För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?

För en som bara har åkt i Alperna - bästa skidort - Lofsdalen eller Vemdalen? Eller någon annan....?
Måste vara en intressant upplevelse efter en säsong med folktomma alpbackar, sol, nyfallen snö, riktig cappuccino under 80 kr och riktig pizza för 5 euro (i bästa fall med en liten Limoncello på köpet).
Jo. Första dagen i fredags här var verkligen from heaven to hell. Dimma, regn, stenhårda isklumpsbackar med invävda slaskpartier varvade med is osv. Sedan 24h med regn på lördagen. Bilden tagen vid experiums numera fria parkering på lördag.

Är här för att fördriva några dagar i väntan på att påskens akutinförda resebegränsningar i europa skall passera. Pest eller kolera brukar man ju säga. Blir det covid i stället för pest eller kolera nuförtiden?

IMG_20210327_155021.jpg

En fördel som våra berg har mot alperna är att vi har snö i dem nu när april kommer. Många ställen förutom delar av den helvetiska federationen hade ju stängt nu om de hade haft öppet tidigare. :)

En fördel som våra berg har mot alperna är att vi har snö i dem nu när april kommer. Många ställen förutom delar av den helvetiska federationen hade ju stängt nu om de hade haft öppet tidigare. :)
Om du vill leva vidare i den villfarelsen så rekommenderar jag dig att inte ta en titt på dagens webkameror från alperna. ;-)

Om du vill leva vidare i den villfarelsen så rekommenderar jag dig att inte ta en titt på dagens webkameror från alperna. ;-)
Ja, precis. Mesta snön jag sett uppe på berget i Engelberg just nu, mer i prognosen nästa vecka. Öppet till 24 maj. Klart många ställen stänger efter påsk, speciellt om de ligger lågt eller sydvänt.
Fördelen här nere: 22 grader i stan på eftermiddagen när man vill köra apres ski på balkongen.

Skulle alperna ligga i Sverige hade vi kanske kunnat bese dem på midsommarafton.
Med tanke på att Åres högzon på 1420 meter ofta är blåsigt och dimmigt; hur hade ett gäng berg på 3000 meter varit? :D

.

Senast redigerad av en moderator:
Klart tänkvärt. Kanske en del av charmen med alperna är att de faktiskt inte ligger i Sverige, och vice versa. Vem vill kunna nå den bästa skidåkningen inom det nu kända universum inom två timmar med bil? Eller förresten... inte hålla på så, eller hur. 😄

”Ski-in-korv-out” i Björnen har också sin charm. Vågar jag berätta att denna roliga slogan, nu internt inom familjen används i toalettrelaterade sammanhang?

Om vi nu börjar fantisera så kan vi ju gräma oss över att kaledoniderna inte finns kvar (föregångaren till skanderna/fjällen). Då hade vi sett alperna mer som ett fartgupp mellan Tyskland och Italien.

I vilket fall, det hade varit lite intressant att höra vad en person som bara åker i Alperna tycker om fjällen. Jag lärde mig åka skidor sent i livet och är inte på samma tekniska nivå som ni andra och själv tar jag inte exempelvis Hafjell i ett svep, utan vill stanna och samla ihop mig minst en gång. Kodiak i Björnrike är fullt tillräcklig för mig i ett svep.

I vilket fall, det hade varit lite intressant att höra vad en person som bara åker i Alperna tycker om fjällen. Jag lärde mig åka skidor sent i livet och är inte på samma tekniska nivå som ni andra och själv tar jag inte exempelvis Hafjell i ett svep, utan vill stanna och samla ihop mig minst en gång. Kodiak i Björnrike är fullt tillräcklig för mig i ett svep.
Som jag tidigare berättat är jag i fjällen för första gången på 25 år. Piståkningen i sig är precis lika bra som i Alperna, egentligen bättre eftersom nerfarterna är nästan tomma och man kan välja sin egen linje. Pisterna blir inte heller så snabbt uppåkta och håller hela dagen.
Funäsberget ger ca 320 fhm och Ramis 300 fhm vilket ger ett bra åk. I Alperna åker jag ändå aldrig mer än 300-400 fhm i ett svep utan att stanna till för en kort paus, är inte tränad för mer än det.
Det handlar mer om upplevelsen och variationen att kunna fortsätta i en lång nerfart, och även att åka över en bergskam och ner i en ny dal och förflytta sig över stora områden och se ett nytt panorama när man kommer dit.
Vi har nog haft tur med många soltimmar den här veckan i Funäs, men något vi har lagt märke till är att det blåser nog mer här än i Alperna.
En annan viktig skillnad är ju att Alperna ligger mycket längre söderut och har sköna soldagar hela säsongen. Jag skulle själv inte välja att åka så här långt norrut i jan-feb.
Totalt sett är vi mycket nöjda med vår resa hit till Funäsfjällen.

Senast ändrad:
Intressant att höra!
(missade att du var i fjällen nu, får väl erkänna att jag började skumläsa efter några sidor)

Om vi nu börjar fantisera så kan vi ju gräma oss över att kaledoniderna inte finns kvar (föregångaren till skanderna/fjällen). Då hade vi sett alperna mer som ett fartgupp mellan Tyskland och Italien.

