Haha. Vill du ha ett kort enkelt svar av MIG? av alla människor på planeten? Jag som aldrig har gett någon ett kort enkelt svar på någonting någonsin. Absolut en av mina svagaste sidor.
Nu tycker jag ju att jag redan har svarat två gånger på samma fråga. Jag tycker att det jag har svarat var tydligt. Dessutom är jag ingen expert. Men utifrån min synvinkel är det nödvändigtvis inte en svart och vitt eller ja och nej fråga du ställer. Speciellt när du gör frågan personlig som att jag ska svara på vad som är bäst för dig och inte bäst för gemene man.
Sedan vet jag inte syftet med vad du efterfrågar. Eller vad din agenda är.
Att gå på tur och helt välja bort liftåkning är såklart jättebra. Säkert bäst.
Men det framgår ju inte i din fråga. Att tura på de lokala bergen där du bor är absolut bättre än att resa till andra berg och åka lift. Absolut. Om man har den möjligheten.
Jag måste ju antaga och gissa massor av vad du menar. Är du en radikal miljövän som tror att den enda lösningen är att förbjuda liftåkning och resor till och från topptursområden för folk som inte är folkbokförda i kommunen eller är du ironisk när du skriver att freeride och Åre borde läggas ned? Om den enda möjligheten som fanns var att tura i bergen där man bor så tror jag att den redan stora inflyttningen i t ex Åre skulle explodera ännu mer än den redan gör. Är det en 100 procent bra grej som alla i t ex Åre skulle tycka var toppen? Eller finns det olika för och nackdelar med ett sådant scenario?
1) Ja
2) Nej
Sedan har du fetmarkerat mitt påstående
"Att ägna sig åt snösport och värna om miljön ska inte behöva bli en motsägelse."
Och frågan som följer är om jag har något att presentera för att det inte ska bli en motsägelse eller om det är en önskan om hur det borde vara.
Det kommer såklart alltid att finnas en motsägelse i att ägna sig åt en konsumtionssport med mycket resande och samtidigt värna om miljön. Men återigen behöver det inte vara svart eller vitt. Jag hoppas och tror att vi kan fortsätta snösporta några år till men på ett mer ansvarsfullt sätt. Skära ned i vår konsumtion, titta på hur man reser, kanske välja en skidort som har ett uttalat klimatarbete framför en skidort som kör in i kaklet o s v.
Alternativen skulle ju vara hundra gånger värre. Att man förbjöd skidåkning? Eller införde skidåkningsskatt? Ransonerade höjdmetrarna så att det skulle bli lika för alla?
Det jag kan "presentera" är återigen en länk till POW med lite tips på vad man kan göra för att sova lite bättre om nätterna. "Förändringsvilja framför perfektion" är deras ledord. Bättre att vilja förändra lite i taget och vilja göra rätt. Än att tänka att det redan är kört och dumt och inget jag kan göra spelar någon roll.
https://www.protectourwinters.se/
Svar på din fråga om:
"Att ägna sig åt snösport och värna om miljön inte ska behöva bli en motsägelse" är "en önskan om hur det borde vara"
1) JA! Det är absolut en önskan om hur det borde vara. Men inte bara en önskan. Inte bara svart eller vitt.
Vi tycker nog ganska lika i grund och botten. Hoppas att det känns lite bättre nu. Du fick ju rätt. Jag kan inte svara på en enkel jävla fråga.
PS
Vill du diskutera vidare med just mig av alla människor så kanske jag kan ta ett så hållbart resealternativ som möjligt till det där lokala berget där du bor. Ta några åk och diskutera vidare över en kanna kaffe?