RandoScando
Turtok
Lavinolycka i Österrike
Flera svenskar döda i lavin i Österrike
Fyra svenskar har dött i en lavinolycka i Österrike, bekräftar svenska UD för SVT Nyheter.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja verkligen, stay safe där ute…Jäkligt tråkigt. Ännu värre när det är med gudie tycker jag, jag sätter själv väldigt stor tillit till dem. Men man är ju tyvärr aldrig helt säker.
Var har du hört/läst att dom haft guide?Ännu värre när det är med gudie tycker jag,
Läs artikeln som SVT själva länkar till, "De döda är fyra svenskar och en lokal bergsguide."Var har du hört/läst att dom haft guide?
[artikeln]Arrangörer av resor till Alperna som TT varit i kontakt med säger att de drabbade sannolikt är svenskar som på egen hand tagit sig ned till området.[/artikeln]
![]()
Flera svenskar döda i lavin i Österrike
Fyra svenskar har dött i en lavinolycka i Österrike, bekräftar svenska UD för SVT Nyheter.www.svt.se
Fick denna länk av en vän som jobbar där nere.
Blog | Lawinen.report
lawinen.report
Hej! Bra länk! Jag är påväg ner för att rapportera om olycka för expressen! Vill din kompis prata med mig? Jag finns på +46722229605
26 laviner i torsdag........
26 rapporterade i Österrike. I Schweiz fick slf in över 60 rapporter om laviner tor-fre. Det är alltså bara de någon sett och brytt sig om att rapportera.26 laviner i torsdag........
Ja eller kanske snarare en fjärrutlöst lavin :/![]()
Polizeimeldung: Lawinenabgang in Spiss forderte fünf Todesopfer
SPISS. Bei einem Lawinenabgang in der Samnaungruppe in der Gemeinde Spiss kamen am Freitag fünf Tourengeher/Variantenfahrer – vier Schweden und ein einheimischer Berg- und Skiführer – ums Leben.www.meinbezirk.at
På den bilden, tycker jag det ser ut som cirka 5 skidspår som kommer uppifrån till höger och går vidare in i dalen som är utloppsområde för lavinerna man ser i bilden. Inga skidspår syns efter lavinkäglorna, ner mot helikoptrarna. Det kan indikera att de fångats i terrängfälla av en spontant utlöst lavin.
På berget i förgrunden ser man för övrigt hur den lavinen har dragit över två snowboardspår
Ser inte några spår, men kanske är mina gamla dåliga ögon. Blandar du ihop med vindpåverkad snö? Gissar att de tänkt åka ungefär som den röda linjen, oklart hur långt höger/vänster. Då släppte det ovanför (väster om) dem och de drogs med ner en bra bit (enligt texten). På kartan: gult 30-35 grader, orange 35-40 grader. Syns även på bilderna att det är en rätt brant sluttning.![]()
Polizeimeldung: Lawinenabgang in Spiss forderte fünf Todesopfer
SPISS. Bei einem Lawinenabgang in der Samnaungruppe in der Gemeinde Spiss kamen am Freitag fünf Tourengeher/Variantenfahrer – vier Schweden und ein einheimischer Berg- und Skiführer – ums Leben.www.meinbezirk.at
På den bilden, tycker jag det ser ut som cirka 5 skidspår som kommer uppifrån till höger och går vidare in i dalen som är utloppsområde för lavinerna man ser i bilden. Inga skidspår syns efter lavinkäglorna, ner mot helikoptrarna. Det kan indikera att de fångats i terrängfälla av en spontant utlöst lavin.
På berget i förgrunden ser man för övrigt hur den lavinen har dragit över två snowboardspår
Eller så visar fotot kanske Fliesser bergs ostsida. Lavinområdena inringade med rött i så fall.Ser inte några spår, men kanske är mina gamla dåliga ögon. Blandar du ihop med vindpåverkad snö? Gissar att de tänkt åka ungefär som den röda linjen, oklart hur långt höger/vänster. Då släppte det ovanför (väster om) dem och de drogs med ner en bra bit (enligt texten). På kartan: gult 30-35 grader, orange 35-40 grader. Syns även på bilderna att det är en rätt brant sluttning.
Visa bilaga 16173
Intressant. Massiv lavin. De verkar ju ha fått hela bergssidan över sig under traversen.Avalanche.report
avalanche.report
Jo. Och intressant att svaga lagren verkade vara svagare i "dalen" var de åkte. Det var tillräckligt svagt för att "fjärrutlösa" hela bergsidan verkar det som.Intressant. Massiv lavin. De verkar ju ha fått hela bergssidan över sig under traversen.
Jo. Solen förmodligen legat på mer där.Jo. Och intressant att svaga lagren verkade vara svagare i "dalen" var de åkte. Det var tillräckligt svagt för att "fjärrutlösa" hela bergsidan verkar det som..
Flest lavinolyckor sker tydligen vid skala 3, eftersom det gått en tid, vädret vackert och allt uppkört liftnära?Undrar vilken parameter som gjorde att man kunde sänka från en 4:a till en 3:a från torsdagen till fredagen, när de åkte? En 3:a är ju ingen som helst garanti att sånt här inte skall hända på utsatta platser men ändå... Hade de åkt på andra sidan bäcken i dalen hade de kanske inte utlöst sidan, eller i alla fall inte fastnat i lavinen. Väldigt obehaglig och sorglig händelse. Vila i frid.
Nej, vi har vara tittat ner och vänt eftersom vi inte visste hur vi skulle komma vidare ner. Vi trodde ju denna grupp också skulle följa kammen och åka offpist ner mot liftarna igen, som vi tänkte. Därför undrade vi ju vart de försvann, senare.Hej anders, du som var där mycket, har ni åkt där tidigare? Dvs den dalen? Är det nånting man har på kartan när man är där, att den slutningen kan släpper?
Från soffan med fatmap i handen ser det ju självklart ut, men verkligheten är ju (och känns) oftast annorlunda. Försöker lära ur olyckan, som vanligt. Och hur platsen kändes/upplevdes tidigare är ju en viktigt faktor, tycker jag.
Du sätter fingret på det som kan vara det absolut största problemet med 1-5-skalan. 3 - "considerable"/"betydande" är ordentligt farligt, det är inte "halvvägs" eller "normalläge" så att säga.Undrar vilken parameter som gjorde att man kunde sänka från en 4:a till en 3:a från torsdagen till fredagen, när de åkte? En 3:a är ju ingen som helst garanti att sånt här inte skall hända på utsatta platser men ändå... Hade de åkt på andra sidan bäcken i dalen hade de kanske inte utlöst sidan, eller i alla fall inte fastnat i lavinen. Väldigt obehaglig och sorglig händelse. Vila i frid.
Först: Så fruktansvärt för alla inblandade!Flest lavinolyckor sker tydligen vid skala 3, eftersom det gått en tid, vädret vackert och allt uppkört liftnära?
Åkte själv hela dagen i Samnaun systemet, offpist, igår. Alla helglediga dök upp och hysterin var än värre. Alla branta rännor åktes upp ännu mer.
Men tycker 3 var helt relevant igår men kanske inte på fredagen. Man måste ju även skilja lite på avancerad topptur med guide och risk där de flesta åker. Dessutom kan man ju inte urvattna skalan som jag tycker man gör i Sverige. Ramundberget med 30cm hårdfruset och ingen snö senaste månaden. Nog sjutton har de en 2 eller 3 för det kan ju kanske släppa lite
På bergslutningen. Solpåverkan med frys smält cyclar hade stärkt lagren(skaren) på bergslutningen gentemot dalen.Jo. Solen förmodligen legat på mer där.
Jag har inte varit där, men försöker också lära om det går. På bilden har jag ritat det som ser ut som gruppens spår i rött. Ganska exponerat för branta sidan med mycket vindriven snö och med bäckfåran som terrängfälla. Jag hoppas att jag hade valt det gröna spåret om jag hade varit där, men det är lätt att säga utan att ha varit därHej anders, du som var där mycket, har ni åkt där tidigare? Dvs den dalen? Är det nånting man har på kartan när man är där, att den slutningen kan släpper?
Från soffan med fatmap i handen ser det ju självklart ut, men verkligheten är ju (och känns) oftast annorlunda. Försöker lära ur olyckan, som vanligt. Och hur platsen kändes/upplevdes tidigare är ju en viktigt faktor, tycker jag.
Hur menar du att den var svagare i "dalen"?Jo. Och intressant att svaga lagren verkade vara svagare i "dalen" var de åkte. Det var tillräckligt svagt för att "fjärrutlösa" hela bergsidan verkar det som.
Skaren i snölagret var svagare i dalen. Behövdes mindre påverkan för att brista och orsaka lavinen. Detta var litet nytt för mig att det skiljer så mycket på ett litet område. Har iofs kommit fram på lavin föreläsningar men var ändå intressant att det fördes fram i rapporten.Hur menar du att den var svagare i "dalen"?
Nej, snölagret behöver inte vara svagare i dalen - men det var tillräckligt svagt för 6 åkare att överlasta det och propagation fick det stora facet att komma ner. Mera tydligt tex. här https://www.sawtoothavalanche.com/remote-triggering/Skaren i snölagret var svagare i dalen. Behövdes mindre påverkan för att brista och orsaka lavinen. Detta var litet nyt för mig att det skiljer så mycket på ett litet område. Har iofs kommit fram på lavin föreläsningar men var ändå intressant att det fördes fram i rapporten.
Rätta gärna om jag tänker fel.
Solen är nog ingen stor faktor. Den långa torra perioden innan däremot. Har gett snön tid att ändra sig till större kristaller som är typiska för svaga skikt. Vanligt att man läser om detta i SLFs lavinprognoser och snöinformation, speciellt för Wallis och Graubünden där detta fenomen är vanligt pga topografi och vädermönster. Detta i kombination med att den där sidan knappast blir spårad särskilt ofta byggde upp ett stor sammanhängande skikt som med den enorma lasten av inblåst nysnö, plus skidåkare, plötsligt kollapsade.Jo. Solen förmodligen legat på mer där.