Nya pjäxor och bootfitting hemma eller på orten?

Goddag!
Går i tankarna att köpa nya pjäxor då de jag har är äldre än kidsen i parken.
Har krångliga fötter, breda, höga, och pronerar.
Har alltid haft problem med pjäxor men de jag har nu är sköna efter mycket anpassningar och formgjuten sula. Därför har jag tvekat att skaffa nya.
Men nu är de ordentligt slutkörda.
Min fråga då är: ska jag köpa och göra en ordentlig bootfitting hemma i stan på tex Alpingaraget eller vänta och göra det på skidorten för att kunna komma in och justera efter åkning?
Mina nuvarande som jag köpte i Val Thorens blev bra efter två dagars åkning med återbesök efter varje dag för att kunna tweeka dem. Köper man hemma i stan så har man i värsta fall ont hela resan.

Vintern närmar sig!
Fredrik

Om du ska åka till en ort där du vet att det finns en välsorterad alpinbutik och personal som är duktig på bootfitting - köp på orten. Då blir det så mycket smidigare att göra justeringar i efterhand, under de närmsta dagarna.
Om du ska åka till Kittelfjäll, La Grave eller Rusutsu finns det tyvärr inget val. Där finns inget sortiment av pjäxor (vad jag vet). Då måste du köpa dem hemma och får riskera att ha ont under resan.
Du kan också gå till Henrik Enarssons egna studio i Stockholm. Där får du en service långt mycket bättre än i butikerna. Han har fått mina pjäxor att sitta bättre än ett par pjäxor någonsin gjort på mina besvärliga, höga, knöliga fötter, direkt efter första anpassningen.

En allmän fråga bara:
Formsprutar man inte pjäxor längre?
Det måste ju vara det bästa om man har besvärliga fötter.

En allmän fråga bara:
Formsprutar man inte pjäxor längre?
Det måste ju vara det bästa om man har besvärliga fötter.
Ja, visst är det mindre vanligt med sprutpjäxor nu än det var runt 1990. På den tiden gick det att få sina pjäxor sprutade i välsorterade sportaffärer t o m i sydsvenska städer såsom Kristianstad och Växjö. Nuförtiden är det bara möjligt på en handfull ställen i hela Sverige.
Det finns andra som kan mer än jag i frågan, men jag har två teorier:
- Vanliga innerskor har blivit bättre och lättare att forma, med mindre arbetsinsats än sprutskor.
- Det är mycket som kan gå fel med sprutskor - ojämnt fördelat skum, för löst, för hårt m m. Det låter bättre än det är. För egen del sprutade jag mina innerskor totalt fem gånger på 80/90-tal, men det blev aldrig bra.

Ja, visst är det mindre vanligt med sprutpjäxor nu än det var runt 1990.
- Vanliga innerskor har blivit bättre och lättare att forma, med mindre arbetsinsats än sprutskor.
Det har du helt rätt i!
Moderna pjäxor formar sig efter foten på ett helt annat sätt.
Jag lyckades förr aldrig få standardpjäxor att sitta bra, har inga konstiga fötter med ”knölar” eller så, men har låg vrist.
På 90-talet fick jag sprutat ett par Salomon SX92E, och det blev fantastiskt. Innerskon (skummet) var hårt som betong, men såå sköna de var och så bra de satt. Man behövde aldrig hålla på och ”spänna” pjäxan, man bara slog igen skaften och de satt som gjutna betongblock!
- Det är mycket som kan gå fel med sprutskor - ojämnt fördelat skum, för löst, för hårt m m. Det låter bättre än det är. För egen del sprutade jag mina innerskor totalt fem gånger på 80/90-tal, men det blev aldrig bra.
Det har du också rätt i!
Mitt första försök blev inte bra, skummet fyllde inte ut, men butiken tog det på sig och gjorde ett par till som blev perfekt.
Efter 20 år blev jag tvungen att ge upp dessa pjäxor, men har lyckats få ett par standard Salomon XPro110 att sitta lika bra. En sportbutik i Neustift Stubai hjälpte mig under en vecka med diverse påbyggnader/tillpassningar och nu har jag igen ett par pjäxor som man trycker ner foten i, och de sitter som gjutna block direkt. Har alltid samma läge på spännena och spänner bara upp pjäxorna vid lunch. Får hoppas att dessa också håller ”för evigt”.

Som råd kan jag bara instämma i en del tidigare inlägg - köp på plats så fort man kommer till skidorten, och justera dag för dag. Det tog en vecka för mina att bli bra.

Pjäxor är nr 1 och skidor nr 2!

Pjäxor är nr 1 och skidor nr 2!

Jag skulle säga att pjäxor är nr 1, det man ställer i pjäxorna är nr 2 och skidorna kommer som nr 3. Några vändor till gymmet och en skidlektion gör mer nytta och skillnad än nya skidor, men rår inte på illa sittande pjäxor.

Senast ändrad:
Jag skulle säga att pjäxor är nr 1, det man ställer i pjäxorna är nr 2 och skidorna kommer som nr 3. Några vändor till gymmet och en skidlektion gör mer nytta och skillnad än nya skidor, men rår inte på illa sittande pjäxor.
Det med gymmet var så självklart att det tyckte jag inte behövde skrivas ut.;)

Om du ska åka till en ort där du vet att det finns en välsorterad alpinbutik och personal som är duktig på bootfitting - köp på orten. Då blir det så mycket smidigare att göra justeringar i efterhand, under de närmsta dagarna.
Om du ska åka till Kittelfjäll, La Grave eller Rusutsu finns det tyvärr inget val. Där finns inget sortiment av pjäxor (vad jag vet). Då måste du köpa dem hemma och får riskera att ha ont under resan.
Du kan också gå till Henrik Enarssons egna studio i Stockholm. Där får du en service långt mycket bättre än i butikerna. Han har fått mina pjäxor att sitta bättre än ett par pjäxor någonsin gjort på mina besvärliga, höga, knöliga fötter, direkt efter första anpassningen.
Henrik gör säsong i Järvsö så vet inte hur det är med bootfitting i Sthlm för tillfället.

Har krångliga fötter, breda, höga, och pronerar.
Har alltid haft problem med pjäxor men de jag har nu är sköna efter mycket anpassningar och formgjuten sula.

Det är en bra ide att ta med sig sina gamla favoriter till bootfittern/butiken så är det lättare att ta fram en ny pjäxa med samma eller liknande läst och den som skall anpassa de nya kan se vad som tidigare gjorts.
#fwiw #snö

Tillbaka
Topp