Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Zipfit innersko for bra for att vara sant ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Always-Sunny" data-source="post: 1318833" data-attributes="member: 144067"><p>Grävde upp denna gamla tråd för att fylla på med mina erfarenheter av Gara LV som förhoppningsvis hjälper någon inför val av ny innersko.</p><p>Bytte ut innerskon i Atomic Hawx Ultra XTD fr 2019/20. Testade både LV och HV. Gara bygger (stor volym) väldigt mycket så jag fick flytta ut spännen på skaftet och max utskruvat spänne över fotryggen/insteget. Eftersom det blev så tight över insteget valde jag LV men hade nog även funkat med HV men vågade inte chansa. Jag har smala vader, lite bredare fötter och hög hålfot/fotrygg.</p><p>Det tog typ två skiddagar att åka in dom och jag har nu kört dom i drygt två veckor. För att få mer utrymme över insteget har jag flyttat upp snörningen ett steg och tryckt upp korken från insteget. Dom är dock fortfarande väldigt tighta över insteget. Dom ger betydligt mer stöd än mina gamla innerskor och tidigare problem med "shin bang" har i princip försvunnit. Inledningsvis väldigt bra hälgrepp, men behöver nu nog fylla på med mer kork. Upplever dom något varmare än dom gamla, säkert pga den lösa neopren och ullfodrade tån. Även om innerskon är styv tycker jag det funkar helt ok att huda kortare sträckor. Väldigt positivt att hälen sitter fast så inga skavsår, vilket jag normalt får om jag inte tejpar hälarna. Mer logiskt val för detta skal är väl GFT men jag ville ha mer stöd och volym så blev Gara. För längre turer kommer jag använda den gamla innerskon. Med dom gamla innerskorna körde jag Booster mot plösen innanför skaftet. Med Gara har jag testat lite olika lösningar, med och utan zipfit-remmen och Booster innanför och utanför plasten. Har nu landat i zipfit-rem och Booster utanför plasten/skaftet. Blev nog tightast utan zipfit-rem och Booster direkt mot plösen men tycker det blev skönast som jag kör nu. Gara blir lite mer framåtlutad så upplever skaftvinkeln samma som med gamla innerskon med spoiler.</p><p>Väldigt enkelt att fylla på kork och flytta den dit man vill och får man inte till det 100 så sker den sista justering automatiskt när man åker. Även om jag rekommenderar att prova/köpa på plats i butik är det väldigt enkelt att värma innerskon för en första anpassning. </p><p>Det uppenbart negativa är priset och framförallt tycker jag att korken man kan köpa till borde vara billigare med tanke på vad man betalar för innerskon. Sen tycker jag det är bökigare att först kliva i innerskon och sedan in i skalet, som dom rekommenderar. Beror nog dock på min höga fotrygg.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Always-Sunny, post: 1318833, member: 144067"] Grävde upp denna gamla tråd för att fylla på med mina erfarenheter av Gara LV som förhoppningsvis hjälper någon inför val av ny innersko. Bytte ut innerskon i Atomic Hawx Ultra XTD fr 2019/20. Testade både LV och HV. Gara bygger (stor volym) väldigt mycket så jag fick flytta ut spännen på skaftet och max utskruvat spänne över fotryggen/insteget. Eftersom det blev så tight över insteget valde jag LV men hade nog även funkat med HV men vågade inte chansa. Jag har smala vader, lite bredare fötter och hög hålfot/fotrygg. Det tog typ två skiddagar att åka in dom och jag har nu kört dom i drygt två veckor. För att få mer utrymme över insteget har jag flyttat upp snörningen ett steg och tryckt upp korken från insteget. Dom är dock fortfarande väldigt tighta över insteget. Dom ger betydligt mer stöd än mina gamla innerskor och tidigare problem med "shin bang" har i princip försvunnit. Inledningsvis väldigt bra hälgrepp, men behöver nu nog fylla på med mer kork. Upplever dom något varmare än dom gamla, säkert pga den lösa neopren och ullfodrade tån. Även om innerskon är styv tycker jag det funkar helt ok att huda kortare sträckor. Väldigt positivt att hälen sitter fast så inga skavsår, vilket jag normalt får om jag inte tejpar hälarna. Mer logiskt val för detta skal är väl GFT men jag ville ha mer stöd och volym så blev Gara. För längre turer kommer jag använda den gamla innerskon. Med dom gamla innerskorna körde jag Booster mot plösen innanför skaftet. Med Gara har jag testat lite olika lösningar, med och utan zipfit-remmen och Booster innanför och utanför plasten. Har nu landat i zipfit-rem och Booster utanför plasten/skaftet. Blev nog tightast utan zipfit-rem och Booster direkt mot plösen men tycker det blev skönast som jag kör nu. Gara blir lite mer framåtlutad så upplever skaftvinkeln samma som med gamla innerskon med spoiler. Väldigt enkelt att fylla på kork och flytta den dit man vill och får man inte till det 100 så sker den sista justering automatiskt när man åker. Även om jag rekommenderar att prova/köpa på plats i butik är det väldigt enkelt att värma innerskon för en första anpassning. Det uppenbart negativa är priset och framförallt tycker jag att korken man kan köpa till borde vara billigare med tanke på vad man betalar för innerskon. Sen tycker jag det är bökigare att först kliva i innerskon och sedan in i skalet, som dom rekommenderar. Beror nog dock på min höga fotrygg. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Zipfit innersko for bra for att vara sant ?
Tillbaka
Topp