Skidor som jag orkar åka på hela dagen

Talhagen

Medlem
Hej!
Jag älskar utförsåkning på mina Head Worldcup Rebels i speed som nu har några år på nacken. Tycker att jag behärskar dem rätt bra, men då jag tränar för lite och har hunnit fylla 50 känner jag att krutet i benen i slutet av dagen är för dåligt. Har ni tips på liknande skidor (kanske lite kortare radie) med bra grepp som inte kräver lika mycket benstyrka vid aktiv åkning?

Hej!
Jag älskar utförsåkning på mina Head Worldcup Rebels i speed som nu har några år på nacken. Tycker att jag behärskar dem rätt bra, men då jag tränar för lite och har hunnit fylla 50 känner jag att krutet i benen i slutet av dagen är för dåligt. Har ni tips på liknande skidor (kanske lite kortare radie) med bra grepp som inte kräver lika mycket benstyrka vid aktiv åkning?
Är äldre än du är och har just kört 7 timmar idag på mina Völkl RTM. 😊

Nu har jag ibte fullt lika mycket ålderstillägg men köpte ifjol ett par allmountain skidor och det blev ju nog betydligt lättare för benen, speciellt dag N. Tänk tanken åtmn;)

Köpte ett par Salomon qst 92 igår som jag var iväg och provade idag. Förhållandena var väl egentligen inte optimala för dessa skidor då det enbart verkade vara konstsnö i backarna = stenhårt, isigt och högar med lös konstsnö på ytan. Skidorna fungerade faktiskt klockrent, provade att stå på rätt hårt några gånger och det var inga problem alls. Tror inte att jag hade kommit ner något snabbare med mina andra skidor Völkl RTM 80. Snällare mot benen var dom definitivt.

Jag lämnade mina rena pistskidor för snart 10 år sedan för att nu bara köra på all-mountain ( Enforcer ) alternativt skidor med mer offpist egenskaper. (Soul7 och Qst106) . Sämre isgrepp, men mycket enklare att hantera knölig eftermiddags-pist. Dessutom kan jag med dessa skidor köra en del enklare offpist när känslan o förutsättningarna finns. Jag är en del till åren kommen, men kör fortfarande på.

Snödjup

Tillbaka
Topp