Ja eller kanske snarare en fjärrutlöst lavin :/
Troligen spontant:
Ett offentligt inlägg på Facebook från en av killarna som var med på resan:
"Lavinolyckan i Spiss är det värsta som har hänt mig. Vägen framåt för att hantera detta kommer vara lång och tung. Många vet inte om att olyckan berör mig och ni som fått reda på det har många frågor. Här är en snabb sammanfattning:
Jag har åkt skidor off-pist med samma grupp om åtta kompisar i över 20 år. De senaste 10 har vi åkt till samma ställe i Österrike och åkt med en lokal guide i vår egen ålder som liksom vi är småbarnsförälder.
I år landade fem i söndags och en till anslöt i tisdags. Två valde att stanna hemma i Sverige - beslut som de aldrig kommer att glömma att de fattade.
Det snöade mycket i området i början av veckan. Snöandet var dåliga nyheter i det att den tilltagande lavinrisken begränsade oss till liftnära åkning i mindre, familjevänliga system, vilket inte är våra vanliga jaktmarker. Samtidigt var snöandet goda nyheter eftersom även denna åkning blev helt fantastisk. På torsdagen sprack det upp i strålande sol och vi fick en av de bästa skiddagarna någonsin.
Först på fredagen, när lavinrisken hade sänkts från 4 till 3 i området tog vår guide med oss på en halvdagstur med ett av sina favoritåk från Ischgl ner mot Samnaun och Spiss. Han kunde det väl och hade åkt det tre gånger bara i år med andra gäster och för sex år sedan även med oss.
Det blev hans sista åk i livet. En massiv lavin utlöstes spontant (dvs naturligt, inte av människor) vid precis fel tidpunkt högt uppe på berget ovanför åkarna. Guiden och fyra av mina absolut närmaste och mest älskade vänner begravdes i lavinen och kunde inte räddas. Två av oss överlevde: En av mina vänner, och jag. Han, som mirakulöst nog begravdes såpass ytligt i lavinen att han efter en tid lyckades gräva fram sin telefon och larma 112. Jag själv, som hade stannat hemma på hotellet pga en ömmande handled. Mig veterligt är det första gången under dessa 20 år som jag inte trotsade småskador och förkylning för att slippa missa en skiddag.
Vi har en erfaren guide och procedurer för att i möjligaste mån inte utsättas för laviner. Vi har också utrustning och träning för att rädda varandra om någon ändå hamnar i en lavin. Men när snömassorna från 400 meter bergssida bestämde sig för fel tidpunkt, blev naturen oss övermäktig.
Nu är fokus på de anhöriga till våra vänner. Ursäkta om jag inte svarar på era vänliga meddelanden och erbjudanden om hjälp. Men jag lovar att fråga om jag behöver."