Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="peppe1958" data-source="post: 278179" data-attributes="member: 72475"><p>Jag skrev tidigare i ett annat forum (två döda i St Anton) att länderna i alperna måste ta ett större ansvar är de gör idag map offpist åkning. Jag jämförde alpländerna med USA. Med alpländer menar jag inte direkt myndigheterna men väl de som ansvarar för de områden som görs tillgänglig för galna skidåkare. Självklart är det den enskilde åkaren som måste ha självbevarelsedriften och därmed vettet i huvudet att inte ge sig ut där det är lavinfara. Det är nr 1. Det gäller samma sak att ge sig ut på svaga isar. Men nu är det liftbolag som tar betalt för att skicka upp människor på berget. När man kommer upp på berget har samma liftbolag preparerat ett antal nerfarter som dessa människor kan utnyttja för att ta sig ner. Det är affärsidén. Samma liftbolag lockar människor att komma till denna anläggning genom att visa fina broschyrer med bilder på lössnöåkning. Den finns inte i pisten. Lössnöåkning är för många det ultimata sättet att ta sig utför mellan topp och dalstationen. Det vet liftbolagen. Om då det område som liftbolaget tillhandahåller inte är säkert map off pist måste de göra det säkert. Och då menar jag inte att det räcker med skyltar att det är lavinfara 4 eller vad nu kan vara eller sätta upp skyltar på sidan om branter och stup där man varanar för laviner. Det är bra att man gör det men det räcker inte - tycker jag. Man måste sänga av området helt enkelt på det sätt man gör det i USA. Men man måste lika väl öppna området när det är säkert. Det är ju en helt anna lagstiftning i USA dvs bryer man en spärr så kanske det blir dyrt. Vad vet jag men det fungerar där. Det kanske just beror på USA´s lagstiftning att man lätt kan bli stämd om man inte följer varningar. Om exempelvis ÅRE skulle spärra av alla off pistområden generellt så skulle man tappa många kunder. Det vill man inte. Det blir för dyrt. Då lägger man över allt ansvar på den enskilde att respektera skyltar med varningstext. Men tyvärr fungerar inte det. Lika lite som varningstexterna på cigarettpaketen. Ska vi acceptera det eller ska vi kräva att liftbolagen tar ännu mer ansvar och verkligen erbjuder säker off piståkning? Är vi beredda att betala för det?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="peppe1958, post: 278179, member: 72475"] Jag skrev tidigare i ett annat forum (två döda i St Anton) att länderna i alperna måste ta ett större ansvar är de gör idag map offpist åkning. Jag jämförde alpländerna med USA. Med alpländer menar jag inte direkt myndigheterna men väl de som ansvarar för de områden som görs tillgänglig för galna skidåkare. Självklart är det den enskilde åkaren som måste ha självbevarelsedriften och därmed vettet i huvudet att inte ge sig ut där det är lavinfara. Det är nr 1. Det gäller samma sak att ge sig ut på svaga isar. Men nu är det liftbolag som tar betalt för att skicka upp människor på berget. När man kommer upp på berget har samma liftbolag preparerat ett antal nerfarter som dessa människor kan utnyttja för att ta sig ner. Det är affärsidén. Samma liftbolag lockar människor att komma till denna anläggning genom att visa fina broschyrer med bilder på lössnöåkning. Den finns inte i pisten. Lössnöåkning är för många det ultimata sättet att ta sig utför mellan topp och dalstationen. Det vet liftbolagen. Om då det område som liftbolaget tillhandahåller inte är säkert map off pist måste de göra det säkert. Och då menar jag inte att det räcker med skyltar att det är lavinfara 4 eller vad nu kan vara eller sätta upp skyltar på sidan om branter och stup där man varanar för laviner. Det är bra att man gör det men det räcker inte - tycker jag. Man måste sänga av området helt enkelt på det sätt man gör det i USA. Men man måste lika väl öppna området när det är säkert. Det är ju en helt anna lagstiftning i USA dvs bryer man en spärr så kanske det blir dyrt. Vad vet jag men det fungerar där. Det kanske just beror på USA´s lagstiftning att man lätt kan bli stämd om man inte följer varningar. Om exempelvis ÅRE skulle spärra av alla off pistområden generellt så skulle man tappa många kunder. Det vill man inte. Det blir för dyrt. Då lägger man över allt ansvar på den enskilde att respektera skyltar med varningstext. Men tyvärr fungerar inte det. Lika lite som varningstexterna på cigarettpaketen. Ska vi acceptera det eller ska vi kräva att liftbolagen tar ännu mer ansvar och verkligen erbjuder säker off piståkning? Är vi beredda att betala för det? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp