Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 158777" data-attributes="member: 47541"><p>Intressant att du nämner skutans speciella klimat.</p><p></p><p>Efter en kortare tids studier av Åreskutan så verkar det som det lyder under "intermountain avalanche climate" under större delen av vintern. På slutet av vintern, april-maj liknar det mer ett kustlavinklimat (min lilla studie skulle inte klara en vetenskaplig prövning men med lite mer data så ber jag att få återkomma).</p><p></p><p>Inte särkskilt konstiga saker egentligen men då man tittar tillbaka på äldre lavinaktivitet och vad lokalbefolkningen trott orsakat denna så märker man rätt så snabbt att lavinriskbedömningen i Åre tidigare helt skett under kustlavinklimatstänk, dvs nysnöproblem och de har ofta åberopat temperaturhöjningar. Det verkar dock som att mer resistenta problem spelar oss spratt. Facetter och begravda rimfrostlager är ofta orsaken till lavinolyckor på detta fjäll.</p><p></p><p>Jag blev kanske också lite väl teknisk men jag tror det är nyttigt att vi försöker höja nivån på snödiskussionerna här på Freeride.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 158777, member: 47541"] Intressant att du nämner skutans speciella klimat. Efter en kortare tids studier av Åreskutan så verkar det som det lyder under "intermountain avalanche climate" under större delen av vintern. På slutet av vintern, april-maj liknar det mer ett kustlavinklimat (min lilla studie skulle inte klara en vetenskaplig prövning men med lite mer data så ber jag att få återkomma). Inte särkskilt konstiga saker egentligen men då man tittar tillbaka på äldre lavinaktivitet och vad lokalbefolkningen trott orsakat denna så märker man rätt så snabbt att lavinriskbedömningen i Åre tidigare helt skett under kustlavinklimatstänk, dvs nysnöproblem och de har ofta åberopat temperaturhöjningar. Det verkar dock som att mer resistenta problem spelar oss spratt. Facetter och begravda rimfrostlager är ofta orsaken till lavinolyckor på detta fjäll. Jag blev kanske också lite väl teknisk men jag tror det är nyttigt att vi försöker höja nivån på snödiskussionerna här på Freeride. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp