Tips vid val av skidor.
Tar tacksamt emot tips och input.
För att göra en lång historia kort, så åkte jag mycket skidor fram tills jag blev strax över 20 år.
Sen har jag haft ett uppehåll tills förra året, fyller nu 40
Så jag är nu nybörjare och ändå inte.
Helt andra skidor och utrustning nu, men åkningen har ändå snabbt blivit mycket mycket bättre.
Kan säga att jag redan från början tyckte att nybörjarskidor i princip kändes omöjliga att åka på, så efter det bara hyrt mer avancerade skidor.
Sen vart jag själv står som åkare idag vet jag ej.
Är 163 lång och väger 70 kg.
Var iaf i Vemdalen på skidtestet helgen som var och fastnade rejält för två skidor.
Nordica Enforcer 88 och Völkl Deacon 84 Lowride.
När jag har hyrt tidigare så har jag haft längder på 156, 159 och nån gång på strax över 160.
Denna helg märkte jag att jag helt enkelt trivdes mkt bättre i lite längre skidor.
Kunde ligga på mkt hårdare än förut, speciellt med modellerna jag skrev ovan.
Nu var jag absolut snabbast och kunde åka hårdast på dessa i 172 cm långa.
Så jag undrar om det kan funka bra med den längden eller är chansen stor att jag senare kommer tycka det är för långt?
Så att jag hellre kanske ska gå på Enforcer 165 cm eller Deacon 167 cm?
Som sagt helt nya skidor nuförtiden så osäker hur man ska tänka med skidor som har rocker etc.
Mvh
För att göra en lång historia kort, så åkte jag mycket skidor fram tills jag blev strax över 20 år.
Sen har jag haft ett uppehåll tills förra året, fyller nu 40
Så jag är nu nybörjare och ändå inte.
Helt andra skidor och utrustning nu, men åkningen har ändå snabbt blivit mycket mycket bättre.
Kan säga att jag redan från början tyckte att nybörjarskidor i princip kändes omöjliga att åka på, så efter det bara hyrt mer avancerade skidor.
Sen vart jag själv står som åkare idag vet jag ej.
Är 163 lång och väger 70 kg.
Var iaf i Vemdalen på skidtestet helgen som var och fastnade rejält för två skidor.
Nordica Enforcer 88 och Völkl Deacon 84 Lowride.
När jag har hyrt tidigare så har jag haft längder på 156, 159 och nån gång på strax över 160.
Denna helg märkte jag att jag helt enkelt trivdes mkt bättre i lite längre skidor.
Kunde ligga på mkt hårdare än förut, speciellt med modellerna jag skrev ovan.
Nu var jag absolut snabbast och kunde åka hårdast på dessa i 172 cm långa.
Så jag undrar om det kan funka bra med den längden eller är chansen stor att jag senare kommer tycka det är för långt?
Så att jag hellre kanske ska gå på Enforcer 165 cm eller Deacon 167 cm?
Som sagt helt nya skidor nuförtiden så osäker hur man ska tänka med skidor som har rocker etc.
Mvh