Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="IvanTheMan" data-source="post: 158783" data-attributes="member: 12750"><p>Har vart i USA och åkt en del och där kör dom en helt annan taktik. På alla de orter jag varit på (Jackson, Alta, Snowbird, Snowbasin, Powder Mountain) så har man "kontrollerad" Offpist. Detta betyder att all offpist som är "liftaccesible" är utmärkt och avspärrad och dit in kommer man bara genom speciella grindar. Dessa grindar är bara öppna när det är bedömt som säkert. Skillnaden är att här i Sverige säger man att folk skall stanna hemma när det är Puder men där borta jobbar man verkligen aktivt för att hålla offpistområdena öppna så mycket som möjligt genom att spränga som galningar. PÅ morgonen efter snöfall är det rena rama 3:e världskriget. Detta leder till att folk får mycket större respekt för avspärrningar. Inte en gång har jag sett glida folk glida under avspärrningar när det är stängt. I sverige sätter man upp en skylt med "lavinfarligt" som sitter året om och självklart respekteras den inte då.</p><p></p><p>Nej den rätta vägen är för skidområdena att LEGALISERA offpisten och göra den säker istället för att säga åt folk att sitta hemma och rulla tummarna på puderdagar för det kommer aldrig hända.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="IvanTheMan, post: 158783, member: 12750"] Har vart i USA och åkt en del och där kör dom en helt annan taktik. På alla de orter jag varit på (Jackson, Alta, Snowbird, Snowbasin, Powder Mountain) så har man "kontrollerad" Offpist. Detta betyder att all offpist som är "liftaccesible" är utmärkt och avspärrad och dit in kommer man bara genom speciella grindar. Dessa grindar är bara öppna när det är bedömt som säkert. Skillnaden är att här i Sverige säger man att folk skall stanna hemma när det är Puder men där borta jobbar man verkligen aktivt för att hålla offpistområdena öppna så mycket som möjligt genom att spränga som galningar. PÅ morgonen efter snöfall är det rena rama 3:e världskriget. Detta leder till att folk får mycket större respekt för avspärrningar. Inte en gång har jag sett glida folk glida under avspärrningar när det är stängt. I sverige sätter man upp en skylt med "lavinfarligt" som sitter året om och självklart respekteras den inte då. Nej den rätta vägen är för skidområdena att LEGALISERA offpisten och göra den säker istället för att säga åt folk att sitta hemma och rulla tummarna på puderdagar för det kommer aldrig hända. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp