Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 158679" data-attributes="member: 13851"><p>Hej igen </p><p>kul att det blir respons på ens funderingar.</p><p>Men som en del försöker att lägga över problemet på Skistar eller Slao och deras personal tycker jag är orättvist.</p><p>När jag kommer upp till Åre efter en tids bortavaro tar jag ett snack med någon pistör uppe på berget för att informera mej om väderutveklingen under en längre period.</p><p>Har det regnar mycket? mycket vind, och i vilken huvudriktning, sockersnö i botten, osv.</p><p> </p><p>Jag har aldrig fått ett avigt bemötande. Ok en del vill inte ge ett allt för säkert svar då dom förmodligen känner ett visst ansvar om något skulle gå snett.</p><p></p><p>Då frågar man nästa. Tills man får den information man tycker sej behöva för att bedömma den loka variationen på den generella lavinbedömningen som står anslagen.</p><p></p><p>Det är ju på precis det här sättet utländska lavinbulletiner är framtagna. </p><p>Tex på Lawine.at ges prognoser utöver den generella skalan som kan lyda ungefär så här. </p><p></p><p>Över 2100m på n till no sluttningar kan slablaviner skapade av vindtranspoerad snö lätt gå vid tyngd av skidåkare. Eftermiddagens värme kan skapa laviner under 1800m på solsluttningar brantare än 25 grader. Detta tillsammans med en sammantagen väderutveckling några dagar tillbaka ger en bedömmare hjälp att minska sin risk på berget.</p><p>Den informationen ges inte i Sverige. Möjligen beror det på att i alpländerna är utanförpiståkningen inte så koncentrerad som i skandinavien. Man turar mycket på kontinenten och dom utanför skidområdena behöver en bra information då det till och med är farligare att färdas uppför ett lavinfarligt berg på hudar. Att åka ur en lavin är ju omöjligt med hudbromsen under skidorna.</p><p></p><p>Mors</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 158679, member: 13851"] Hej igen kul att det blir respons på ens funderingar. Men som en del försöker att lägga över problemet på Skistar eller Slao och deras personal tycker jag är orättvist. När jag kommer upp till Åre efter en tids bortavaro tar jag ett snack med någon pistör uppe på berget för att informera mej om väderutveklingen under en längre period. Har det regnar mycket? mycket vind, och i vilken huvudriktning, sockersnö i botten, osv. Jag har aldrig fått ett avigt bemötande. Ok en del vill inte ge ett allt för säkert svar då dom förmodligen känner ett visst ansvar om något skulle gå snett. Då frågar man nästa. Tills man får den information man tycker sej behöva för att bedömma den loka variationen på den generella lavinbedömningen som står anslagen. Det är ju på precis det här sättet utländska lavinbulletiner är framtagna. Tex på Lawine.at ges prognoser utöver den generella skalan som kan lyda ungefär så här. Över 2100m på n till no sluttningar kan slablaviner skapade av vindtranspoerad snö lätt gå vid tyngd av skidåkare. Eftermiddagens värme kan skapa laviner under 1800m på solsluttningar brantare än 25 grader. Detta tillsammans med en sammantagen väderutveckling några dagar tillbaka ger en bedömmare hjälp att minska sin risk på berget. Den informationen ges inte i Sverige. Möjligen beror det på att i alpländerna är utanförpiståkningen inte så koncentrerad som i skandinavien. Man turar mycket på kontinenten och dom utanför skidområdena behöver en bra information då det till och med är farligare att färdas uppför ett lavinfarligt berg på hudar. Att åka ur en lavin är ju omöjligt med hudbromsen under skidorna. Mors [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp