Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Joye" data-source="post: 158712" data-attributes="member: 30173"><p>På tal om lavinsäkerhet i Årefjällen.</p><p></p><p>Jag var förra onsdagen på en _gratis_ föreläsning om laviner med Mårten Johansson och en kille från skidpatrullen i Duved. Var bara 2 timmar men var ganska matnyttig info. Med tanke på hur många som åker och som var på plats i Åre den dagen så var det väldigt lite folk på föreläsningen.</p><p></p><p>Jag testade även på att söka med transciever nu i söndags när skidpatrullen hade gratistest uppe på skutan. (som gubbfna skrev) bra initiativ.</p><p></p><p>Guidad offpiståkning med guide i Åre kostar just nu 3050 för en heldag (tror jag)</p><p></p><p>Under förra vecka var det en hel del folk uppe här i Åre och åkte lite här och var, säkerligen åkte flera av dessa på ställen som de inte borde åka på ifall de hade haft större kunskap om laviner. Tyvärr tror jag inte att vi ska räkna med att alla turister som åker 1 vecka om året är intresserade att lägga pengar på lavinkurser för att kunna åka utanför pisten 3 dagar. (Dessa människor bör istället bara skrämmas upp genom media för att hålla sig i pisterna)(Observera ett visst inslag av ironi i föregående mening.)</p><p></p><p>Fokuset för informationen bör istället ligga på de människor som tillbringar mer än en vecka om året på skidor (säsongarna). Erbjud föreläsningar och lavinkurser för en rimlig summa till dessa människor så tror jag att många olyckor skulle kunna undvikas.</p><p></p><p>Ni talar om att lägga ansvaret hos Skistar eller Slao. Ansvaret för var man åker ligger ju fortfarande hos personen som åker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Joye, post: 158712, member: 30173"] På tal om lavinsäkerhet i Årefjällen. Jag var förra onsdagen på en _gratis_ föreläsning om laviner med Mårten Johansson och en kille från skidpatrullen i Duved. Var bara 2 timmar men var ganska matnyttig info. Med tanke på hur många som åker och som var på plats i Åre den dagen så var det väldigt lite folk på föreläsningen. Jag testade även på att söka med transciever nu i söndags när skidpatrullen hade gratistest uppe på skutan. (som gubbfna skrev) bra initiativ. Guidad offpiståkning med guide i Åre kostar just nu 3050 för en heldag (tror jag) Under förra vecka var det en hel del folk uppe här i Åre och åkte lite här och var, säkerligen åkte flera av dessa på ställen som de inte borde åka på ifall de hade haft större kunskap om laviner. Tyvärr tror jag inte att vi ska räkna med att alla turister som åker 1 vecka om året är intresserade att lägga pengar på lavinkurser för att kunna åka utanför pisten 3 dagar. (Dessa människor bör istället bara skrämmas upp genom media för att hålla sig i pisterna)(Observera ett visst inslag av ironi i föregående mening.) Fokuset för informationen bör istället ligga på de människor som tillbringar mer än en vecka om året på skidor (säsongarna). Erbjud föreläsningar och lavinkurser för en rimlig summa till dessa människor så tror jag att många olyckor skulle kunna undvikas. Ni talar om att lägga ansvaret hos Skistar eller Slao. Ansvaret för var man åker ligger ju fortfarande hos personen som åker. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp