Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 157575" data-attributes="member: 13863"><p>centralbyråkraten: Det är ju utomordentligt bra att Årepsitörerna enligt dig gör ett bra jobb och en rimlig bedömning av lavinfaran. Men ... vad jag är orolig över ... är att man pga av de olyckor som skett känner ett behov av att revidera sina bedömningar för att även vissa adrenalinstinna skid och brädåkare ska fatta när det verkligen är allvar! Jag hoppas att man inte gör på detta sättet, för det är definitivt inte rätt väg! Jmfr. Vvarna för vargen!</p><p></p><p>Konstruktivt ... vi har ju tidigare diskuterat utbildning i lavinkunskap för alla offpiståkare, inte fel enligt min mening, men det bör nog ske på frivillig basis. Men det man bör göra omgående är att göra en mer detaljerad lavinvarning där man tydliggör lokala skillnader. Det kan ju mycket väl vara så att offpistkörningen (ur lavinhänseende) är säker på ena sidan av berget men direkt livsfarlig på andra sidan. Det är ju faktiskt så att det ur lavinfarlighet är stora lokala skillnader. Jag misstänker att många ser en trea eller fyra på skalan och efter att ha kört i en "säker" sluttning bestämmer sig för att varningen bara är nonsen, sen ger de sig ut på andra sidan berget utan att lägga ihop ett och ett och katastrofen är ett faktum.</p><p>'</p><p>Så summa sumarum tror jag stenhårt på mer detaljerade bedömningar och inte bara en siffra för hela skidområdet!</p><p></p><p>/MM</p><p></p><p>PS! För övrigt håller jag med dig! DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 157575, member: 13863"] centralbyråkraten: Det är ju utomordentligt bra att Årepsitörerna enligt dig gör ett bra jobb och en rimlig bedömning av lavinfaran. Men ... vad jag är orolig över ... är att man pga av de olyckor som skett känner ett behov av att revidera sina bedömningar för att även vissa adrenalinstinna skid och brädåkare ska fatta när det verkligen är allvar! Jag hoppas att man inte gör på detta sättet, för det är definitivt inte rätt väg! Jmfr. Vvarna för vargen! Konstruktivt ... vi har ju tidigare diskuterat utbildning i lavinkunskap för alla offpiståkare, inte fel enligt min mening, men det bör nog ske på frivillig basis. Men det man bör göra omgående är att göra en mer detaljerad lavinvarning där man tydliggör lokala skillnader. Det kan ju mycket väl vara så att offpistkörningen (ur lavinhänseende) är säker på ena sidan av berget men direkt livsfarlig på andra sidan. Det är ju faktiskt så att det ur lavinfarlighet är stora lokala skillnader. Jag misstänker att många ser en trea eller fyra på skalan och efter att ha kört i en "säker" sluttning bestämmer sig för att varningen bara är nonsen, sen ger de sig ut på andra sidan berget utan att lägga ihop ett och ett och katastrofen är ett faktum. ' Så summa sumarum tror jag stenhårt på mer detaljerade bedömningar och inte bara en siffra för hela skidområdet! /MM PS! För övrigt håller jag med dig! DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp