Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 157507" data-attributes="member: 47541"><p>Observera att det var konstapel Nilsson från Järpen som tyckte att man borde titta på TV vid lavinfara 4 och inte någon av SkiStars pikadorer.</p><p></p><p>Som vi tidigare läst <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=26885" target="_blank">https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=26885</a> så är man ju garanterad laviner utanför kontrollerade områden vid lavinfara 4, detta då sagt av mycket kompetent folk och jag är nästan beredd att hålla med de ovannämna talarna.</p><p></p><p>Jag har mycket noga följt SkiStar Åres lavinriskbedömning i vinter. Observera att det endast är Åre jag följt, det är helt skilda organsiationer på de olika skidorterna och deras system för lavinriskbedömning skiljer sig nog åt ganska så rejält. </p><p></p><p>Jag tycker mig skönja en grov generalisering av SkiStar hos MM. Visst blir du lite upprörd när du ser Björnes Magasin kasta bomber och granater i TV inför varje större lov men det är nog mer att skylla på media och i dess förlängning oss själva som kastar oss över deras lösnummer med rubriker som Lavindöden, Snöskred m,m. </p><p></p><p>Lavinrisken i Åre har varit överlag väldigt nära sanningen mest hela vintern. Visst är de lite långsamma ibland med att ändra men vid de senaste lavintillbuden har lavinrisken varit korrekt satt. Idag hade pikadorerna bedömt det till BETYDANDE och mycket riktig hade vi flera lavintillbud. Vid dödsolyckan var det också bedömt till BETYDANDE, med all den snö som kom dagarna innan så kan man kanske tycka att det kanske borde varit utlyst STOR lavinrisk men då jag grävde flera snöprofiler de dagarna kunde jag bara konstatera att pikadorerna låg helt rätt, snön var inte så släppig som de flesta trodde att den var.</p><p></p><p>För att avsluta det har inlägget lite konstruktivt så skulle jag höra hur MM och Dr Snow (ett namn som förpliktigar när man ger sig in på trådar i det här ämnet) tycker att man ska förmedla att det är lavinfarligt?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 157507, member: 47541"] Observera att det var konstapel Nilsson från Järpen som tyckte att man borde titta på TV vid lavinfara 4 och inte någon av SkiStars pikadorer. Som vi tidigare läst [URL]https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=26885[/URL] så är man ju garanterad laviner utanför kontrollerade områden vid lavinfara 4, detta då sagt av mycket kompetent folk och jag är nästan beredd att hålla med de ovannämna talarna. Jag har mycket noga följt SkiStar Åres lavinriskbedömning i vinter. Observera att det endast är Åre jag följt, det är helt skilda organsiationer på de olika skidorterna och deras system för lavinriskbedömning skiljer sig nog åt ganska så rejält. Jag tycker mig skönja en grov generalisering av SkiStar hos MM. Visst blir du lite upprörd när du ser Björnes Magasin kasta bomber och granater i TV inför varje större lov men det är nog mer att skylla på media och i dess förlängning oss själva som kastar oss över deras lösnummer med rubriker som Lavindöden, Snöskred m,m. Lavinrisken i Åre har varit överlag väldigt nära sanningen mest hela vintern. Visst är de lite långsamma ibland med att ändra men vid de senaste lavintillbuden har lavinrisken varit korrekt satt. Idag hade pikadorerna bedömt det till BETYDANDE och mycket riktig hade vi flera lavintillbud. Vid dödsolyckan var det också bedömt till BETYDANDE, med all den snö som kom dagarna innan så kan man kanske tycka att det kanske borde varit utlyst STOR lavinrisk men då jag grävde flera snöprofiler de dagarna kunde jag bara konstatera att pikadorerna låg helt rätt, snön var inte så släppig som de flesta trodde att den var. För att avsluta det har inlägget lite konstruktivt så skulle jag höra hur MM och Dr Snow (ett namn som förpliktigar när man ger sig in på trådar i det här ämnet) tycker att man ska förmedla att det är lavinfarligt? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp