Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Dr_Snow" data-source="post: 157580" data-attributes="member: 12536"><p>Jag är helt klart inne på MM:s spår. En trea hit, en fyra dit, vad spelar det för roll om standard-off pist-åkaren inte fattar VAR det är farligt?</p><p>MM nämnde mer detaljerade rapporter. Det är ett mycket bra förslag.</p><p>Exakt VAR är lavinrisken överhängande? Hur mycket krävs för att utlösa en lavin just där, just nu? Är det farligt i ravinen, ja men skriv det på en tavla samt en mer utförlig rapport, t ex om vad som krävs för att den ska vara säker igen. Sätt inte bara en trea på skalan och låt lampan blinka.</p><p></p><p>Exempel: "Hummelbranten, stor lavinfara efter x antal dagars snöfall och y antal dagar med stark vind. Spontana laviner, ej utlösta av åkare, kan förekomma. Åk inte där idag!"</p><p></p><p>Ta inte exemplet ordagrant, men ni kanske hajar vad jag är ute efter.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Dr_Snow, post: 157580, member: 12536"] Jag är helt klart inne på MM:s spår. En trea hit, en fyra dit, vad spelar det för roll om standard-off pist-åkaren inte fattar VAR det är farligt? MM nämnde mer detaljerade rapporter. Det är ett mycket bra förslag. Exakt VAR är lavinrisken överhängande? Hur mycket krävs för att utlösa en lavin just där, just nu? Är det farligt i ravinen, ja men skriv det på en tavla samt en mer utförlig rapport, t ex om vad som krävs för att den ska vara säker igen. Sätt inte bara en trea på skalan och låt lampan blinka. Exempel: "Hummelbranten, stor lavinfara efter x antal dagars snöfall och y antal dagar med stark vind. Spontana laviner, ej utlösta av åkare, kan förekomma. Åk inte där idag!" Ta inte exemplet ordagrant, men ni kanske hajar vad jag är ute efter. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp