.

.
Kommer du att känna skillnad? Högst troligen
Kommer du att vänja dig efter ett par dagars åkning? Jajamen
Kommer du att ångra dig? Nixpix

Kör faktiskt också på 12 cm längre, gick upp från 9 cm kortare pistraketer, alltså +21 cm - och +22 mm. Första dan var det nollkoll, andra dan höll jag mig i undervisningsbackarna, sen tredje dan är vi oskiljaktiga.

.
Kommer du att känna skillnad? Högst troligen
Kommer du att vänja dig efter ett par dagars åkning? Jajamen
Kommer du att ångra dig? Nixpix

Kör faktiskt också på 12 cm längre, gick upp från 9 cm kortare pistraketer, alltså +21 cm - och +22 mm. Första dan var det nollkoll, andra dan höll jag mig i undervisningsbackarna, sen tredje dan är vi oskiljaktiga.
Ja, klart att det går bra.
Innan carving åkte man på +2m långa skidor, var helt nödvändigt för att de skulle kännas stabila. De gick också att svänga kvickt med. Skillnaden nu är ju att pistskidorna är stabila redan vid 150 cm, så man behöver inte långa skidor längre (jag menar då för pist).
Sen svänger ju en lång skida idag självklart lättare en lång pre-carver.
Jag köpte detta året mina första breda skidor och gick upp 11 cm från pistskidorna (efter tips från andra här på forumet), blev hur bra som helst.:)

.
Skulle säga att som med så mycket beror det på. Mina mest använda skidor är ca 12 cm längre än mig. Har även andra som är närmare min egen längd, pga de har helt annan shape hade det blivit för mycket skida annars.
Sen är det väl numera snarare ens vikt som styr skidlängden än ens längd?
Men om planen är moderna lättåkta skidor med lång rocker, kör på bara!

.
Skulle säga att som med så mycket beror det på. Mina mest använda skidor är ca 12 cm längre än mig. Har även andra som är närmare min egen längd, pga de har helt annan shape hade det blivit för mycket skida annars.
Sen är det väl numera snarare ens vikt som styr skidlängden än ens längd?
Men om planen är moderna lättåkta skidor med lång rocker, kör på bara!
Även om mina breda skidor är längre än pistskidorna, så är de ”kortare” i en hård pist pga rockern fram och bak. Skidans åklinje blir kortare om inte underlaget är mjukt.

.
Förmodligen är det till det bättre skulle jag säga. Men det är viktigt att tänka på rockerkurvor, monteringspunkter m.m. och inte enbart stirra sig blind på längden. En lång rockerkurva gör skidan smidig i sväng och flyt även om den är lite längre än vad man kanske brukar köra på i allmountain / pist.
Personligen kör jag 192cm puderskida och 177cm pistskida.

Tillbaka
Topp