Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 278184" data-attributes="member: 47541"><p>Nu börjar vi komma någonstans Peppe. Du slår huvudet på spiken när du tar upp liftbolagens reklam som till 95% består av offpistbilder. Då måste vi dock också av kräva ansvar av alla butiker, skidtillverkare, klädfabrikanter m,m som säljer prylar och resor just genom att marknadsföra dem som offpistprylar - resor. Enligt ditt resonemang har ju dessa lika stort ansvar i så fall.</p><p></p><p>Ska vi avkräva motorcykeltillverkarna ansvaret för alla unga män som dör på racebågar varje år?</p><p></p><p>I Sverige har vi tidigare försökt att total förbjuda offpiståkning, Riksgränsen har polisanmält åkare som krupit under avspärrningen på Uffes och Branten. Åre har klipp liftkort på åkare som körde Östra vid en viss lavinfara. Inget har visat sig fungera. Som jag tidigare sagt tror jag inte på avstängningar och förbud. Däremot tror jag på ett långsiktig arbete där vi höjer kunskapsnivån kring laviner och då kan lägga ett större ansvar på den enskilda åkaren. Frågan är bara i vilken ände vi ska börja, jag tror det är bäst att börja med att helt lämna över ansvaret till individerna och på så vis tvinga dem till en beteendeändring.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 278184, member: 47541"] Nu börjar vi komma någonstans Peppe. Du slår huvudet på spiken när du tar upp liftbolagens reklam som till 95% består av offpistbilder. Då måste vi dock också av kräva ansvar av alla butiker, skidtillverkare, klädfabrikanter m,m som säljer prylar och resor just genom att marknadsföra dem som offpistprylar - resor. Enligt ditt resonemang har ju dessa lika stort ansvar i så fall. Ska vi avkräva motorcykeltillverkarna ansvaret för alla unga män som dör på racebågar varje år? I Sverige har vi tidigare försökt att total förbjuda offpiståkning, Riksgränsen har polisanmält åkare som krupit under avspärrningen på Uffes och Branten. Åre har klipp liftkort på åkare som körde Östra vid en viss lavinfara. Inget har visat sig fungera. Som jag tidigare sagt tror jag inte på avstängningar och förbud. Däremot tror jag på ett långsiktig arbete där vi höjer kunskapsnivån kring laviner och då kan lägga ett större ansvar på den enskilda åkaren. Frågan är bara i vilken ände vi ska börja, jag tror det är bäst att börja med att helt lämna över ansvaret till individerna och på så vis tvinga dem till en beteendeändring. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Ytterligare laviner i Åre!
Tillbaka
Topp