Fixa upp begagnade skidor

Freeidian

Medlem
Hejsan Fick tag på ett par begagnade skidor som jag inser inte är vårdade på ett tag.
Och behöver lite kärlek, tanken är väl att dö skall få vara i familjen i år och ev nästa år beroende på.

Men förmodligen behöver jag slipa kanten och fylla igen några repor undertill. Det är eg inga jätte djupa repor så något lager med rejält med valls kanske hade gjort susen.

Har kollat några gör det själv videos på hur man
Fixar kanten, vallar osv men hittar inte något bra ställe att handla på och vet inte exakt vilka verktyg jag behöver ha nu i början, vill gärna börja enkelt och avancera vart eftersom vi utökar med flera skidor hemma.

Vad är det för skidor?
Ett viktigt verktyg för att kunna slipa kanten själv är en side wall cutter.
Den tar bort plasten ovanför stålkanten så att stålkanten friläggs lite. annars hindrar plasten filen från att fila tillräckligt bra på stålkanten.
Sen skulle jag inte rekommendera de minsat kanfilsverktygen. Välj nån med stålrullar, men allra bäst är en fast vinkel (88 grader brukar vara vanligast) och en bra fil som kläms fast med en klämma.
Här finns det mesta du behöver

Senast ändrad:
Här är min setup i skidrummet. 2 bockar från happy Norwegian för att hålla skidorna. Sidewall cutter från swix (börja på några skidor du inte bryr dig om, lätt att slinta i början och gräva djupa spår i belaget). 88graders filhållare med klämma. Metallfil och tre brynen (200-600-1000). Vallajärn. Rotorborste i tagel och nylon med hållare och skruvdragare. Sickel. 2 olika gummisnoddar för att hålla skistoppers.
Det mesta köpt från skistart.com. Det går säkert att argumentera för att jag har både för mycket och för lite grejor. Om du inte ska göra många skidor räcker det nog med hamdborste istället för rotor och det funkar nog bra med bara ett 600-bryne.
IMG_20210209_101719.jpg

Senast ändrad:
Billigare att lämna in dom på en rejäl uppfräschning på första bästa skidanläggning som har verkstad. Omkring 500kr för en helfix. Då blir det bra med korrekta vinklar på stålkanterna, revor ilagda, belagen stenslipade och vallat.
sen så klarar man sig med lite eget underhåll med ett bryne, CH7 valla och billigaste vallajärnet.

Billigare att lämna in dom på en rejäl uppfräschning på första bästa skidanläggning som har verkstad. Omkring 500kr för en helfix. Då blir det bra med korrekta vinklar på stålkanterna, revor ilagda, belagen stenslipade och vallat.
sen så klarar man sig med lite eget underhåll med ett bryne, CH7 valla och billigaste vallajärnet.
Om man ser det kortsiktigt, ja
Eller öva på dessa skidor sen kan du med ganska lite ansträngning hålla efter dina skidor och glädjas åt att alltid åka på väl preparerade skidor varje gång du åker skidor.

Om man ser det kortsiktigt, ja
Eller öva på dessa skidor sen kan du med ganska lite ansträngning hålla efter dina skidor och glädjas åt att alltid åka på väl preparerade skidor varje gång du åker skidor.
Ja har många skidor och åker mycket. Men trotts övning kan jag aldrig få dom så bra som efter en plan och kantslip. En gång i början av säsongen brukar det bli på dom tidigare år mest använda skidorna, sedan så självklart underhåll av kanter och vallning under säsongen.

Att lämna in skidorna är ju förstås också ett alternativ som väl är det absolut enklaste. Men att ta hand om din utrustning själv blir (i alla fall för mig) bra mycket billigare i längden med 15-talet olika utrustningar och 2-4 åkdagar varje vecka hela vintern.
Jag fick uppfattningen att frågan i TS gällde vilka prylar som behövs och vart dom går att få tag på. Det kan ju vara så att TS likt mig ser pysslet med grejerna som den andra halvan av hobbyn och då finns det ju verkligen ingen anledning att lämna in.
Jag har dessutom, så här långt, aldrig åkt på en butiksfixad skida med märkbart bättre grepp i stålkanterna än vad jag ordnar själv.

Tillbaka
Topp