Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 158574" data-attributes="member: 13863"><p>Jag har funderat en del på det här sista veckan och efter att ha läst gubbfans inlägg blir jag mer och mer övertygad om att det verkligen är dumhet och okunnighet som är den största faran. De exempel som gubbfan radar upp är ju direkt skrämmande och jag har sett liknande exempel på min hemmaplan i Sälen (fast här är det ärligt talat ytterst få områden med någon lavinfara överhuvudtaget). Här bryts ju friskt mot alla de regler som lärs ut på lektion 1 i lavinkunskap.</p><p></p><p>Och visst är det oerhört viktigt att kunna söka med sin transciver, men ... den ska ju förhoppningsvis aldrig behöva användas i skarpt läge. Minst lika viktigt (jag egentligen betydligt viktigare) är ju då att utbilda och informera om hur man undviker laviner. Skulle inte Skistar som har en tydlig marknadsdominans i Norden erbjuda halvdagskurser (med guidad offpiståkning) i lavinkunskap till en billig peng, eller varför inte helt gratis ... det skulle vara ett berömvärt initiativ med stort godwillvärde. Sannolikt skulle det bli en stor succé bland skid- och brädåkare samtidigt som det kan ge värdefull massmedial uppmärksamhet!</p><p></p><p>That´s all folks! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 158574, member: 13863"] Jag har funderat en del på det här sista veckan och efter att ha läst gubbfans inlägg blir jag mer och mer övertygad om att det verkligen är dumhet och okunnighet som är den största faran. De exempel som gubbfan radar upp är ju direkt skrämmande och jag har sett liknande exempel på min hemmaplan i Sälen (fast här är det ärligt talat ytterst få områden med någon lavinfara överhuvudtaget). Här bryts ju friskt mot alla de regler som lärs ut på lektion 1 i lavinkunskap. Och visst är det oerhört viktigt att kunna söka med sin transciver, men ... den ska ju förhoppningsvis aldrig behöva användas i skarpt läge. Minst lika viktigt (jag egentligen betydligt viktigare) är ju då att utbilda och informera om hur man undviker laviner. Skulle inte Skistar som har en tydlig marknadsdominans i Norden erbjuda halvdagskurser (med guidad offpiståkning) i lavinkunskap till en billig peng, eller varför inte helt gratis ... det skulle vara ett berömvärt initiativ med stort godwillvärde. Sannolikt skulle det bli en stor succé bland skid- och brädåkare samtidigt som det kan ge värdefull massmedial uppmärksamhet! That´s all folks! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp