Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 158606" data-attributes="member: 13861"><p>Tack för att någon/några äntligen börjar blåsa lite liv i lavindebatten i Sverige. Generellt så dominerar begreppen dumhet och okunnighet, främst bland offpiståkare men även bland media och från skidanläggningarnas sida. </p><p></p><p>Jag vet inte om Skistar är den stora boven i det här dramat, snarare SLAO och andra myndigheter i så fall. Medias bevakning ska vi inte ens prata om. Som erfaren offpiståkare (och det törs jag skriva med all rätt) i Alperna och Nordamerika så häpnar man över hur ämnet laviner behandlas i Sverige och riskbedömningen av dom. </p><p></p><p>Laviner är en naturlig del av bergen, samma berg/fjäll som Skistar smäller upp liftar på. Snö faller, skiktar sig och ibland rasar den ner på branta sluttningar, inte sällan utlösta av skidåkare. Tricket är att undvika att dom skadar människor och det kan man göra på en massa olika sätt. Skistar/SLAO verkar vara mer rädda om sina egna bakar än om att se till att folk inte fastnar i laviner. Skistar/SLAO:s främsta metod verkar att skrämma folk undan offpisten istället för att säkra den och utbilda sin kundkrets. Generellt sett tycker jag att riskbedömningen i Sverige är skrattretande, eller snarare inställningen till den. Här nere i La Grave i Frankrike där jag åker skidor mer än 100 dagar per säsong går lavinskalan aldrig under 2 och är väldigt ofta på 3. När det är som bäst åkning på berget efter ett snöfall är lavinskalan som oftast på 4 (vid 5 är det stängt). Med andra ord så borde hela Frankrike sitta hemma och kolla på TV den större delen av säsongen enligt Mats Nilsson och det kommer garanterat aldrig att inträffa. Let's face it: vi åker puder för sensationen och känslan. Faran är en del av den och den kommer vi aldrig helt undan om vi inte plattar till snön med maskiner. Som legenden Doug Coombs sa en gång: "Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun." Så sant så.</p><p></p><p>Medias sensationslystnad är egentligen ganska förståbar. Laviner är lite farligt och eggande för medel-Svensson som ska välja dagsblaska på kiosken och det är alltid lätt att avfärda offpiståkare som "galningar". Ok, låt det vara så då men det skulle vara intressant att se en vettig debatt i ämnet. Offpistskidåkning är en försvinnade liten del av den svenska ekonomin så jag har full förståelse att den debatten aldrig tar fart. I Frankrike är skidturism big business och här nere är tongångarna även helt annorlunda i media, det finns en solklar nyans i debatten, något som nästan helt saknas i Sverige. </p><p></p><p>Men, det största problemet ligger hos skidåkarna själva. Den gemene svenska offpiståkaren är pinsamt okunnig när det gäller lavinkunskap och hur man beter sig i exponerad terräng. Jag skulle till och med sträcka mig så långt att säga att det inkluderar majoriteten av alla dom svenskar som spenderar en säsong i Alperna eller Nordamerika. Dom flesta kan kanske hantera en tranciever hjälpligt men inte mer. Hur ofta ser man inte folk i outpisten utan ryggsäck, utan nödvändig utrustning? Typ hela tiden. Prylar hjälper inte, kunskapen om hur man praktiskt använder dom gör det. Bristen på rätt utrustning är en ganska talande bild på att kunskapen om vad som utlöser laviner är obefintlig. Gubbfans beskrivning från Åre är extremt talande för svenska offpiståkares pinsamma generella okunskap om laviner och berg. Nordamerika är ett talande exempel på den raka motsatsen, kunskapen bland dom åkare som ger sig ut i backcountryn är på en helt annan planet. Varför? Utbildning från åkarna själva och en öppen inställning från skidpatrullernas och skidorternas sida, där har man förstått att folk dras till djup snö och agerar efter det, inte skrämmer undan folk. </p><p></p><p>Nu är det inte bara i Sverige som kunskapen är låg, i Frankrike har mer än 50 personer mist livet i laviner i år. En helt sjuk siffra som inte bara kan skyllas på att snöförhållandena har varit extremt olyckliga, medel-Francois kan egentligen ingenting om laviner trots att han har bergen rätt inpå knuten. Generellt sett är jag emot avspärrningar och varningsskyltar, jag föredrar att individen tar sitt eget ansvar. Men, eftersom det aldrig kommer att hända så kanske det är den enda vägen att gå i vissa fall. Har du inte rätt utrustning? Sorry, då får du stanna i pisten. Tyvärr är det kanske så det måste vara för att folk ska inse att lite kunskap kanske är på sin plats. Här har skidorterna ett stort ansvar tillsammans med skidmedia. Utbilda era gäster istället för att skrämma dom, offpisten berikar era fjäll, dra nytta av den så säkert som möjligt. Freeride försöker sprisa lite bra kunskap, ÅS gjorde det förr i tiden. Bra det men det krävs också att vi skidåkare tar det till oss och tar med oss det ut i bergen. Individens ansvar någon?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 158606, member: 13861"] Tack för att någon/några äntligen börjar blåsa lite liv i lavindebatten i Sverige. Generellt så dominerar begreppen dumhet och okunnighet, främst bland offpiståkare men även bland media och från skidanläggningarnas sida. Jag vet inte om Skistar är den stora boven i det här dramat, snarare SLAO och andra myndigheter i så fall. Medias bevakning ska vi inte ens prata om. Som erfaren offpiståkare (och det törs jag skriva med all rätt) i Alperna och Nordamerika så häpnar man över hur ämnet laviner behandlas i Sverige och riskbedömningen av dom. Laviner är en naturlig del av bergen, samma berg/fjäll som Skistar smäller upp liftar på. Snö faller, skiktar sig och ibland rasar den ner på branta sluttningar, inte sällan utlösta av skidåkare. Tricket är att undvika att dom skadar människor och det kan man göra på en massa olika sätt. Skistar/SLAO verkar vara mer rädda om sina egna bakar än om att se till att folk inte fastnar i laviner. Skistar/SLAO:s främsta metod verkar att skrämma folk undan offpisten istället för att säkra den och utbilda sin kundkrets. Generellt sett tycker jag att riskbedömningen i Sverige är skrattretande, eller snarare inställningen till den. Här nere i La Grave i Frankrike där jag åker skidor mer än 100 dagar per säsong går lavinskalan aldrig under 2 och är väldigt ofta på 3. När det är som bäst åkning på berget efter ett snöfall är lavinskalan som oftast på 4 (vid 5 är det stängt). Med andra ord så borde hela Frankrike sitta hemma och kolla på TV den större delen av säsongen enligt Mats Nilsson och det kommer garanterat aldrig att inträffa. Let's face it: vi åker puder för sensationen och känslan. Faran är en del av den och den kommer vi aldrig helt undan om vi inte plattar till snön med maskiner. Som legenden Doug Coombs sa en gång: "Skiing without avalanches would be the perfect sport. On the other hand it's what makes it fun." Så sant så. Medias sensationslystnad är egentligen ganska förståbar. Laviner är lite farligt och eggande för medel-Svensson som ska välja dagsblaska på kiosken och det är alltid lätt att avfärda offpiståkare som "galningar". Ok, låt det vara så då men det skulle vara intressant att se en vettig debatt i ämnet. Offpistskidåkning är en försvinnade liten del av den svenska ekonomin så jag har full förståelse att den debatten aldrig tar fart. I Frankrike är skidturism big business och här nere är tongångarna även helt annorlunda i media, det finns en solklar nyans i debatten, något som nästan helt saknas i Sverige. Men, det största problemet ligger hos skidåkarna själva. Den gemene svenska offpiståkaren är pinsamt okunnig när det gäller lavinkunskap och hur man beter sig i exponerad terräng. Jag skulle till och med sträcka mig så långt att säga att det inkluderar majoriteten av alla dom svenskar som spenderar en säsong i Alperna eller Nordamerika. Dom flesta kan kanske hantera en tranciever hjälpligt men inte mer. Hur ofta ser man inte folk i outpisten utan ryggsäck, utan nödvändig utrustning? Typ hela tiden. Prylar hjälper inte, kunskapen om hur man praktiskt använder dom gör det. Bristen på rätt utrustning är en ganska talande bild på att kunskapen om vad som utlöser laviner är obefintlig. Gubbfans beskrivning från Åre är extremt talande för svenska offpiståkares pinsamma generella okunskap om laviner och berg. Nordamerika är ett talande exempel på den raka motsatsen, kunskapen bland dom åkare som ger sig ut i backcountryn är på en helt annan planet. Varför? Utbildning från åkarna själva och en öppen inställning från skidpatrullernas och skidorternas sida, där har man förstått att folk dras till djup snö och agerar efter det, inte skrämmer undan folk. Nu är det inte bara i Sverige som kunskapen är låg, i Frankrike har mer än 50 personer mist livet i laviner i år. En helt sjuk siffra som inte bara kan skyllas på att snöförhållandena har varit extremt olyckliga, medel-Francois kan egentligen ingenting om laviner trots att han har bergen rätt inpå knuten. Generellt sett är jag emot avspärrningar och varningsskyltar, jag föredrar att individen tar sitt eget ansvar. Men, eftersom det aldrig kommer att hända så kanske det är den enda vägen att gå i vissa fall. Har du inte rätt utrustning? Sorry, då får du stanna i pisten. Tyvärr är det kanske så det måste vara för att folk ska inse att lite kunskap kanske är på sin plats. Här har skidorterna ett stort ansvar tillsammans med skidmedia. Utbilda era gäster istället för att skrämma dom, offpisten berikar era fjäll, dra nytta av den så säkert som möjligt. Freeride försöker sprisa lite bra kunskap, ÅS gjorde det förr i tiden. Bra det men det krävs också att vi skidåkare tar det till oss och tar med oss det ut i bergen. Individens ansvar någon? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp