För tungt vid freeride tour?

streimert

Medlem
Hej ski lovers.
Normalt sett brukar jag o polare åla ner till alperna varje år o hyra bergsguide för bästa offpist. Allt fokus på bra utför men alltid haft ngn form av randonne bindning så som t.ex. Duke, Baron, Tour o nu sist Beast 14. Med denna vinter så blev det ett par qst106 med shift o det väger in på ca 5,9kg.
Det har nu blivit så att vi då drar till kittelfjäll o hyra guide i 4 dagar o om jag förstod guiden så var det touring runt om för få bästa utförs.
Jag är inte otränad, men inte supertränad.
Är min utrustning för tung för 4 dagar i sträck?
Pjäxorna är rs2.
En tanke jag hade att plocka från tysken var ett par mtn95 med zed12....eller är det fel o onödigt? Man tappar en hel del vikt o den setupen är väl en bra kompromiss mellan vikt o utförsprestanda?
Vore tacksam för återkoppling.
Jag väger ca 88kg o är 183cm. Hoppar ej över ca 1-1,5m o gillar stora till mellanstora svängar.

Har de övriga i gruppen likvärdiga setups eller om du är själv är det inga problem, även om det såklart är trevligare uppför med lättare grejor. Men ska du gå med ett gäng där du har klart tyngst prylar och kanske ännu värre är sämst tränad får du slita. Ett billigare sätt att viktoptimera för en enstaka resa är att minska vikten på allt annat du ska gå med. Tex att välja de lättaste kläderna du har i varje del, verkligen minimera ryggsäcken osv.

Instämmer i vad MnO sa om att det till stor del hänger på vad övriga i gruppen har för grejer, er ambitionsnivå med åkning/turer, och hur ni skiljer er åt rent konditionsmässigt.

Slänger även in ett förslag utan att ha en susning om hur hyrutbudet är i Kittelfjäll, men det kan ju vara så att det finns lättare grejer att hyra på plats? Det låter ju som att du är nöjd med prylarna du har, och att de funkar bra för åkningen du vanligtvis helst gör, och kan du hyra grejer så kanske mellanskillnaden mellan hyrkostnad och att köpa egna grejer för fyra dagars åkning blir en trevlig grundplåt för ytterligare en resa när världsläget blivit något mer stabilt? Plus lite trevliga hållbarhetspoäng på karmakontot när det kommer till att minska konsumtion etc etc.

En till grej som nog skulle vara det första jag hade gjort är att dra iväg ett mejl till guiden (om den möjligheten finns) och fråga precis det du frågat här – om det är lönt att skaffa lättare grejer. Hen lär ju veta vad som funkar och inte. Är svaret inte spikrakt så blir det väl till att väga utförsegenskaper och tryggheten av att åka på skidor du är van vid (också ett plus utför imo) mot mindre stretande uppförs.

Hej ski lovers.
Normalt sett brukar jag o polare åla ner till alperna varje år o hyra bergsguide för bästa offpist. Allt fokus på bra utför men alltid haft ngn form av randonne bindning så som t.ex. Duke, Baron, Tour o nu sist Beast 14. Med denna vinter så blev det ett par qst106 med shift o det väger in på ca 5,9kg.
Det har nu blivit så att vi då drar till kittelfjäll o hyra guide i 4 dagar o om jag förstod guiden så var det touring runt om för få bästa utförs.
Jag är inte otränad, men inte supertränad.
Är min utrustning för tung för 4 dagar i sträck?
Pjäxorna är rs2.
En tanke jag hade att plocka från tysken var ett par mtn95 med zed12....eller är det fel o onödigt? Man tappar en hel del vikt o den setupen är väl en bra kompromiss mellan vikt o utförsprestanda?
Vore tacksam för återkoppling.
Jag väger ca 88kg o är 183cm. Hoppar ej över ca 1-1,5m o gillar stora till mellanstora svängar.
Det enkla svaret är nej, det är inte för tungt. Om du är för otränad i relation till vikten är ju dock förstås en möjlighet ;)

Om det ska turas runt i Sverige på det sättet så skulle jag oroa mig mer för bredden på skidan. En för bred skida på skrå blir väldigt snabbt jobbigt för fötter och knän.

Precis som det sagts innan så beror det ju också på hur resten har det. Är de andra bergsgetter med 3-kilos setups så kommer du få slita rejält. Är de andra i samma form som du och med liknande utrustning så är det lugnt.

Pjäxorna gör nog också betydligt större skillnad än några hekto hit eller dit på skidorna men där verkar du redan ha bra grejer.

Håller med ovan!
Känner inte till terrängen i kittel men i Sverige brukar hikerna runt liftsystemen vara ganska korta och flacka så tror det ska gå bra. Ska ni bara gå med stighudar från dal till topp kan det bli möra ben. Men då är också ölen lite godare.

Håller med ovan!
Känner inte till terrängen i kittel men i Sverige brukar hikerna runt liftsystemen vara ganska korta och flacka så tror det ska gå bra. Ska ni bara gå med stighudar från dal till topp kan det bli möra ben. Men då är också ölen lite godare.
Hej, Som jag förrstått så kommer vi kanske vara i Kittelfjäll, men dom menar på att det är mkt som är riktigt bra runt om, där man går upp från "skratch". Att bara gå som du nämner bara från liften och ca 30min-1timme upp är inga problem med qst106 + shiften.... Det är det andra jag är lite nervös för :) :) . Jag har aldrig varit i Kittelfjäll och dess omnejd så det skall bli mkt spännande.

Skidorna och bindningarna kommer nog att fungera hur bra som helst! Pjäxorna tror jag kan vara det som du märker mest om du ska gå från scratch. Det är ganska stor skillnad på att gå 30-40 min och att gå 3-4 timmar. Rätt sockar, tejpa innan man får ont och så vidare kan vara smart att tänka på. Jag har haft med mig folk på tur en del gånger där de har varit stressade över vikt på skidor, men det är oftast den annorlunda belastningen på fötterna som ger problem.

En ytterligare skillnad mellan Shift och andra turbindningar som kan göra sig påmind vid längre turande i lite brantare terräng är avsaknaden av en tredje nivå på hälhöjaren. Vissa bryr sig inte alls om det, andra inkluderande mig själv byter hejvilt. Om det handlar om flera timmar kan man bli rätt trött i vaden om man ej känner att man har rätt nivå.

Det är väl bara att testa. Har själv gått från tunga grejor till lätta och många gör den resan och har det tungt men roligt. Beror nog mycket på vad dina kompisar håller för tempo också. En dag med ca.1000 höjdmeter med tung utrustning känns rejält i benen de kommande dagarna. 😅

En ytterligare skillnad mellan Shift och andra turbindningar som kan göra sig påmind vid längre turande i lite brantare terräng är avsaknaden av en tredje nivå på hälhöjaren. Vissa bryr sig inte alls om det, andra inkluderande mig själv byter hejvilt. Om det handlar om flera timmar kan man bli rätt trött i vaden om man ej känner att man har rätt nivå.
Du går för brant.

Senast ändrad:
Hej, Som jag förrstått så kommer vi kanske vara i Kittelfjäll, men dom menar på att det är mkt som är riktigt bra runt om, där man går upp från "skratch". Att bara gå som du nämner bara från liften och ca 30min-1timme upp är inga problem med qst106 + shiften.... Det är det andra jag är lite nervös för :) :) . Jag har aldrig varit i Kittelfjäll och dess omnejd så det skall bli mkt spännande.

Skulle gissa på att det är främst Borkafjället och Daevnie som menas med "områden runt om". Även området vid Grönfjället har fin åkning. Det rör sig om turerpå 500-800 höjdmeter från "scratch" och en del åkning på platten.

Jag brukar tura i domdäringa fjällen och ser inget fel på din setup. Kör på liknande. Jag tror smidigheten/rörligheten i pjäxan är det viktigaste då det allt som oftast är en platt sjö som ska åkas över var dag.

Tillbaka
Topp