Prisvärd försäkring som täcker offpist utan guide - finns det?

jennnifer

Medlem
Åker förhoppningsvis till Kanada i januari och letar med ljus och lykta efter en reseförsäkring som täcker offpist utan guide. Har koll på ERV men det blir saftigt pris för en hel säsong...

Någon som har några rekommendationer?

Svarar på min egen fråga om det är fler som söker information. Har ringt runt till de bolag jag har idag.

Hemförsäkring/Reseförsäkring
  • Folksam reseförsäkring (som ingår i hemförsäkringen) har inga begränsningar för off-piste förutsatt att man följer lokala regler och rekommendationer. Gäller 45 dagar. Prisförslaget jag fick för förlängt reseskydd i ytterligare 1,5 månad: 3420 kr. Gäller även om UD avråder från att resa pga. covid.
Olycksfallsförsäkring
  • IF Olycksfallsförsäkring täcker inte off-piste
  • Trygghansa Olycksfallsföräkring har inga begränsningar för off-piste i sina villkor förutsatt att man följer lokala regler och rekommendationer. Gäller även om UD avråder från att resa pga. covid.

Disclaimer: lita inte på ovan - gör egen research också.

Verkar som att olycksfallsförsäkringen hos Hedvig kanske kan fungera? Se sidan 10 i deras villkor. Står inget om offpiste-åkning i begränsningar där vart fall. Däremot fridykning på mer än 10 meters djup så gäller försäkringen inte, så kan vara bra att ha koll på snödjupet vid puderåkning då kanske... ;)

Verkar som försäkringen gäller i hela Norden, samt i 12 månader i övriga länder? Riktigt schysst i så fall.

De har ju till och med bild på toppturande under Olycksfall.

Jag fick ett tips en gång om www.alpenvereinaktiv.com. De skulle ha någon försäkring som var väldigt bra, men jag kollade aldrig upp det. När jag går in och tittar på deras hemsida nu, verkar den bara gå att läsa på tyska och jag är inget vidare på det språket. Jag hittar inget om någon försäkring, men någon annan som är bättre på tyska kanske kan hitta mer info.

Jag fick ett tips en gång om www.alpenvereinaktiv.com. De skulle ha någon försäkring som var väldigt bra, men jag kollade aldrig upp det. När jag går in och tittar på deras hemsida nu, verkar den bara gå att läsa på tyska och jag är inget vidare på det språket. Jag hittar inget om någon försäkring, men någon annan som är bättre på tyska kanske kan hitta mer info.
Det ser ut att vara ett alpinforum för de tysktalande delarna av Alperna (Österrike, Tyskland och Südtirol). Mycket intressant info på siten, men hittar tyvärr inget om någon försäkring.

Jag har min försäkring via Alpenverein.

Det är enkelt att skaffa via AAC UK https://www.alpenverein.at/britannia/

OBS: Försäkringen täcker enbart evakueringen och tredjepartsförsäkringen.

IFs reseskydd via hemförsäkring gäller vid olycksfall i offpist. Dock gäller inte deras olycksfallsförsäkring:

"Reseskyddet gäller om du skadar dig vid offpiståkning och vi ersätter vård- och transportkostnader. Om olyckan leder till att du får bestående besvär efteråt kan du däremot inte få någon ersättning, eftersom olycksfallsförsäkringen inte gäller när du åker offpist."

Kanske inte aktuellt nu men i Länsförsäkringars hemförsäkring ingår det mesta inom extremsport. Ringde och frågade för att dubbelkolla när jag själv skulle till Kanada för 3 år sen och då sa de i stort sett att allt ingår utom medvetna slag mot huvudet. Offpiste i all terräng menade alltså kundtjänst ingick.

Vet att både Trygg Hansa och Länsförsäkringars hemförsäkringar gav positiva svar när jag pratade med dem för ett år sen. "Vad händer om jag i ett land utanför EU, som Schweiz, åker offpist och blir tvungen att hämtas av helikopter". Båda ovan gav tumme upp på att hantera kostnader för det.

Senast ändrad:
Trygghansas olycksfallsförsäkring är guld. Det enda tråkiga är att de för några år sen la till en övre höjdgräns på 5000 möh. Det är standard att ha det i försäkringar eftersom höghöjdsaktiviteter är riskfyllda och "dyra" ut försäkringssynpunkt, men innan det skulle den täckt ett åk som Andrzej Bargiel på K2 så länge du inte gjorde det professionellt. Men som sagt, det är ingenting konstigt att de la till det - har en vän innan som var och klättrade 6000-meters-toppar i Nepal på den försäkringen. Hur prisvärda saker är är ju väldigt debatterbart, men vill minnas jag betalade typ 900 spänn extra för att den skulle täcka mina säsonger när det var aktuellt.

Det händer saker inom försäkringsvärlden. Folksams både hem och sjuk/olycksfallsförsäking kräver guide med vid offpistskidåkning för att vara ersättningsberättigad.

Vad jag kan se verkar Trygg Hansa och LF fortfarande ha enklast och mest tillåtande villkor för en offpistskidåkare.

Jag börjar låta som om jag var sponsrad av ERV men får intrycket att deras Extremsportförsäkring täcker offpist-åkning utan guide, uttryckt som "...alla sportaktiviteter så länge de är lagliga i landet där du befinner dig."
Inte helt gratis, jag får upp ca 1700 kr för en vintervecka i Europa.

1726814859145.png

Det händer saker inom försäkringsvärlden. Folksams både hem och sjuk/olycksfallsförsäking kräver guide med vid offpistskidåkning för att vara ersättningsberättigad.

Vad jag kan se verkar Trygg Hansa och LF fortfarande ha enklast och mest tillåtande villkor för en offpistskidåkare.
Tack för info. Det verkar ha blivit dags att vinka adjö till Folksam, efter nästan 30 år som kund.

Tillbaka
Topp