Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 157631" data-attributes="member: 47541"><p>MM: Jag tror att skidanläggningarna är på rätt väg och inte ropar på vargen i onödan alltför ofta. Tidigare har vi sett hemska exempel på detta men det blir allt mer sällan. Det finns kvar konservativa pistörer på några skidanläggningar som gärna sätter en hög lavinrisk när de vet att det kommer mycket folk, i lovtider.</p><p></p><p>Vad som skrämmer mig mer är en den stora okunskapen som finns hos personalen på framför allt på mindre skidanläggningar. Ett exempel är Svansjöliftarna som hade bedömt lavinrisken till LITEN dagen då olyckan i åre skedde. Jag var där och åkte, utlöste själv laviner dagen innan och på morgonen då lavinen gick i Åre så hade Svansjön två stora spontansläpp i anslutning till skidområdet. Lavinrisken låg i verkligheten kring BETYDANDE. Det är sådan okunskap som undergräver förtroendet för systemet och får mig att ifrågasätta om vi verkligen ska ha en lavinriskskala i Sverige.</p><p></p><p>Det ni efterlyser är helt enkelt de vanliga lavinriskprognoserna som gör på lite olika håll i världen. Men tror ni verkligen att folk skulle bry sig mer över vad som står i dessa? I Åre så är standard-offpiståkaren en ordinär gäst helt utan lavinkunskaper, helt utan lavinsäkerhetsutrustning som hamnar off-pist mer eller mindre omedvetet. När man frågar om de är medvetna om var i terrängen de befinner sig så tror de mer eller mindre att de fortfarande är i pist eller kontrollerat område. En sådan gäst kommer aldrig att läsa en text om var det är lavinfarligt, för de förstår inte att texten faktiskt riktar sig dem.</p><p></p><p>Jay-deuce, jag tror att du har slagit huvudet på spiken. Hur kommer vi åt den här bristande respekten?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 157631, member: 47541"] MM: Jag tror att skidanläggningarna är på rätt väg och inte ropar på vargen i onödan alltför ofta. Tidigare har vi sett hemska exempel på detta men det blir allt mer sällan. Det finns kvar konservativa pistörer på några skidanläggningar som gärna sätter en hög lavinrisk när de vet att det kommer mycket folk, i lovtider. Vad som skrämmer mig mer är en den stora okunskapen som finns hos personalen på framför allt på mindre skidanläggningar. Ett exempel är Svansjöliftarna som hade bedömt lavinrisken till LITEN dagen då olyckan i åre skedde. Jag var där och åkte, utlöste själv laviner dagen innan och på morgonen då lavinen gick i Åre så hade Svansjön två stora spontansläpp i anslutning till skidområdet. Lavinrisken låg i verkligheten kring BETYDANDE. Det är sådan okunskap som undergräver förtroendet för systemet och får mig att ifrågasätta om vi verkligen ska ha en lavinriskskala i Sverige. Det ni efterlyser är helt enkelt de vanliga lavinriskprognoserna som gör på lite olika håll i världen. Men tror ni verkligen att folk skulle bry sig mer över vad som står i dessa? I Åre så är standard-offpiståkaren en ordinär gäst helt utan lavinkunskaper, helt utan lavinsäkerhetsutrustning som hamnar off-pist mer eller mindre omedvetet. När man frågar om de är medvetna om var i terrängen de befinner sig så tror de mer eller mindre att de fortfarande är i pist eller kontrollerat område. En sådan gäst kommer aldrig att läsa en text om var det är lavinfarligt, för de förstår inte att texten faktiskt riktar sig dem. Jay-deuce, jag tror att du har slagit huvudet på spiken. Hur kommer vi åt den här bristande respekten? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp