Jul i trysil, höjfjellsenter eller turistsenter?

kaosankan

Medlem
Vi tänkte fira jul i trysil (om norrmännen släpper in oss) och hittar det bästa boendet för vår familj vid höjfjellsentret. Men undrar om det är så att man borde bo vid turistsentret för de bästa kvällsmöjligheterna. Har aldrig varit i trysil så har ingen aning om hur det ser ut.

Med kvällsmöjligheter menar vi inte röjig afterski utan snarare möjligheter till mysig julbelysning när man går ut, julgran "på torget", mer än en restaurang, ordentlig mataffär och liknande.

Oavsett var vi bor så tänker vi bo nära backen och vi tar oss dit vi vill åka på dagarna så det är verkligen "bästa julstämning för familj med barn 9-13 år efter liftarna stängt" som vi undrar över.

Bor själv på fageråsen/høyfjellsentra och skulle nog säga att turistcentret låter bättre för er. Men de flesta och större affärerna ligger nere i byn som kanske inte riktigt är på gångavstånd för 9-13 år från turistcentret. Fageråsen är mer fjällkänsla än turistcentret som är lite mer som namnet.

Tack för svar. Lite följdfrågor. Om vi struntar i affärerna utan ser till restauranger, pubar och allmän bykänsla (och tänker bort "riktiga" Trysilbyn lite längre bort). Hur är det då på de olika ställena? Jag har försökt kolla på Google maps och då har höyfjellscentret sett mysigare ut.

Två svenska fjäll som vi gillar utifrån "andra aspekter än skidåkningen" och som är väldigt olika är Åre (som ju är en riktig ort) och Romme (som har ett väldigt bra hotell som "sitter ihop" med backen). Övriga orter så är det väl egentligen bara skidåkningen vi gillat och har saknat bykänslan.

Off topic som kommentar till det du skrev på slutet... Kanske något för framtiden: Många gillar Funäsfjällen fast jag har inte varit där själv. Låter trevligt, med bra skidåkning. Nackdelen är kanske att det är flera halvstora liftsystem som inte hänger ihop, fast de ligger ganska nära varann med bil (och buss?)
Vår väninna gillar Ramundberget (som jag tror räknas till Funäsfjällen) bl.a. för den där känslan att det ligger längst in - vägen tar liksom slut där, man är framme.

Ja jag har varit i både ramundberget och tänndalen och det passar vissa delar av familjen alldeles utmärkt men för den halva av familjen som värdesätter restauranger och runtomkringdelar saknas det tyvärr en del. Vilket väl är generellt för egentligen alla svenska fjäll utom Åre.

Tack för svar. Lite följdfrågor. Om vi struntar i affärerna utan ser till restauranger, pubar och allmän bykänsla (och tänker bort "riktiga" Trysilbyn lite längre bort). Hur är det då på de olika ställena? Jag har försökt kolla på Google maps och då har höyfjellscentret sett mysigare ut.

Två svenska fjäll som vi gillar utifrån "andra aspekter än skidåkningen" och som är väldigt olika är Åre (som ju är en riktig ort) och Romme (som har ett väldigt bra hotell som "sitter ihop" med backen). Övriga orter så är det väl egentligen bara skidåkningen vi gillat och har saknat bykänslan.
Varit mycket i Trysil men aldrig över jul. Turistcentret har fler restauranger och pubar än Höyfjellscentret . Dock finns inte alls samma bykänsla som i Åre. Den hittar ni inte i Trysil. Däremot snösäker och omväxlande skidåkning för era 9-13 åringar

Varit mycket i Trysil men aldrig över jul. Turistcentret har fler restauranger och pubar än Höyfjellscentret . Dock finns inte alls samma bykänsla som i Åre. Den hittar ni inte i Trysil. Däremot snösäker och omväxlande skidåkning för era 9-13 åringar
Tack. Vi bokade en lägenhet i Trysilfjellet apartment hotel och håller tummarna för att Stockholm blir en grön region för inresa till Norge tills dess.

Tillbaka
Topp