryx). Lycka till [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Yet another “what skis should I buy” thread
Tillbaka
Topp