Lundhags Syncro high för Sarek i juli

JackS

Medlem
Hejsan hejsan! Jag var nyss på XXL där de hade super bra pris på dehär lundhags kängorna

Kände att de va ett alldeles för bra pris (nedsänkta till 2500) för att inte slå och mina gammla Karrimor känger är sönderslitna.
Jag ska ta mig en liten åktur till Sarek sista veckan av juni nu i sommar och tänkte kolla med er ifall ni känner att de här kängorna kan vara något bra? Eller om mina fötter kommer bli för varma och svettas sedan skava. Jag ska inte på någon rutt eller så utan ska bara gå raka vägen ut i 2 dygn ungefär tills jag hittar något bekvämt ställe för att sätta ner mitt tält. Så ska jag ha med ett par lättare kängor som ja kan ha på mig tills jag ska vandra tillbaka.
Tack i förhand för era svar!

Jag har ett par Lundhags professional som verkar vara snarlika. Har bara gott att säga och kommer aldrig mer titta åt kängor med goretex.

Se till att fetta/vaxa kängan ordentligt flera gånger innan du använder den om du vill ha den tät. Det tog några gånger för mig innan det slutade läcka vid sömmar.

Skavsår har inte varit något problem men det är ju individuellt. Jag hade tidigare en 1-lagerskänga från Lundhags och den var betydligt mer skavsårsframkallande.

Jag har ett par Lundhags professional som verkar vara snarlika. Har bara gott att säga och kommer aldrig mer titta åt kängor med goretex.

Se till att fetta/vaxa kängan ordentligt flera gånger innan du använder den om du vill ha den tät. Det tog några gånger för mig innan det slutade läcka vid sömmar.

Skavsår har inte varit något problem men det är ju individuellt. Jag hade tidigare en 1-lagerskänga från Lundhags och den var betydligt mer skavsårsframkallande.

Tack för svaret!
Det gick bra alltså att vada i läder kängor så länge de va bra vaxade? Trodde de skulle kunna vara skadligt för lädret, vad använde du för fett/vax?

Tack för svaret!
Det gick bra alltså att vada i läder kängor så länge de va bra vaxade? Trodde de skulle kunna vara skadligt för lädret, vad använde du för fett/vax?

Jag har använt både fett och vax. Min gissning var att fettet, som jag upplever som mjukare, skulle gå in bättre i sömmar så det använde jag initialt. Efter det har jag främst använt vax. Både fett och vax köpte jag Lundhags egna.

jag har aldrig behövt vada i de men jag har stått ordentligt blött i våtmark utan att bli blöt. Fördelen jämfört med goretex är ju att de har en chans att torka samt att det går att förbättra skyddet under resans gång.

Jag har ett par likadana, underbara kängor! Perfekt med högt skaft i Sarek så kan man köra med kängorna på vid lättare vad

Har haft ett par såna där, har för mig det fanns 2 modeller av läst. kan vara bra att ha koll på.

Har sådana kängor, de är kanon men se till att gå in dem innan du ska ut på tur.
Sedan äre så att vax och fett funkar lika bra. Dock tappar kängan styvhet av fett, den blir mjukare. Jag tycker därför vax är bättre men det är en smaksak.

Hallå där! Jag har ett par jaure high från Lundhags vilket är modellen som ersatte syncro för några år sedan. Hittar inte denna modell på Lundhags hemsida men skulle tro att de är liknande i passform som jaure!
jag köpte mina jaure 2016 då syncro utgick och ersatte jaure så jag skulle kika när dessa är tillverkade innan jag slår till så du inte köper 5 år gamla kängor som legat i kartong där kanske gummit har blivit torrt och riskerar att spricka när du börjar använda dem.

Angående underhåll så körde jag fett första 3-4 gångerna då jag tyckte de var för hårda i övre delen av skaften när de var nya men har nu övergått till att bara använda wax vilket ger superb vattentäthet. Det jag reagerade på var att hälgreppet är ganska så tight vilket gav lite skavsår runt hälen första turerna men efter lite laborerande med olika sockor så löste det sig. Jag kör med en tunn merino liner underst sen en lite tjockare merinostrumpa ovanpå vilket jag inte tycker blir för varmt utan de andas schysst!

Mja, den typen av sko torkar ihop om de inte används kontinuerligt. så om de har legat mörkt i kartong nya några år tror inte jag spelar nån direkt roll så.
tryckte mina vid säsongstart de åren jag använde dem.

Jaure är ju en riktigt bra sko, har ett par Jaure II från -17 gissar jag och har bara bytt skosnören hittills. Satt direkt men precis som syncorn små på storleken om man har äldre kängor och stövlar som riktmärke i storlek.

Det finns massor med sajter som rear ut Jaure då Lundhags släppte en uppdaterad version nyligen.
Skillnaden i vikt mellan Syncro och senaste Jaure är... markant.

Hejsan hejsan! Jag var nyss på XXL där de hade super bra pris på dehär lundhags kängorna

Kände att de va ett alldeles för bra pris (nedsänkta till 2500) för att inte slå och mina gammla Karrimor känger är sönderslitna.
Jag ska ta mig en liten åktur till Sarek sista veckan av juni nu i sommar och tänkte kolla med er ifall ni känner att de här kängorna kan vara något bra? Eller om mina fötter kommer bli för varma och svettas sedan skava. Jag ska inte på någon rutt eller så utan ska bara gå raka vägen ut i 2 dygn ungefär tills jag hittar något bekvämt ställe för att sätta ner mitt tält. Så ska jag ha med ett par lättare kängor som ja kan ha på mig tills jag ska vandra tillbaka.
Tack i förhand för era svar!
Vill bara flika in en reflekterande fråga... Du skriver Juli i rubriken, men sista veckan i Juni i inlägget, vilket avses? Tänker att Juni kan väl innebära duktigt höga flöden i vattendragen? Fast det kanske du redan har koll på.

Tillbaka
Topp