Köp hjälp

ManneManiac

Medlem
Köp hjälp
Hallå. Är en 50årig 185cm/93kg, som letar efter ett par nya (beggade) skidor. Kallar mig van skidåkare. Åkt i 40år. Nu börjar barnen, 9år bli duktiga (svart och röd inga problem) så jag letar efter ett par skidor som är bättre än mitt blocket fynd för 400:- för 8år sedan. Åker bara pist, isigt, välpistat och allt där emellan.
fort och sakta. Stora och korta svängar.
Vad skjutsningen Ska man tänka på och leta efter? Åker 50% för egendel och 50% för barnen om ni förstår vad jag menar. letar begagnat. Någon som kan guida mig i djungeln?

Köp hjälp
Finns mycket nytt på rea just nu iofs, så du kan få bra nya paket för typ 3500 kr. Åker du utanför pisterna alls? Hur många dagar åker du under en vanlig skidsäsong?
Var bor du? Många städer har skidaffärer med stor sortering begagnat.

Som alternativ till Gorans tips nedan, OM du lättare vill ta dig igenom uppkörd vårsnö och någon sväng utanför pisten:

I Norrköping finns denna butik med god renommé som säljer mycket begagnat: https://alpinbutikennorr.se/

Och denna i Malmö:

För begagnade skidor online finns denna "onlinebutik" Mardosport med stort urval, de tar 150 kr i frakt, har ej testat dem själv. Får intrycket att det är f d hyrskidor så de kan nog vara ganska slitna: https://www.blocket.se/butik/mardosport

Senast ändrad:
Köp hjälp
Ett par bra Pistskidor mellan nypistat och is skriver du.
Då tar jag bort stora snöhögar
Salomon X-Max 10, en riktigt bra slalomskida.
Stabila och bra isgrepp.
Du är fullvuxen så 175 cm längd tror jag blir bäst

Köp hjälp
Finns mycket nytt på rea just nu iofs, så du kan få bra nya paket för typ 3500 kr. Åker du utanför pisterna alls? Hur många dagar åker du under en vanlig skidsäsong?
Var bor du? Många städer har skidaffärer med stor sortering begagnat.

Som alternativ till Gorans tips nedan, OM du lättare vill ta dig igenom uppkörd vårsnö och någon sväng utanför pisten:

I Norrköping finns denna butik med god renommé som säljer mycket begagnat: https://alpinbutikennorr.se/

Och denna i Malmö:

För begagnade skidor online finns denna "onlinebutik" Mardosport med stort urval, de tar 150 kr i frakt, har ej testat dem själv. Får intrycket att det är f d hyrskidor så de kan nog vara ganska slitna: https://www.blocket.se/butik/mardosport

Hej. Tack! Kör ingenting utanför pisterna.
1-2 vi Svensja fjällen 1v i Österrike/år.
Bor i Stockholm.

Köp hjälp
Kan tipsa om Heads Supershape-serie. Låter som det du söker. Har också ett minne av att Nordicas Dobermann Spitfires är grymma i pisten, var dock ett antal år sedan jag testade ett par.

Oavsett val av skida skulle jag rekommendera en svängradie mellan 14 och 16 meter, och absolut inte mer än 75mm under foten.

Jag kör världscupsvarianten Head i.speed pro, vilken jag också rekommenderar helhjärtat, men kanske är lite Overkill om du kör med barnen.

Köp hjälp
Egentligen kan du köpa vad som helst i skidväg då dina referenser är ett blocketfynd för 400kr
Välj ett par med minst ett lager metall i.
”Sportkedja nivå” medel till avancerad. Det kommer bli ett enormt lyft.
Jag skulle kunna rekommendera massa olika jag både ägt och provåkt, men det är utifrån mina preferenser om vad jag som åker ganska mycket har kommit fram till passar min åkstil.
Men oavsett så kommer här några prisvärda förslag från Ekosport. Pålitlig webbutik.

Köp hjälp
Egentligen kan du köpa vad som helst i skidväg då dina referenser är ett blocketfynd för 400kr
Välj ett par med minst ett lager metall i.
”Sportkedja nivå” medel till avancerad. Det kommer bli ett enormt lyft.
Jag skulle kunna rekommendera massa olika jag både ägt och provåkt, men det är utifrån mina preferenser om vad jag som åker ganska mycket har kommit fram till passar min åkstil.
Men oavsett så kommer här några prisvärda förslag från Ekosport. Pålitlig webbutik.

Ha ha, tack. Det är sant, ett blocket fynd skulle fungera :) Jag köpte ut ett par hyr skidor så jag kan leta i lugn och ro efter det som passar mig till 100%
Det blev 1000:- för ett par ”Salomon Enduro rocker”

Tillbaka
Topp