Tips på skidrygga för familj/pist

nikasp

Medlem
Kan det här med friluftsliv och har för många ryggsäckar men lite nollad nu när barnen 4 och 5 år precis lärt sig åka. Nästa år blir det nog större backar och solgrop hägrar.

Dvs. behöver packa spade, liggunderlag och sedan lite förstärkningsplagg för mig och barnen. Tänker att jag och sambon köper varsin kring 20-22 liter eller ev. en större.

Några andra ”dads” som har tips på säckar som även går att åka med, inte bara lasta? Ser Haglöfs Skrå för nice price 1200 nu men behöver inte snåla. Ortovox Crossrider ser snygg ut men oklart hur praktisk, lite mer avskalad. Saknade lite fack för småprylar nu när vi var i Åre och harvade barnbackar och jag skötte markservicen med bla mackjärn 😀

Senast ändrad:
Ortovox freerider med inbyggt ryggskydd kör jag med tillsammans med familjen. Kan bara jämföra med min Scott AP30 och då vinner Freeride.

Har precis köpt en Evoc FR 20 liter. Ingen aning hur den är men den har också integrerat ryggskydd. Tycker att det blir varmt, bökigt och oskönt med rygga och ryggskydd. Verkar ha många smarta fack.
😊

Trivs med Dakine Heli pro 24, rymmer prylar, bra öppningar, finurliga fästen för skidor, skyddad dragning av slangen till vattenblåsan osv å inte alltvärst dyr

Har precis köpt en Evoc FR 20 liter. Ingen aning hur den är men den har också integrerat ryggskydd. Tycker att det blir varmt, bökigt och oskönt med rygga och ryggskydd. Verkar ha många smarta fack.
😊
Kör med den både med familjen och för liftnära offpist och är väldigt nöjd. Tycker också det är skönt med inbyggt ryggskydd. Bra med anpassade fack och fästen för skidor/bräda (bra när barnen inte orkar bära själva). Har haft den på topptur också men då blir den lite för liten för alla prylar/mat/extrajacka.

Tackar för tipsen! 30-35 känns åt helsike för stort men tror ca 24 borde bli bra. Minsta möjliga är ju skönast för MTB och lite mer rörliga sporter men räknar att behöva lite mer än 20-22 om vi föräldrar inte räknar med att åka med varsin rygga för det mesta. Tänkte köpa nu/snart när det reas ut i slutet på säsongen.

Tackar för tipsen! 30-35 känns åt helsike för stort men tror ca 24 borde bli bra. Minsta möjliga är ju skönast för MTB och lite mer rörliga sporter men räknar att behöva lite mer än 20-22 om vi föräldrar inte räknar med att åka med varsin rygga för det mesta. Tänkte köpa nu/snart när det reas ut i slutet på säsongen.
En sak som jag tänkt på är att när man åker med barnen så är det rätt skönt att ha en rygga som man kan ha kvar på ryggen i stolsliften. Särskilt om man har en knodd på 4-5 år som kan behöva lite hjälp upp och av i liften. Blir lätt bökigt och hektiskt där annars. 😅

En sak som jag tänkt på är att när man åker med barnen så är det rätt skönt att ha en rygga som man kan ha kvar på ryggen i stolsliften. Särskilt om man har en knodd på 4-5 år som kan behöva lite hjälp upp och av i liften. Blir lätt bökigt och hektiskt där annars. 😅
Mycket good Point där, tack! Inte tänkt så långt. De är bara i början av karriären men kunde till farsans stora förvåning åka ankarlift själva i fredags, 4 och 5 år.

Tillbaka
Topp