Svårt att hitta pjäxor med stora fötter

Stahre87

Medlem
Hej, har ett problem.
Inte någon butik i Sveriges 4e största stad har några carving pjäxor i storlek 31.5 (48) att prova. Därför måste jag beställa ett par.

Jag är inte nybörjare, men åker inte speciellt avancerat speciellt inte nu med 3 barn som lär sig. Åker max 1v/år, och föredrar komfort före rent prestanda.

Eftersom jag har stora fötter så är det inte superlätt att hitta några inom rimligt pris (hade tänkt max 2k nu på rea)

Dessutom är jag 100kg tung och 194cm lång.

Dessa har jag spanat på då dom är breda, tidlösa i design och billiga men vad tror ni om dom? https://www.stadiumoutlet.se/utrustning/alpint/290891101/k2.so-compass-rx-u.black-silver#

Har ni andra tips?

Såg att stadium outlet i länna (Stockholm) hade en Salomon modell i 31.5 och även 33. Kanske kan vara värt för dig att höra av dig till dom och se :) var bra pris på dom också. Antar att dom är svår sålda:) har själv stora fötter men beställd mina från Paris.

Såg att stadium outlet i länna (Stockholm) hade en Salomon modell i 31.5 och även 33. Kanske kan vara värt för dig att höra av dig till dom och se :) var bra pris på dom också. Antar att dom är svår sålda:) har själv stora fötter men beställd mina från Paris.
Vet du vilken modell och pris det var på dom?

K2 pjäxor som du länkade har 80 flex - de är alldeles för klena för dina mått oavsett nivån på din åkning. 2 lax är också en låg budget för ett bra pjäxköp.
Må vara, men detta år blir det 2 dagar med småbarn, förra året inget så att köpa något för 5k är inte värt det. Har kört sista 7 åren med något för små och haft ont satan, men kört på. Då förstår du hur effektivt jag åker... och förhoppningsvis så är 2000kr på rean ok, många brukar vara nedsatta 40-50% och således nära 4k i ord pris. Vilken flex är lämplig? Läst mig till att runt 90 borde va bra för min vikt

Tyvärr inte hundra på modell men va en med 100flex. Och kostade 1399kr ord pris var 3200.

Men slå dom en signal imorgon när dom öppnat.

Ett annat tips om du vet vilken läst bredd och typ av pjäxa du är ute efter så kolla europeiska sidor.

Men lite mer flex skulle nog inte skada. Jag brukade köra med 130 i flex men landade lite galet i switch och bröt benet för några år sen. Så nu kör jag med 120 istället.

Du och jag är ungefär lika stora.

Tack för tips jag ska kolla. Dom jag kört med nu i många år har ställbart flex och har inte ens reflekterat över vad dom qtår inställd på 🤣 ja, du hör själv hur seriös jag är med åkningen. Jag slår dom en signal imorgon
Tack

PS ska till Idre någon dag efter nyår så är nog svårt att beställa från utlandet, sen är det lite smått jobbigt med retur om dom sitter som skit.

Sådär 18 mil tur retur för dessa i bra storlek, flex 100 och 3800kr nedsatt till 1299. Hur gör man med "custom shield "?

Salomon

Bilagor

• 20211227_173832.jpg
    20211227_173832.jpg
    563.2 KB · Besök: 162
Haha och det var dom jag köpte, i Länna. Fanns 2st. Har du erfarenhet av custom shield och att värma själv hemma?

Nej tyvärr inte, har bara använt mig av en Bootfiter i Kanada och har ingen aning om hur det funkar att värma själv hemma.

Haha och det var dom jag köpte, i Länna. Fanns 2st. Har du erfarenhet av custom shield och att värma själv hemma?
Standardugn med över- och undervärme på 220 grader i 20 min, eller varmluftsugn på 200 grader i 15 min. Ej lämpligt med microvågsugn.
Nej, skämt åsido, gå till en kunnig sportbutik i stället så att du inte förstör pjäxorna.
När jag köpte mina pjäxor i en sportbutik i Neustift så sa man till mig att man skulle inte värma i onödan, eftersom pjäxorna blir större av det. De rekommenderade att köra med dem först i stället eftersom pjäxorna formar sig ändå (det tar bara längre tid). Gå omkring i dem mycket hemma först, och trycker de inte på någon speciell punkt eller gör ont på något annat sätt - värm inte.

Nu är jag kanske lite sen på bollen om du redan köpt. Men är dina fötter verkligen 315 mm långa? Varför jag ställer mig frågande är för att dom flesta (efter åratal jobbandes i friluftsbutik och i skiduthyrningar i Italien), som är lite längre och tyngre har med sig sen barnsben att man har en viss skostorlek, men man har aldrig mätt fötterna. Du kanske är undantaget som bekräftar regeln, men det är extremt få som säger att dom har 48-49 i vanliga skor som i verkligheten har 315-320 mm långa fötter.

Det är kanske inte ett problem om du mest åker lugnt med ungarna och lär dom i barnbacken, men jag tror att om du ska åka mer aggressivt och fler än några enstaka dagar någon gång skulle ha en bättre helhetsupplevelse om du hade en pjäxa som är anpassad för din fot, i 3 dimensioner alltså, inte bara din fots längd. Högst troligen har du breda fötter, och när man hyr pjäxor så går man ofta upp i storlek tills dom sitter bra på längden, sen är passform runt om foten ofta sekundärt.

Det kan dock vara så att pjäxan du köpt är helt perfekt, grattis i så fall :)
100 flex låter dock klent på din längd och vikt, men flexindex är som sagt ingen exakt vetenskap, så känner du att dom svarar på din input så är de nog helt i sin ordning.

Nu är jag kanske lite sen på bollen om du redan köpt. Men är dina fötter verkligen 315 mm långa? Varför jag ställer mig frågande är för att dom flesta (efter åratal jobbandes i friluftsbutik och i skiduthyrningar i Italien), som är lite längre och tyngre har med sig sen barnsben att man har en viss skostorlek, men man har aldrig mätt fötterna. Du kanske är undantaget som bekräftar regeln, men det är extremt få som säger att dom har 48-49 i vanliga skor som i verkligheten har 315-320 mm långa fötter.

Det är kanske inte ett problem om du mest åker lugnt med ungarna och lär dom i barnbacken, men jag tror att om du ska åka mer aggressivt och fler än några enstaka dagar någon gång skulle ha en bättre helhetsupplevelse om du hade en pjäxa som är anpassad för din fot, i 3 dimensioner alltså, inte bara din fots längd. Högst troligen har du breda fötter, och när man hyr pjäxor så går man ofta upp i storlek tills dom sitter bra på längden, sen är passform runt om foten ofta sekundärt.

Det kan dock vara så att pjäxan du köpt är helt perfekt, grattis i så fall :)
100 flex låter dock klent på din längd och vikt, men flexindex är som sagt ingen exakt vetenskap, så känner du att dom svarar på din input så är de nog helt i sin ordning.
Den är 31.1cm (ja foten...) exakt mätt med fotsticka.
Har pjäxor som jag lidit med i 30.5 nu i 7 år, fått ont i tårna och domnar i dom varje år men pinat mig genom detta. Har långvariga problem med nageltrång dlm jag opererat i omgångar som grädde på moset. Dessa känns helt annorlunda direkt på foten utan att ha kört med dom, mycket bättre och trycker på rätt ställen så att säga.

Den är 31.1cm (ja foten...) exakt mätt med fotsticka.
Har pjäxor som jag lidit med i 30.5 nu i 7 år, fått ont i tårna och domnar i dom varje år men pinat mig genom detta. Har långvariga problem med nageltrång dlm jag opererat i omgångar som grädde på moset. Dessa känns helt annorlunda direkt på foten utan att ha kört med dom, mycket bättre och trycker på rätt ställen så att säga.
Ja då har du nog rätt size iallafall! Grattis, man blir glad när man träffar folk som inte överdriver sin skostorlek :)

Nej, qkullenog överdriva fast åt andra hållet. Ett rent helvete att hitta bra skor...

Bilagor

• 20211227_192844.jpg
    20211227_192844.jpg
    497.6 KB · Besök: 169
Tillbaka
Topp