Har nu i vinter för första gången på ca 20 år åkt i Finska Lappland. Finland har inga berg. Levi är bäst i Finland med flest pister och bra med liftar på en liten kulle. Helt enkelt bra planerat område. Ingen offpist om man inte räknar med litet mellan backarna.Bra parker. Höjdskillnaden är 300m vilket inte räcker för min åkstil. Vissa backar är tillräckligt branta för att få upp en trevlig fart men då är de ju inte så långa istället. Känns att man sitter i liften hela tiden.

Det är omöjligt att bli trött i benen fast man åker från 9:30-19.00 om man åker lift. I alperna känns det vanligtvis i benen om man åker en hel dag.

Ca 50km från Levi finns Pallas där det finns flera små kullar med ca 300-400 höjdmeter. Där kan man tura litet.

Fantastisk tråd att följa för en inbiten skidnerd. Jag har de senaste 2 säsongerna kommit på en fördel med de svenska fjällen. Eftersom backarna är relativt kortare, off pist åkningen rätt svårtillgänglig och snödjupet (oftast) lägre än i alperna, så kan man roa sig med att plocka fram gammal utrustning och damma av gamla färdigheter. Den senaste säsongen har blivit en renesans för mig i form av monoski, alpin snowboard, telemark och ski-skates. Helt plötsligt blev backarna i både Björnrike och Lofsdalen utmanande igen och längden på backarna gjorde att jag inte saknar alperna (för just dessa discipliner...). Jäkligt kul har det varit och snart åker jag upp till vårslasket (när liftköerna tunnat ut efter påsk) för en sista vecka av absolut tillfredsställelse.
Kul att du gillade Ramundberget PisteCarver, du kommer säkert att gilla Björnrike och Skalspasset ännu mer om du provar det nästa gång. Åre har jag tyvärr gett upp på senare år. Jag kanske börjar bli gammal men det känns överexploaterat och då toppen är stängd känns det som Sälen på 80 talet (mer tid i kön än i backen...).
En uppmaning till alla, ta fram de gamla SOS overallerna och monskis och njut av vårslasket och låt oss hoppas att alperna blir tillgängligt igen nästa år så att övriga skidåkare slipper en massa nostalginerdar i de svenska fjällen nästa vinter!!!

Har nu i vinter för första gången på ca 20 år åkt i Finska Lappland. Finland har inga berg. Levi är bäst i Finland med flest pister och bra med liftar på en liten kulle. Helt enkelt bra planerat område. Ingen offpist om man inte räknar med litet mellan backarna.Bra parker. Höjdskillnaden är 300m vilket inte räcker för min åkstil. Vissa backar är tillräckligt branta för att få upp en trevlig fart men då är de ju inte så långa istället. Känns att man sitter i liften hela tiden.

Det är omöjligt att bli trött i benen fast man åker från 9:30-19.00 om man åker lift. I alperna känns det vanligtvis i benen om man åker en hel dag.

Ca 50km från Levi finns Pallas där det finns flera små kullar med ca 300-400 höjdmeter. Där kan man tura litet.
Det är verkligen det du nämner som är den avgörande skillnaden mellan ställen som Sälen och Åre/Alperna; dvs att det känns som man bara sitter i liften.
Mellanställen som Trysil är okej då ett åk är långt och man känner att det är ganska skönt att komma ner till liften och vila några minuter.

Men Åre och framförallt Alperna har så långa nedfarter att man nästan måste ta en paus i backen. Och sett över en dag så är man inte så ofta i liften.
Det är riktigt fint.

Testa att hoppa över den där ihopsamlingspausen några gånger. Kan börja med att ta den senare och senare. Vips så tar du även de längsta backarna i ett svep.

Eller förresten gör inte det. Njut av hur stora bergen, systemen och backarna känns nu innan de börjar krympa för varje år. Sen krävs det bara mer, större, brantare och längre hela tiden.

Dags för en kort avslutande rapport efter sju skiddagar i Funäsfjällen.

Ramundberget: Vackraste fjällpanoramat med viss alp-feeling. Varierad terräng i systemet och hyfsat lång nerfart från 4-sitt expressen. Bästa lunchställe Restaurang Tusen.

Tänndalen: Flest liftar och nerfarter, lite enformigt eftersom alla ligger på rad längs samma sluttning. Fallhöjden lite begränsad men en del bra åk kan man få ändå. Vallbacken som är lite smalare och kurvigare genom björkskogen är kul.
Lunchställe Buskvallen.

Funäsberget: Bästa piståkningen!
Endast ett fåtal liftar men drygt 300 m fallhöjd och flera olika nerfarter med bra lutning och varierat kuperade med krön man åker över. Ett försiktigt ”rek-åk” första gången så man vet vad som finns bakom och därefter superba nerfarter att köra i ett svep.

Slutrapport (långlunch) just nu från Funäsfjällens bästa Restaurang mitt i pisten - ”Berggatan 8” strax ovanför gondolens dalstation i Funäsdalen. Prisvärt, gott och supertrevlig personal - får inte missas!

Glad Påsk! 🥚🪶🐤

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp