Elektriker, jag behöver er hjälp - Skarva om kabel till värmesulor?

eHogstrom

Aktiv medlem
Hej, tyvärr är Therm-ic officiellt sämst på skapa kablar och jag har nu för andra gången haft sönder en kabel till värmen i pjäxorna.

Första kitet klarade lite drygt två säsonger innan kabeln gav upp i skarven till kontakten, tråkigt men inget mer med det. Köpte då ett nytt kit ungefär en månad sedan, denna gång med Bluetooth så jag aldrig skulle behöva röra kabeln. Det finurliga är att laddningen är inte ens samma uttag (som förra versionen hade) och då behöver jag aldrig ens ta i kabeln, stor vinst tänkte jag!

Nu har dock samma grej hänt igen. Efter en månads användande.
I kontakt med Therm-ic vill dem såklart ha prylarna på sitt bord innan dem kan hjälpa mig i ärendet och då dessa är köpta i England måste dem först dit innan dem sedan når Therm-ic, suck.

För er som ej är intresserade av backstory kommer nu frågan: Skulle det kunna vara möjligt att skarva om denna kabel?
Jag har erfarenhet av enklare elinstallationer men är även intresserad av att lämna till någon kunnig och få det fixat.
- Dem två lödda ändarna skall ner i kontakten. Mitt försök med krympslang och eltejp (efter bilderna var tagna) fungerade inget vidare.
IMG_20200129_184914.jpg 20200129_184819.jpg

Sök upp en tv-radio reparatör dom kanske kan ge goda råd. Har du spänning fram till stiften?
Testa med en multimeter typ15-133 Biltema. Skall du pröva att limma, ta bara lim på en sida. Lycka till.

Jag är hemskt ledsen men jag tipsar om den här länken i all välmening. Det är inte avsett för att vara elak... https://panang.se/tips-guider/sa-enkelt-skiljer-du-mellan-de-och-dem/
Jag är lite kinkig, hakar upp mig i läsningen på felstavningar, särskrivningar och grammatiska fel men jag tror faktiskt att SAOL numera anser att det går fint i grammatisk mening att skriva de/dem som det känns bäst. Inget är fel. Kanske kom det beslutet efter att artikeln du hänvisar till publicerades för snart två år sedan. Jag har ingen bra källa på detta men har läst det nånstans på det världsomspännande nätverket Internet :)

Jag är lite kinkig, hakar upp mig i läsningen på felstavningar, särskrivningar och grammatiska fel men jag tror faktiskt att SAOL numera anser att det går fint i grammatisk mening att skriva de/dem som det känns bäst. Inget är fel. Kanske kom det beslutet efter att artikeln du hänvisar till publicerades för snart två år sedan. Jag har ingen bra källa på detta men har läst det nånstans på det världsomspännande nätverket Internet :)
Det låter ju helt galet. Jag skulle dock kunna tänka mig att akademien ser mellan fingrarna med att man skriver "dom" i samtliga fall istället. Då skriver man talspråk och användandet upphör ju faktiskt att vara fel. Att dock skriva dem där det ska vara de är ju däremot fel. Om jag vill skriva "De åker till dem" så skulle jag alltså kunna skriva "Dom åker till dom" och det funkar, eftersom det är talspråk. Att däremot skriva "Dem åker till..." har jag väldigt svårt att tro att akademien tolererar

Det låter ju helt galet. Jag skulle dock kunna tänka mig att akademien ser mellan fingrarna med att man skriver "dom" i samtliga fall istället. Då skriver man talspråk och användandet upphör ju faktiskt att vara fel. Att dock skriva dem där det ska vara de är ju däremot fel. Om jag vill skriva "De åker till dem" så skulle jag alltså kunna skriva "Dom åker till dom" och det funkar, eftersom det är talspråk. Att däremot skriva "Dem åker till..." har jag väldigt svårt att tro att akademien tolererar
Du får googla. Dom funkar för det mesta men... Jag skulle nog inte kunna skriva en godkänd uppsats med hänvisning till ett grånat minne men ja, det finns där. Tyckare i ämnet verkar det finnas gott om om man googlar. Dem har åsikter i ämnet :D

EDIT: Nu hittade jag en rekommendation ang de eller dem på Svenska Akademien: "...med efterföljande bisats; i gen. dens; den som lever får se; jag avundas dem (hellre än de) som fått studera; brevet riktar sig till dem (hellre än de) som har barn"

Du får googla. Dom funkar för det mesta men... Jag skulle nog inte kunna skriva en godkänd uppsats med hänvisning till ett grånat minne men ja, det finns där. Tyckare i ämnet verkar det finnas gott om om man googlar. Dem har åsikter i ämnet :D

EDIT: Nu hittade jag en rekommendation ang de eller dem på Svenska Akademien: "...med efterföljande bisats; i gen. dens; den som lever får se; jag avundas dem (hellre än de) som fått studera; brevet riktar sig till dem (hellre än de) som har barn"
Men jag ser inget där om att man får använda de/dem som man vill? Det där är ju bara i de fall som är lite i gränslandet. Ex.vis "Jag är längre än dem" där vissa istället vill skriva "jag är längre än de... (är)" Men jag har väldigt svårt att tro att akademien tolererar "Dem är längre än jag" Så helt enkelt, där dem är korrekt kan man ibland tillåta de men där de är korrekt blir aldrig dem rätt...

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp