Mammut Barryvox vs BCA Tracker 4

N0tan

Medlem
Tjena!

Har börjat leta efter lavinutrustning då jag har planer på att ta mig längre ut ur backen och upp på fjällen.
Har läst bra recensioner om Barryvox och Tracker 3 men svårt att hitta recensioner om Tracker 4 då den är så pass ny på marknaden. Som jag förstår det så är 4:an densamma som 3:an invändigt men att det är gummifodralet samt den tydligare displayen på 4:an som skiljer de båda modellerna från varandra.
Detta blir min första lavinsändare, vilket innebär att jag vill ha en sändare som är lätt att använda. Samtidigt ska den ha viktiga funktioner såsom "signal suppression" och "Big picture mode".
Ska till en början använda utrrustningen i Sverige (åker relativt ofta) men har planer att dra till alperna en säsong nästa år och då blir det åkning var och varannan dag. :)

Det står alltså mellan BCA T4 Avalanche Rescue Package och Mammut Barryvox Package, då jag dessutom behöver spade och sond.

Om någon har koll på dessa sändare/paket och vilken jag bör köpa får ni gärna höra av er.
Vh Filip

Hur kom du till slutsatsen att tex Big Picture mode är viktig?

För att få en bättre helhetsbild av en lavin-situation med flera begravda så att en effektiv plan kan bestämmas utifrån situationen och de resurser som är tillgängliga (bl.a. hur många som har möjlighet att leta efter de begravda).

Anser du att den här funktionen är överskattad, jaksu?

Av dessa två skulle jag välja Barryvox alla dagar i veckan.

Varför gör du det?

Multiple burials situationerna är väldigt sällsynta. Därför tycker jag att för de flesta av oss är det bättre att fokusera på de enklare funktioner som gäller för single burial. I ett skarpt läge kommer du ändå inte ihåg hur de mera avancerade funktionerna funkar.

Källor:

"The number of multi burials has decreased to only 5 percent of all the avalanche victims since 2000. This is a relatively low number, but such accidents tend to get more exposure in the media, giving us the impression that we, as skiers or snowboarders, need to be able to perform such a rescue. Let's be clear: It's definitely important to know how to perform a multiple burial rescue, but it's even more important that you know how to perform a single burial flawlessly. If you’re spending most of your time learning multiple-burial techniques then you might be missing the bigger picture."

"A recent study by the Swiss Avalanche Institute concluded that burials involving more than two people have gone from 10 percent before 2000 to less than 5 percent since 2000. And only about 1 percent of accidents involve close-proximity burials, in which the victims are buried within 10 meters of each other. Only in close-proximity situations are most multiple burials solved any differently than a single burial."

Senast ändrad:
Ingen aning om vad ”big picture mode” eller ”signal supression” är, låter som ren marketing, men hade köpt en barryvox. Har den nya själv o den är löjligt lätt att använda och anses ju av många vara den transcivern alla andra jämförs emot.
Viktigare än vilken modell du köper är ju att öva mycket med den du har dock. Se till att typ kunna använda den i sömnen. Även gå en eller flera lavinkurser så du förhoppningsvis aldrig hamnar i en lavin.

Tillbaka
Topp