Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 158764" data-attributes="member: 47541"><p>Just som jag skrivit upp Åres lavinriskbedömning så faller de självklart in i gamla tankebanor. En pikador sa i TV-åre i helgen att lavinrisken var bedömd till 3 men att det inte var så farligt!? En klassisk påsktrea med andra ord.</p><p></p><p>Glisseur, med lavinrisken bedömd till MARQUÉ så borde väl de flesta fransmän hålla sig till pisterna precis så som vår vän Mats Nilsson sa. Mellan åren 1993 och 1998 så skedde 42% av alla lavinolyckor i Frankrike vid just lavinrisk MARQUÉ. Som för övrigt var den bedömda nivån i 34% av alla lavinriskbedömningar under de åren. Om vi tittar på den kanadensiska och den svenska lavinriskskalan vad egentligen 3:an (BETYDANDE) står för så är mänskligt utlösta laviner sannolika, spontana laviner möjliga. Med den definitionen så är i alla fall jag mycket restriktiv i mina vägval då lavinrisken är bedömd till BETYDANDE (om jag litar på att den är korrekt bedömd vill säga).</p><p></p><p>När vi tittar vidare på den franska lavinrisken så var lavinrisk FORT bedömd under 10% av bedömningarna under åren 1993-1998 och stod också för 42% av lavinolyckorna! Det tycker jag tydligt pekar på att vi inte behöver någon organiserad lavinriskbedömning, vi skidåkare verkar ju skita blankt i vilket och åka oavsett vilken lavinrisk som är bedömd.</p><p></p><p>Många här har skrivit om lavinriskprognoser som de som skrivs i alperna och amerika men tror ni verkligen att ni skulle följa råden i dessa om de skrevs för svenska fjällen. Och tror ni att den stora massan skulle ta till sig den informationen?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 158764, member: 47541"] Just som jag skrivit upp Åres lavinriskbedömning så faller de självklart in i gamla tankebanor. En pikador sa i TV-åre i helgen att lavinrisken var bedömd till 3 men att det inte var så farligt!? En klassisk påsktrea med andra ord. Glisseur, med lavinrisken bedömd till MARQUÉ så borde väl de flesta fransmän hålla sig till pisterna precis så som vår vän Mats Nilsson sa. Mellan åren 1993 och 1998 så skedde 42% av alla lavinolyckor i Frankrike vid just lavinrisk MARQUÉ. Som för övrigt var den bedömda nivån i 34% av alla lavinriskbedömningar under de åren. Om vi tittar på den kanadensiska och den svenska lavinriskskalan vad egentligen 3:an (BETYDANDE) står för så är mänskligt utlösta laviner sannolika, spontana laviner möjliga. Med den definitionen så är i alla fall jag mycket restriktiv i mina vägval då lavinrisken är bedömd till BETYDANDE (om jag litar på att den är korrekt bedömd vill säga). När vi tittar vidare på den franska lavinrisken så var lavinrisk FORT bedömd under 10% av bedömningarna under åren 1993-1998 och stod också för 42% av lavinolyckorna! Det tycker jag tydligt pekar på att vi inte behöver någon organiserad lavinriskbedömning, vi skidåkare verkar ju skita blankt i vilket och åka oavsett vilken lavinrisk som är bedömd. Många här har skrivit om lavinriskprognoser som de som skrivs i alperna och amerika men tror ni verkligen att ni skulle följa råden i dessa om de skrevs för svenska fjällen. Och tror ni att den stora massan skulle ta till sig den informationen? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp